چرا اسرائیل به ایران حمله نمی​کند؟/پرونده

نسرین وزیری: وری آونری یکی از روزنامه نگاران صهیونیستی {که کیهان او را با سابقه خوانده است} در مقاله​ای با عنوان «Mad or Crazy» نوشته است: به سبک فیلمأ​های قدیمی باید بگوئیم که اگر می​خواهی شلیک کنی، شلیک کن، حرف نزن! (اینجا)

اشاره او به تهدیدهای پیاپی رژیم صهیونیستی علیه ایران است که در یک ماه گذشته شیبی تندتر از پیش یافته است. اسرائیلی​ها از ابتدای مرداد تا کنون بیش​ از پنج بار از احتمال حمله به ایران سخن گفته​اند. ایهود باراک و بنیامین نتانیاهو پرچمدار این تئوری هستند و در مقابل صفی از مخالفان قرار دارند. (اینجا)

اینکه چرا اسرائیل در حمله نظامی به ایران تنها به تهدید پرداخته و در بلوف​های تبلیغاتی در فضای رسانه​ای و جهانی درجا می​زند ناشی از چند علت است. نخست مخالفت آمریکا و عدم اجماع جهانی بر این موضوع؛ دوم ناتوانی اسرائیل و ضعف​های داخلی و استراتژیک این رژیم و سوم توانمندی بالای نظامی ایران و پاسخ کوبنده به هر اشاره تهدید آمیزی علیه تمامیت ارضی کشور.

مخالفت امریکا با پروژه صهیونیست​ها علیه ایران
دانا آلین پژوهشگر انستیتو مطالعات استراتژیک لندن در گزارشی با عنوان «استراتژی و سیاست جهانی» نوشت: شکاف متعددی میان آمریکا و اسرائیل وجود دارد. سران اسرائیل از حمله هوایی به ایران دفاع می​کنند اما آمریکا از یک سو در قواعد بین المللی سهم دارد و از سوی دیگر، تجربه این کشور درباره جنگ پیش​گیرانه تجربه​ای تلخ در عراق است. اسرائیل کمتر از آمریکا نگران عواقب یک حمله هوایی است که می​تواند منجر به خروج ایران از NPT و اخراج بازرسان آژانس از ایران شود. امام از نظر آمریکا عدم دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات ایران، به منزله کشیدن سیم ضامنی است که توانایی بالقوه هسته​ای را به سلاحی بالفعل تبدیل می ​ند. با این وصف اصلاً غافلگیر کننده نیست که آمریکا برای درگیر شدن در یک جنگ پیش گیرانه جدید حتی به صورت غیرمستقیم بی میل باشد. (چکیده این گزارش را اینجا بخوانید).

اگرچه نتانیاهو می​کوشد که از همراهی میت رامنی، رقیب جمهوری‌خواه اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران و خواب و خیال​های پریشان برای حمله به ایران بهره ببرد اما اوباما با چنین تئوری​ای مخالف است. (اینجا و اینجا)

مقامات امریکایی در یک ماه گذشته سفرهای بسیاری به اسرائیل داشته​اند. روزنامه اسراییلی «یدیوت آحارونوت» این سفرها را با هدف تکرار هشدارهای مکرر کاخ سفید به مقامات تل آویو دانسته که حاکی از مخالفت آمریکا با حمله یکجانبه اسراییل به تاسیسات هسته​ای ایران است. از جمله آنکه لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا هرگونه اخباری درباره اینکه او در سفر به اسرائیل، برنامه​هایی درباره احتمال حمله نظامی علیه ایران را بررسی کرده است را تکذیب کرد. (اینجا) جی کارنی سخنگوی کاخ سفید نیز تاکید کرد به رغم افزایش گمانه زنی​ها در اسرائیل در مورد نواخته شدن طبل جنگ علیه ایران، واشنگتن از تلاش​های دیپلماتیک خود برای حل اختلاف هسته‌ای با ایران دست نخواهد کشید ومعتقد است که هنوز یک روزنه زمانی برای همکاری آنان باز است . (اینجا)

ناتوانی اسرائیل برای حمله به ایران
هیاهوی تبلیغاتی و رسانه​ای اسرائیل علیه ایران در حالی هر روز جلوه​ای تازه به خود می​گیرد که عناصر داخلی این رژیم به ناتوانی خود معترفند. (اینجا و اینجا) حتی مردمی که در جغرافیای این رژیم سکنی گزیده​اند نیز با اقدامات جنگ​طلبانه صهیونیست​ها مخالفند. (اینجا)

اظهارات شائول موفاز معاون پیشین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل در گفتگو با شبکه ۲ تلویزیون اسرائیل که گفته بود «حمله نظامی به ایران بر سر برنامه انرژی اتمی این کشور، تل آویو را به گرداب جنگی فاجعه بار می‌کشاند» و ابراز امیدواری​اش برای اینکه چنین جنگی شروع نشود، چرا که فاجعه بار خواهد بود؛ در همین راستا قابل ارزیابی است.(اینجا) آهارون زئفی، رییس پیشین سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی نیز گفت که احتمال اینکه رژیم صهیونیستی قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست به اقدام نظامی علیه ایران بزند بسیار کم است، اما تاکید کرد که حمله به تاسیسات هسته‌یی ایران اشتباه خواهد بود.(اینجا)

توانمندی بالای نظامی ایران و پاسخ کوبنده به هر تهدید
اگرچه شدت واکنش​های رسانه​ای و تبلیغاتی در ایران برای مقابله با این تهدیدها، کمرنگ​تر از آنی است که صهیونیست​ها در بوق رسانه​هایشان می​دمند اما این رویکرد به دلیل بی​اهمیت بودن اظهارات اسرائیلی​هاست. چرا که توانمندی دفاعی ایران بر کسی پوشیده نیست و برگزاری چندین رزمایش، آزمایش موفق موشک​های دوربرد و رونمایی از تجهیزات دفاعی جدید شاهد این مدعاست.

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع نیز اعلام کرد: رژیم صهیونیستی می‌داند حمله به ایران آرزویی دست نیافتنی است، مگر اینکه قصد خودکشی داشته باشد. سردار امیرعلی حاجی​زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه نیز گفت: تهدید صهیونیست‌ها علیه ایران عملی شود از صفحه روزگار محو می‌شوند. (اینجا)دریابان شمخانی وزیر اسبق دفاع نیز هشدار داد که ضربه متقابل ایران به تهاجم دشمن قطعا موقت نخواهد بود.

اگرچه وزرای پیشین و کنونی دفاع در نوع برخورد دفاعی سهمگین ایران در مقابل رژیم صهیونیستی، اتاق نظر دارند اما شدت واکنش​های دستگاه دیپلماسی یکسان نیست. کما اینکه رامین مهمانپرست، هفته گذشته خود، اظهار داشت: درباره احتمال حمله اسرائیل به ایران، محاسبه​ای نداریم چون بی اساس است. (اینجا) اما علی​اکبر صالحی وزیر امورخارجه در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار داشت: ایران تهدید‌های رژیم صهیونیستی را جدی می‌گیرد. (اینجا)

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.