چرا بازار خودروهای وارداتی‌ در دوره گرانی، رونق می گیرد؟

رسول شقاقی: در یک ماه اخیر شاهد رونق کوچکی در بازار خودروهای وارداتی‌ هستیم. رونقی که با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت خودرو به تبع آن کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما این رونق آنچنان هم بی دلیل نیست.

وارد کننده

شش ماه، زمان حداکثری از لحظه ثبت سفارش تا وارد شدن خودرو است. شرکت‌های واردکننده در اسفند قبل از تغییر سال یعنی قبل از تغییر احتمالی قوانین معمولا بیشترین سفارش گذاری را انجام می‌دهند. حالا فرض کنیم شما وارد کننده خودرو هستید و قیمت دلار سیر صعودی دارد. خودرو ثبت سفارش شده خود را چه زمانی وارد بازار می‌کنید؟ طبعا اگر در دوره بالا بودن قیمت ارز، خودرو با قیمت روز تحویل شود تفاوت حاصل از خرید تا فروش نرخ ارز خود سود قابل توجهی است. بنابراین اصلا عجیب نیست با بررسی روند صعودی قیمت دلار در چند وقت اخیر، اواخر نیمه اول سال شاهد عرضه خودروهای وارداتی باشیم. هم قیمت ارز بالاست و هم محدودیت شش ماهه ثبت سفارش، وارد کننده را مجبور به عرضه می‌کند. آیا به همین میزان باید شاهد استقبال خریداران از خودروهایی که تا چند وقت پیش قیمت کمتری داشتند خواهیم بود؟ نکته همین‌ جاست؛ برخلاف تصور جواب آری است.

 خریدار

خریدار اگر ۷۰ میلیون تومان برای خرید خودرو مورد نظر خود کنار گذاشته بود حالا شاید پس از چند ماه صبر ۷۷ یا ۸۰ میلیون تومان باید بپردازد. شاید فکر کنید او منصرف می‌شود اما خرید انجام شده است. اولا خریدار در میان انتخاب‌های اندک، آن قدر تمکن مالی دارد که بتواند پول بیشتری بپردازد. دوم بازار به دلیل محدودیت عرضه و تنوع تشنه است و اگر او از انتخابش بگذرد کس دیگری خرید را انجام خواهد داد. به رونق هر چند اندک خرید و فروش در چند هفته اخیر نگاه کنید. از همه اینها مهمتر دودوتای خریدار است. با افزایش نرخ ارز خریدار هم به خودرو مورد علاقه اش می‌رسد و هم می‌تواند امیدوار باشد خودرو خود را به قیمتی بالاتر از خرید، در فروش دست دوم عرضه کند. پس تعجب نکنید اگر بازار محدود و گران وارداتی‌ها رونق گرفته است.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.