چرا بعضی آقایان این‌قدر دروغ می‌گویند؟

  عکس های جذاب امروز ارسال برای دوستان

 چرا بعضی آقایان این‌قدر دروغ می‌گویند؟

خیلی از زنان معتقدند که مردها زیاد دروغ می‌گویند و آنها را به‌گفتن انواع دروغ‌های بی‌اثر، بسیار خلاقانه و مخرب متهم می‌کنند، اما عده‌ای هم باور دارند که دروغ‌گفتن فقط به مردها اختصاص ندارد و بین زن‌ها هم دروغگو وجود دارد و فقط شکل دروغ است که فرق می‌کند…

خیلی از مردها بیشتر برای اینکه خودشان را مهم‌تر نشان بدهند یا به چیزی برسند، دروغ می‌گویند و در مقابلشان زن‌ها می‌گویند: «آشفتگی من از این نیست که تو به من دروغ گفتی؛ از این آشفته‌ام که دیگر نمی‌توانم تو را باور کنم!»

 امروزه زوج‌های زیادی به دنبال مشکلاتی از این قبیل، روانه مطب روان‌پزشکان، مراکز مشاوره و متاسفانه دادگاه می‌شوند. برای بررسی علت این مساله با دکتر حسین ابراهیمی‌مقدم، روان‌شناس و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

چرا آقایان این‌قدر دروغ می‌گویند؟

معمولا آقایان برای فرار از واقعیت و پوشاندن اشتباه‌های خود از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از آنها دروغ‌گفتن است، اما گاهی دچار وسواس دروغ می‌شوند و خودشان به مزاح می‌گویند که وقتی می‌توانیم دروغ بگوییم، چرا با حرف راست وجدانمان را ناراحت کنیم؟

 بنابراین دروغ عادت و جزیی از شخصیت فرد می‌شود. دروغ‌گفتن مردها دلایل متفاوتی دارد؛ ممکن است این دروغگویی در دوره کودکی در آنها تثبیت شده باشد، گاهی مردها با دروغ‌گفتن قصد دارند به مقاصد خود برسند، درنتیجه این روند را ادامه می‌دهند، الگو گرفتن از پدر و مادر،

(البته اگر پدر دروغگو باشد، پسرها بیشتر از او الگوبرداری می‌کنند و اگر مادر دروغگو باشد، دختر بیشتر از او الگو می‌گیرد.) و بعضی افراد هم اختلال شخصیت دارند و رفتار ضداجتماعی از خود بروز می‌دهند. اینها با دروغگویی، شارلاتان بازی و پرخاشگری به اهداف خود می‌رسند.

آیا مردها بیشتر از زن‌ها دروغ می‌گویند؟

به طور کلی زنان و مردان با هم متفاوت‌اند و تنها نقطه مشترک آنها، تعلق به یک‌گونه است. مردان و زنان در دنیای متفاوت با ارزش‌ها و قوانین مختلف زندگی می‌کنند.

در همه جوامع، مردان و زنان از نظرها، رفتارها، باورهای شریک زندگی خود شکایت می‌کنند، ولی وقتی خوب نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که مشکل، تفاوت زن و مرد است.

وقتی مردی به سلمانی می‌رود، شاید هرگز از دوستش نخواهد همراهی‌اش کند مردها فقط یک دلیل برای رفتن به سلمانی دارند، می‌خواهند موی سرشان را صاف کنند، اما زن‌ها در آرایشگاه فقط به دنبال کوتاه کردن، پیچیدن مو و…نیستند.

 گاهی زن‌های غریبه بعد از خروج از آرایشگاه، دوستانی صمیمی می‌شوند. یا مردها هنگام ناراحتی، رفتار عجیبی از خودشان نشان می‌دهند که شامل رفتار تهاجمی، مصرف دخانیات و …است. در حالی که خانم‌ها بیشتر در این شرایط به خوردن شکلات و خرید روی می‌آورند.

 جالب است که هر کدام هم فکر می‌کنند حق دارند و برتر از دیگری هستند، اما برخی مسایل در روابط زن و مرد طبیعی است، بنابراین دروغ‌گفتن در آنها می‌تواند یکسان باشد و اینطور نیست که بگوییم مردها بیشتر از زن‌ها دروغ می‌گویند.

چطور می‌توان با مردی که دروغ می‌گوید، زندگی کرد؟

اساسا با مردی که خیلی زیاد دروغ می‌گوید، طوری که قبح این قضیه برایش از بین رفته، نباید ازدواج کرد، چون این رفتار باعث بی‌اعتمادی زن می‌شود.

حتی اگر این مردان حرف‌های عاشقانه هم بزنند، ذهنیت زن این است که او دروغ می‌گوید، اما به کسانی که ازدواج کرده‌اند، توصیه نمی‌کنم جدا شوند، زیرا راهکارهای متعددی با کمک روان‌شناسان برای بهترشدن زندگی وجود دارد.

چطور متوجه شویم مردها دروغ می‌گویند؟

طی قرن‌های متمادی، زن‌ها به خاطر داشتن قدرت‌های فوق طبیعی یعنی قدرت پیشگویی، تشخیص دروغگوها و برملاکردن حقایق، زنده‌زنده در آتش سوزانده می‌شدند. چند وقت پیش با دانشجویانم آزمایشی را انجام دادیم که قدرت زن‌ها در فهم زبان حرکات نوزادان را روشن می‌کرد.

 ما از صحنه گریه کردن نوزادان در زایشگاه فیلمی تهیه کردیم، بعد صدای فیلم را قطع کردیم و از مادران خواستیم تا فیلم را نگاه کنند. بیشتر آنها به سرعت متوجه احساساتی مثل گرسنگی، درد، خستگی و خیس‌بودن جا می‌شدند اما وقتی همین آزمایش را در مورد پدران انجام دادیم،

 نتایج واقعا ناامید‌کننده بود. چون کمتر از ۱۰ درصد توانستند چند احساس نوزاد را حدس بزنند حتی چند نفر با لحنی پیروزمندانه ادعا کردند: «بچه مامانش را می‌خواد!» بنابراین اغلب مردان توانایی کمی در فهم گریه‌های مختلف نوزادان دارند.

در زبان ایما و اشاره و در گفت‌وگوی رو در رو ۶۰ تا ۸۰ درصد پیام‌ها با علایم غیرکلامی منتقل می‌شود و نقش کلام ۲۰ تا ۳۰ درصد است. حال با در نظر گرفتن تجربه حسی‌ای که خانم‌ها دارند و اینکه اطلاعات را تحلیل می‌کنند و قابلیت مغز آنها در انتقال سریع اطلاعات (جسم پینه‌ای که رابط دو نیمکره چپ و راست است، در خانم‌ها قطر بیشتری دارد)، می‌توان فهمید

 آنها در کامل کردن و استنتاج علایم دیداری، کلامی و غیرکلامی توانایی بیشتری دارند. به همین دلیل است که بیشتر مردها هنگام دروغ‌گفتن به یک زن دچار مشکل می‌شوند و ترجیح می‌دهند پشت تلفن، با نامه، چت، پس از خاموش کردن چراغ‌ها و با انداختن پتو روی سرشان این کار را انجام دهند.

کسانی که دروغ می‌گویند، چطور می‌توانند این عادت را ترک کنند؟

باید به این باور برسند که رفتارشان تاثیر بدی در زندگی مشترکشان دارد، نباید دروغ را ادامه بدهند و این عادت را در خود تقویت کنند و نوع ارتباط خاص خانواده با این فرد هم می‌تواند در دراز مدت تاثیر مثبتی داشته باشد.

منبع: هفته نامه سلامت

گردآوری : پایگاه اینترنتی ممتازنیوز

تاریخ نشر جمعه ۲۰ مرداد   مشاهده : ۲۱۲   | بازدید از صفحه اول


ممتازنیوز – مهارتهای زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.