چرا بعضی از خانمها در طول بارداری خونریزی دارند

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: بعضی از خانمها در طول بارداری، دچار خونریزی واژینال می شوند. بعضی از خانمهای دیگر گزارش داده اند که در طول دوره بارداری خود خونریزیهای متناوبی مانند عادت ماهانه داشتند. اما خونریزی واژینال در طول بارداری همان چیزی که به عنوان قاعدگی می شناسیم نیست.

  دوره قاعدگی فقط زمانی اتفاق می افتد که خانمها باردار نباشند. هر ماه رحم شما یک بافت غلیظ و پر خون را در آماده سازی برای جای دادن یک تخمک در خود پرورش می دهد. اگر خانمها در آن ماه باردار نشوند، این بافت و خون به شکل خونریزی از بدن خارج می گردد. این همان فرایند قاعدگی است.

اما زمانی که یکدفعه یک تخمک در داخل بافت رحم لانه گزینی می کند، هورمونها به بافت پرخون فرمان می دهند تا این بافت برای حمایت از نوزاد در حال رشد دست نخورده باقی بماند. به این شکل این بافت به شکل خونریزی از بدن خارج نخواهد شد. مگر زمانی که بارداری شما تمام شود مجدد دوره قاعدگی آغاز می گردد.


چرا بعضی از خانمها در طول بارداری خونریزی دارند

خونریزی در طول بارداری بنا به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. بعضی از این دلایل جدی می باشند و بعضی دیگر چندان حائز اهمیت نیست.

بعضی از خانمهای باردار در ابتدای بارداری و نزدیک به دوران قاعدگی ، دچار لکه بینی یا خونریزی سبکی می باشند که اشتباها تصور می کنند این خونریزی همان عادت ماهانه است. این خونریزی “خونریزی لانه گزینی ” نامیده می گردد.

لکه بینی بسیار خفیف، شبیه به لکه های ابتدا و انتهای قاعدگی است. رنگ آن از صورتی تا قرمز و قهوه ای متنوع است.

ممکن است سبب این خونریزی پنهان شدن تخمک بارور شده در داخل بافت پر خون رحم باشد. این خونریزی بسیار خفیف تر از عادت ماهانه بوده و معمولاً  ۱ الی ۲ روز به طول می انجامد.
بعضی از خانمها ممکن است بعد از آزمایشهای پاپ اسمیر، واژینال و مقاربت دچار لکه بینی شوند. سبب آن وجود میزان خون بسیاری است که در طول بارداری وارد دهانه رحم می گردد. خونریزی در طول دوره بارداری همچنین می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد.  مانند سقط جنین یا بارداری خارج از رحمی که می تواند برای زندگی تهدید کننده باشد.

تشخیص سبب لکه بینی یا خونریزی در دوران بارداری همیشه امکان پذیر نیست. در اینجا بعضی از دلایل شایع لکه بینی و خونریزی را بررسی می کنیم:

مقاربت

در طول دوره بارداری، خون بسیاری وارد گردن رحم می گردد. بنابراین ملاحظه لکه پس از مقاربت کاملاً طبیعی است. پولیپ گردن رحم نیز امکان دارد پس از مقاربت دچار خونریزی یا لکه شود.

آزمایش پاپ اسمیر

خانمهای باردار ممکن است پس از آزمایشات داخلی یا پاپ اسمیر از آنجائیکه خون بسیاری وارد گردن رحم یا پولیپ گردن رحم می گردد، دچار لکه بینی یا خومریزی شوند.

سقط شدن جنین یا بارداری خارج از رحم

لکه بینی یا خونریزی در ۳ ماه اول بارداری، بویژه اگر با دردهای شکمی یا گرفتگی عضلات رحم همراه باشد، می تواند یکی از نشانه های  سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد. بارداری خارج رحم خطرناک بوده و می تواند منجر به مرگ شود بنابراین چنانچه در ۳ ماه اول بارداری خونریزی همراه با درد دارید در اولین فرصت با متخصص خود تماس بگیرید.

حدود یک چهارم از خانم های باردار در ابتدای باردارای دچار لکه بینی و خونریزی می شوند و  تقریباً جنین نیمی از آنها سقط می گردد. اما اگر یک سونوگرافی بین هفته های ۷ و ۱۱ انجام دهید که نشان بدهد ضربان قلب جنین نرمال است، شانس ادامه بارداری تا ۹۰ درصد فزایش پیدا می کند.

عفونت

لکه بینی همچنین می تواند دلایلی غیر مرتبط با بارداری داشته باشد. عفونتهای واژنی مانند عفونت قارچی یا التهاب باکتریایی مهبل یا عفونتهای منتقله از راه تماس جنسی می تواند سبب آزار و تورم دهانه رحم شود. و دهانه رحم متورم شده پس از مقاربت  یا پاپ اسمیر مستعد لکه بینی است.

مشکلات جفت یا زایمان زودرس

خونریزی و لکه بینی در  ۳ ماه دوم یا سوم، می تواند نشانه یک وضعیت جدی مانند جفت سرراهی، دکولمان جفت (جداشدن ناگهانی جفت از رحم)، زایمان زودرس ( بین هفته های ۲۰ تا ۳۷ اتفاق می افتد)، سقط خود به خود (بین هفته های ۱۳ تا اواسط بارداری) باشد.  
 
چنانچه متوجه خونریزی شدید، در اولین فرصت با پزشک خود تماس بگیرید. حتی اگر خونریزی پس از مدتی متوقف شد. بسیاری از خانمها یی که در طول دوره بارداری خونریزی مختصری داشتند، بدون هیچ مشکلی نوزاد خود را به دنیا آوردند. اما بهتر است برای اطمینان از عدم وجود مشکل جدی به متخصص مراجعه کرده و مورد آزمایش قرار بگیرید.  
 
چنانچه دارای خونریزی پی در پی و یا دردهای حاد میباشید و به دکتر خود دسترسی ندارید، هرچه سریعتر به اورژانس مراجعه کنید.
منبع:‌ نی نی پایگاه اینترنتی

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.