چرا به اولین روز ماه شوال عید فطر می گویند…؟!

فروردین ۱۴۰۳

بازگشت به حقیقت انسانی و ارزش های الهی از دلایل اصلی نامگذاری عید فطر در اولین روز ماه شوال است.

حجت الاسلام و المسلمین ادیب یزدی کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران گفت: عید در منظر قرآن بازگشت انسان به ارزش های الهی، عید فطر نیز به معنای بازگشت به حقیقت انسانی و ارزش های الهی است.

وی با بیان توضیحات بیشتر افزود: در ابتدا اولین روز ماه شوال را عید فطرت می نامیدند ولی به مرور زمان این روز با حذف ت از کلمه فطرت، عید فطر نامگذاری شد.

ادیب یزدی با اشاره به لزوم توجه به جایگاه عید فطر در اسلام گفت: عید فطر روز بازگشت به حقیقت و ارزش های الهی در میان اعیاد اهل توحید و مومنان بالاترین عید است.

وی ادامه داد: بر اساس قرآن قبل از اسلام نیز تعظیم ایام الله و تکریم لحظات بازگشت به حقیقت انسانی در میان بنی اسرائیل و اختصاص یک روز به عنوان عید مرسوم بود.

ادیب یزدی با اشاره به عید فطر گفت: عید فطر پس از یک ماه بندگی خداوند تعالی، روزه داری، نماز خواندن، عبادات، شب زنده داری ، افزایش صفای باطن و ایجاد اخلاص خدایی در مومنان از جایگاه مهم و خاصی برخوردار است.

وی در پایان با اشاره به نقش عبادت در ماه رمضان و آثار آن در عید فطر افزود: در ماه رمضان به ویژه در روزهای پایانی ماه رمضان با ایجاد تحول در مردم ایران، افزایش صفا و نورانیت باطنی آن ها، وجود نشانه هایی از جمله خواب های آب و آیینه و افتاب بیانگر پالایش داخلی به سوی حقایق انسانی و ارزش های الهی، نقش بسیار مهمی در تعظیم عید فطر و بازگشت حقیقت فطرت دارد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.