چراغ سبز اتحادیه اروپا به استقلال کاتالونیا

علیرغم مخالفت شدید خوان کارلوس پادشاه اسپانیا با جدایی کاتالونیا از این کشور یکی از منابع نزدیک به وکیل مونرو از افراد پشت پرده پارلمان اروپا در مصاحبه با یک رسانه آلمانی گفته بود، سران اروپایی با جدایی کاتالونیا برای کاهش قدرت مرکزی و بحران اقتصادی در اسپانیا ابراز خرسندی کرده اند.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، دو روز پیش دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا و آلکس سالموند، رئیس حزب ملی اسکاتلند و وزیر اول دولت محلی، بر سر برگزاری یک همه پرسی برای استقلال اسکاتلند به توافق رسیدند.

پس از این بود که جدایی طلبان منطقه خودمختار کاتالونیا در اسپانیا از توافق درباره برپایی همه پرسی استقلال در اسکاتلند استقبال کردند.

بخشی از جمعیت کاتلونیا که هوادار سیاستمداران مدافع جدایی این منطقه از اسپانیا هستند می‌گویند که برگزاری همه پرسی در اسکاتلند، نمونه‌ای امیدوار کننده برای آنان خواهد شد.

رامون مورا، یکی از شهروندان بارسلون در اینباره می‌ گوید: «ممکن است به عنوان یک نمونه از کار درآید و مرجع شود. احتمال دارد بدل به تلنگری مضاعف برای آگاهی ما از آن باشد که ما نیز در اینجا به تعیین تاریخی برای انجام همه پرسی نیاز داریم.»

آمپارو پاردو، دیگر ساکن این شهر نظر دیگری دارد: «به نظرم با توجه به همه آنچه که در جریان است وقت این کار نیست. همه ما در اتحادیه اروپا در حال حاضر در وضعیت مشابهی قرار داریم و فکر کنم بهترین کار متحد بودن است.»

بر همین اساس اخبار ضد و نقیضی به منظور تلاش اتحادیه اروپا برای جدا کردن کاتولونیا از اسپانیا به گوش میرسد.
 

علیرغم مخالفت شدید خوان کارلوس پادشاه اسپانیا با جدایی کاتالونیا از این کشور یکی از منابع نزدیک به وکیل مونرو از افراد پشت پرده پارلمان اروپا در مصاحبه با یک رسانه آلمانی گفته بود، سران اروپایی با جدایی کاتالونیا برای کاهش قدرت مرکزی و بحران اقتصادی در اسپانیا ابراز خرسندی کرده اند.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان مطرح سیاسی جهان، از نقش روابط تجاری اسرائیل و اتحادیه اروپا در بحث جدایی کاتالونیا صحبت کرده اند.

جاشوا گلن هاوسن استراتژیست آمریکایی-نروژی در وب سایت خود می نویسد ، بحران اقتصادی حاکم و تقسیم اعضای اتحادیه به ۲ گروه «اکثریت شکننده» و «اقلیت با ثبات»، هویت جمعی اتحادیه اروپا را تضعیف نموده و انگیزه ­های فردی کشورهای عضو برای کسب منابع و اعتبارات مورد نیاز با خروج یا نادیده گرفتن منافع جمعی را تقویت نموده است؛لذا اسرائیل سعی می کند بر اساس افزایش نفوذ اقتصادی در اتحادیه اروپا که این روزها به سردی گرائیده ،از آب گل آلود ماهی بگیرد و با تجزیه اسپانیا به کشورهای هم چون آلمان و فرانسه امتیاز بدهد و جایگاه آن ها و تاثیر گذاری این دو کشور در اتحادیه اروپا را بیشتر کند.

هاوسن معتقد است، توسعه اقتصادی اسرائیل و اتحادیه اروپا بیش از هر کشور دیگری به فرانسه و آلمان وابسته است و در واقع اسرائیل برای خروج از بحران لازم است بحران خود را به برخی کشورهای اروپایی منتقل کند. و از سویی فرانسه و آلمان را بیش از گذشته به سمت خود بکشد و با خود همراه کند.

هاوسن تاکید می کند، اسرائیل برای مقابله با پیشرفت هسته ای ایران در مذاکره با آمریکا به بن بست خورده و حالا به دنبال آن است که متحدان اروپایی را برای جنگ آماده کند و مطمئنا برای چنین کاری باج خواهد داد که احتمالا اسپانیا قربانی مثلث آلمان-اسرائیل-فرانسه است.

روبرت براید تحلیلگر شبکه آر تی درباره این موضوع نظر دیگری دارد.

وی در تحلیل جدایی کاتالونیا از اسپانیا معتقد است، بریتانیا با جدایی اسکاتلند ضربه سختی می خورد و در واقع ابهت ایجاد شده از قدرت بریتانیا در اذهان مردم اروپا فرو می پاشد.

او می گوید، بریتانیا برای کمرنگ نشان دادن این موضوع قصد تجزیه اسپانیا را دارد و از طرفی دیگر می تواند متهد و یا به زبان دیگر مستعمره دموکراتیک دیگری برای خود فراهم کند و به دنبال آن جایگاه از دست رفته در اروپا را به دست بیاورد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.