چرا آمار متکدیان پایتخت رو به کاهش نیست؟

Multimedia_pics_1388_11_Photo_346.jpg

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران مهارت‌آموزی و توانمندسازی را مهم‌ترین راهکار مقابله با تکدی‌گری دانست و خواستار تشکیل اردوگاه‌های مهارت‌آموزی در خارج شهر برای متکدیان شد.

معصومه آباد در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه جمع‌آوری متکدیان، اقدام سطح اول برای برخورد با این معضل اجتماعی محسوب می‌شود، اظهار کرد: در سطوح بعدی باید اقدامات دیگری برای ساماندهی متکدیان انجام شود که در غیر این صورت جمع‌آوری فایده‌ای نخواهد داشت.

چرا آمار متکدیان پایتخت رو به کاهش نیست؟

فقدان برنامه جامع توانمندسازی متکدیان

وی یکی از دلایلی که آمار متکدیان در پایتخت کاهش نمی‌یابد را فقدان برنامه جامع توانمندسازی این گروه برشمرد و توضیح داد: هیچ برنامه جامعی برای توانمندسازی متکدیان وجود ندارد و به همین خاطر استفاده درستی از ظرفیت‌های این افراد که بخشی از نیروی انسانی کار به شمار می‌روند، صورت نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خواستار تشکیل اردوگاه‌هایی در خارج شهر به منظور مهارت‌آموزی و توانمندسازی متکدیان جمع‌آوری شده از سطح شهر شد و گفت: شهرداری در این زمینه مسوولیت ندارد و دیگر دستگاه‌های مرتبط همچون سازمان بهزیستی باید در این حوزه ورود کنند.

متکدیان در صورت توانمندسازی، تولید کار و سرمایه می‌کنند

به اعتقاد آباد، در صورتی که در قالب یک برنامه مدون و جامع به متکدیان آموزش‌های لازم ارائه شود و فرصت‌های شغلی در اختیار این قشر قرار گیرد، می‌توان از وجود آنها به عنوان یک فرصت برای تولید کار و سرمایه بهره برد.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به تحقیقات صورت گرفته از سوی ناجا درباره متکدیان، به ایسنا گفت: نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که بعضا متکدیان درآمدهای هنگفتی را در خیابان‌ها و چهارراه‌های شهر تهران از طریق گدایی به دست می‌آورند.

مردم هم در معضل تکدی‌گری، مقصرند

درآمد کف خیابان برای گدایان با صرفه‌تر از مهارت‌آموزی است!

وی ادامه داد: به این ترتیب مردم هم یکی از عواملی هستند که در کاهش نیافتن آمار تکدی‌گری در پایتخت نقش دارند، چرا که عواطف خود را در خیابان‌ها و چهارراه‌ها برای کسانی هزینه می‌کنند که معلوم نیست همان افراد مستحق دریافت کمک باشند.

آباد با اشاره به اینکه متکدیان بعضا در قالب باند و به صورت ساماندهی شده تکدی‌گری می‌کنند، گفت: اگر در این ارتباط اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد، مردم هم به متکدیان کمک نمی‌کنند و آنها مجبور به پذیرفتن شرایط اردوگاه‌های مهارت‌آموزی می‌شوند؛ اما تا زمانی که متکدیان می‌توانند کف خیابان درآمدهای هنگفت کسب کنند، هرگز رقبتی به توانمندسازی و کسب مهارت نخواهند داشت.

معضل تکدی‌گری با مشارکت آحاد مردم برطرف می‌شود

این عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از متکدیان تهرانی نیستند و بعضا ملیت ایرانی هم ندارند، خاطرنشان کرد: در صورتی که شهروندان از این موضوعات مطلع باشند، معضل تکدی‌گری با مشارکت آحاد مردم برطرف می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اهمیت مسائل معیشتی در جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: معمولا آسیب‌های اجتماعی به طور مجموع و توامان در یک خانواده ورود پیدا می‌کند و به این ترتیب بعضا کسانی که تکدی‌گری می‌کنند، در خانواده خود با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی دیگری همچون اعتیاد، فحشا و … هم مواجهند.

بهزیستی از ظرفیت‌های داوطلبانه مردمی استفاده کند

آباد یادآور شد: به این ترتیب مهارت‌آموزی و توانمندسازی متکدیان به عنوان راهکار بنیادین برای تامین معیشت این قشر، می‌تواند در جلوگیری از بروز دیگر آسیب‌های اجتماعی نیز نقش موثری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه خانواده متکدیان باید توسط دستگاه‌های مسوول به طور دائمی رصد شوند تا از بروز دیگر آسیب‌های اجتماعی در آنها جلوگیری شود، گفت: سازمان بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند این وظیفه را بر عهده بگیرد، بلکه باید از ظرفیت‌های داوطلبانه و مردمی نظیر NGO‌ها در این حوزه استفاده شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.