چرا دریای خزر خطرناک شده است؟

زهرا تالانی: سال گذشته شهرستان های بابلسر، نور، نوشهر و چالوس، محمودآباد و ساری بیشترین قربانی را گرفتند. از این رو می توان گفت: شهرستان «بابلسر» به عنوان یک منطقه توریستی و مبدا ورودی استان مازندران بیشترین قربانیان دریا را به خود اختصاص می دهد.
استان گیلان نیز در این مدت ۱۱ مرگ ناشی از غرق‌شدگی داشته که ۱۰ نفر مرد و یک نفر زن بوده‌اند. یک نفر نیز در استان گلستان غرق شده است.
مسئولان معتقدند که بیشتر کسانی که غرق می شوند در محدوده هایی هستند که طرح سالم سازی دریا آنجا اجرا نمی شود و شاید برای همین است که محمودرضا اکبرپور معاون پژوهش و فناوری موسسه ملی اقیانوس شناسی در گفت وگو با ایرنا اعلام می کند نقاط پر خطر دریای خزر تا سال ۹۲ شناسایی و معرفی می شوند.

چرا خزر خطرناک شده است؟
حمید علیزاده، کارشناس مرکز ملی اقیانوس شناسی نیز اعتقاد دارد، دلیل اصلی تلفات انسانی ناشی از شنا در سواحل خزر، موج و جریان های ناشی از آن بویژه جریان های شکافنده در سواحل دریای خزر است.
به گفته وی آشنا نبودن گردشگران با فنون شنا در محیط دریا، سالانه به غرق شدن تعداد زیادی از هموطنان در سواحل دریا می انجامد. به همین دلیل میزان تلفات انسانی غرق شدگی در ایران قابل مقایسه با تلفات انسانی زلزله های متوسط کشور است.
وی در گفت وگو با ایلنا درباره راه حل های کاهش تلفات نیز می گوید: افراد علاوه بر یادگیری مهارت شنا باید از نحوه شنا در دریا شناخت کافی داشته باشند که مهمترین نکته در این خصوص دوری از برخی جریان های ساحلی است. بیشتر جریان های ساحلی به دلیل وجود موج و شکست آن در محدوده آب های کم عمق ساحلی ایجاد و سبب غرق شدن حتی شناگران ماهر نیز می شود. پشته های ماسه ای هلالی شکل از نشانه های بارز محل تشکیل این جریان ها است. وی به گردشگران سواحل دریای خزر نیز توصیه می کند: به محض مشاهده باریکه ای از آب های متلاطم و کف آلود که به سمت دریا کشیده می شود از شنا کردن در آن منطقه خودداری کنند. وی تفاوت رنگ آب مناطق اطراف، برگشت مواد ریز شناور به سمت دریا و مشاهده شکستگی در الگوی امواجی که به سوی ساحل در حرکت هستند را از دیگر نشانه های پدیده خطرناک جریان شکافنده عنوان می کند.
از سوی دیگر شب ها معمولاً دریا توفانی است به همین خاطر حتی افراد بومی استان های شمالی هم در تاریکی شنا نمی کنند اما متاسفانه مسافران دریا بدون در نظر گرفتن ویژگی ها و خطرات دل به دریا می زنند.

 

انتقاد فرمانده دریابانی مرزبانی از کیفیت امکانات گردشگری در استان‌های ساحلی
از طرفی فرمانده دریابانی مرزبانی” سلامی “با انتقاد از کیفیت امکانات گردشگری در استان‌های ساحلی اظهار می گوید: کیفیت اماکن تفریحی باید افزایش پیدا کند، چرا که با توجه به اینکه گردشگری یک صنعت است، کشور ما نیز باید بتواند از گردشگری درآمد خوبی را کسب کند.
وی با اشاره به وضعیت نامطلوب برخی از پلاژ‌ها و سواحل بویژه در استان‌های شمالی کشور،‌ خاطرنشان کرد: پلاژ‌ها و مکان‌های طرح سالم‌سازی دریا به ویژه قسمت شنای بانوان نباید با پارچه، پلاستیک و پرده محصور شود، بلکه باید از وسایلی در این مناطق استفاده کرد که علاوه بر بالابودن درصد محصوربودن آن، امنیت آن نیز کافی باشد و بهداشت نیز در آن رعایت شود.
فرمانده دریابانی مرزبانی ناجا تاکید کرد: این مناطق باید پوشش مناسبی داشته باشد، اما حالا باید دید در حال حاضر چه تعداد از این طرح‌ها دارای این پارامترها هستند.
۴۵۲۳۲

 

 

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.