چرا شب گذشته قیمت گذاری خودرو آزاد نشد؟

چهارشنبه ، ۱۲ مهر ، ۱۴:۵۵

فرستادن به ایمیل چاپ
bazar

رانه نیوز: عصر روز گذشته کمیته قیمت گذاری خودرو تشکیل جلسه داد. گرچه از چند روز گذشته بحث آزادسازی قیمت خودرو بارها مطرح و حتی از سوی خودروسازان درخواست شد اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد این موضوع در دستور کمیته نبود.

به گزارش رانه نیوز، در چند وقت اخیر به دلیل نوسانات نرخ ارز و عدم تخصیص ارز مرجع به خودروساز و همچنین کاهش عرضه که باعث افزایش سرسام آور قیمت در بازار آزاد و ایجاد بازار خاکستری به نفع دلالان شده بود، خودروسازان خواستار آزادسازی قیمت بودند تا علاوه بر پوشش افزایش قیمت تمام شده، پولی که نصیب دلال می‌شود را خود بردارند.

در این بین دولت با توجه به اثر روانی گران شدن خودرو در جامعه چون در شرایط فعلی خودروساز نمی‌تواند به دلیل کاهش عرضه، بازار را تنظیم کند طبعا نمی‌توانست ریسک آزادسازی را بپذیرد. نگاهی به سخنان محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت و معدن که شب گذشته منتشر شد نشان می‌دهد او بیشتر قصد آرام کردن اوضاع را دارد چنانچه از سویی تاکید دارد موضوع آزادسازی قیمت مطرح نیست و از سویی ضمن اشاره به مشکلات خودروساز و قبول تلویحی افزایش قیمت خودرو با توجه به نوسانات نرخ ارز عدم تحویل خودرو به مشتری را نیز قبول ندارد.

نگاهی به جلسه دیروز نیز نشان می‌دهد ترجیح دولت در آرامش است. نتایج جلسه روز گذشته اعلام نشده اما همه می دانند از امروز قیمت چند خودرو افزایش می‌یابد. در واقع سکوت کمیته در اعلام نتایج به این معنی است که بازار نمی‌تواند یک التهاب جدید را تحمل کند و فعلا باید کج دار و مریز سر کرد.

در این بین گرچه نمی‌توان به دولت خرده گرفت اما بایستی توجه داشت چنانچه قیمت گذاری خودرو به خودروساز سپرده شود دولت می‌تواند تعرفه واردات را بدون اعتراض خودروساز کاهش دهد و از سویی سرانجام دولت و خودروساز دست از سر هم برمی‌دارند تا شاید این کلاف در هم پیچیده باز شود.


اخبار خودروی ایران و جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.