چرا ایران قصد دارد هرچه زودتر S300 های بیشتری تحویل بگیرد؟


چرا ایران قصد دارد هرچه زودتر S300 های بیشتری تحویل بگیرد؟

اسپوتنیک نوشت: زمانی که سرگی چمزوف، مقام نظامی روسیه، تحویل چهار مجموعه اس ۳۰۰ دیگر به ایران تا آخر امسال را اعلام کرد، بسیاری در تهران خوشحال شدند. ایران می خواهد هرچه زودتر این سامانه های دفاع هوایی را دریافت کند.

پورتال خبری ممتاز نیوز: پیشتر اعلام شده بود تحویل اس ۳۰۰ ها در ۲۰۱۷ به انجام می رسند، اما گویا هر دو طرف تصمیم گرفته اند به اقدامات سرعت دهند.

در گزارش مجله روسی اکسپرت آمده، اس ۳۰۰ اهمیت ویژه ای برای تهران داد. این سامانه مهلک موشکی دفاعی سطح به هوا (سام) می تواند تضمینی برای ایران باشد که هیچ کس، نه اسرائیل، نه ناتو و نه عربستان نتواند به آن حمله کند.

به گفته این مجله، شاید مثلا در ۲۰۲۲ احتمال حمله از سوی اسرائیل یا یکی از کشورهای غربی وجود داشت، اما پس از برداشته شدن تحریم های ضدایرانی در زمستان گذشته بعید است چنین سناریویی محقق شود.

در همین حال رقیب دیرینه ایران، عربستان پس از به امضا رسیدن توافق هسته ای بین قدرت های جهان و ایران تنش ها را افزایش داده است.

این مجله تخصصی در توضیح می آورد، پادشاهی نفتی عربستان با حمله به یمن نشان داده آماده انجام عملیات نظامی بیرون از مرزهای خود است. به همین دلیل می توان درک کرد که چرا ایران می خواهد هرچه سریع تر سامانه های اس ۳۰۰ را پیش از پایان امسال دریافت کند.

روسیه هم از این برنامه تحویل سود می برد. نه تنها یک معامله بزرگ تسلیحاتی به انجام می رسد، بلکه مسکو هم از دعوای چند ساله بر سر این معامله خلاص می شود.

مسکو و تهران در سال ۲۰۰۷ قرارداد ۸۰۰ میلیون دلاری برای تحویل پنج سامانه اس ۳۰۰ امضا کردند. پس از آنکه مسکو در سال ۲۰۱۰ این قرارداد را به تعلیق درآورد، ایران در سال ۲۰۱۱ در دادگاهی در ژنو از ایران شکایت کرد. مسکو علت تعلیق را قطعنامه شورای امنیت اعلام کرده بود که فروش تسلیحات به ایران را منع می کرد.

مدت کوتاهی پس از رسیدن مذاکره کنندگان ایرانی و بین المللی به چارچوب تفاهم نامه هسته ای، ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه منع تحویل اس ۳۰۰ به ایران را در آوریل ۲۰۲۲ برداشت.

اولین سری از اس ۳۰۰ اوایل امسال از سوی روسیه به ایران تحویل داده شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.