چرا ظرفیت پذیرش کنکور امسال ۹۰ هزار نفر کم شد؟

درحالیکه قبل از برگزاری کنکور ۹۱، ظرفیت پذیرش دانشجو در این آزمون حدود ۶۶۱ هزار نفر اعلام شد، اما با آماده شدن دفترچه انتخاب رشته، این ظرفیت به ۵۷۲ هزار نفر کاهش یافت.

مسوولان سازمان سنجش همزمان با برگزاری آزمون سراسری سال ۹۱ که از هشتم تا دهم تیر ماه برگزار شد با استناد به ظرفیت های اعلامی از طرف دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور اظهار داشتند که از مجموع یک میلیون و ۶۶ هزار داوطلب کنکور امسال، نزدیک به ۶۶۰ هزار نفر از آنها پذیرفته خواهند شد.

این مسوولان همچنین یادآور شدند که امسال با اینکه تعداد داوطلبان کنکور نسبت به سال ۹۰ حدود ۶۶ هزار نفر کاهش یافته اما در مقایسه با سال قبل نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر، افزایش ظرفیت پذیرش ایجاد شده است.

و این درحالیست که امروز(چهارشنبه) معاون امور آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور، آمار نهایی پذیرش کنکور سال ۹۱ را براساس دفترچه انتخاب رشته که به تازگی آماده شده است، ۵۷۲ هزار و ۵۴۴ نفر ذکر کرد.

‘سیدجلال طباطبایی’ درمورد کاهش و تفاوت آمار ارائه شده درخصوص ظرفیت پذیرش، قبل و بعد از برگزاری کنکور توضیح داد: قبل از برگزاری آزمون سراسری، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور ظرفیت های خود برای رشته های مختلف را به سازمان سنجش اعلام کردند که مجموع آنها به حدود ۶۶۰ هزار نفر می رسید و پس از بررسی درخواست ها در دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، این تعداد به ۵۷۲ هزار و ۵۴۴ نفر رسیده است.

به گفته وی، برخی رشته های کم رقابت در بررسی های دفتر گسترش آموزش عالی، تعدیل شده است.

طباطبایی احتمال داد پس از انتخاب رشته داوطلبان مجاز و اعلام نتایج با توجه به اعمال

‘ضریب شکست’، آمار پذیرش دانشجو در آزمون امسال تغییر یافته و حتی از مرز ۶۰۰ هزار نفر نیز فراتر رود.

وی در تعریف مفهوم ‘ضریب شکست’ اظهار داشت: به عنوان مثال در برخی رشته ها، گفته می شود که ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش به زنان و ۵۰ درصد به مردان اختصاص یابد درحالیکه ظرفیت تعیین شده، یک عدد فرد است و در رشته ای که قرار است ۱۵ نفر پذیرفته شوند نمی توان هفت نفر و نیم، داوطلب مرد یا زن پذیرفت و در اینجاست که ضریب شکست، اعمال می شود و اغلب یک نفر به ظرفیت پذیرش اضافه می شود.

طباطبایی تاکید کرد: با توجه به آنکه تعداد کدرشته محل های کنکور بسیار زیاد است اعمال ضریب شکست، تاثیر زیادی در افزایش ظرفیت پذیرش خواهد داشت و بعضا ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر به این ظرفیت اضافه می شود.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی نیز در توضیح کاهش آمار پذیرش دانشجو در کنکور امسال به خبرنگار ایرنا گفت: دفتر گسترش در اعلام ظرفیت پذیرش، نقشی ندارد و خود دانشگاه ها براساس امکانات و نیازسنجی های صورت گرفته، میزان پذیرش خود را در پورتال سازمان سنجش ثبت می کنند.

‘سیدابوالفضل حسنی’ افزود: دفتر گسترش آموزش عالی براساس وظیفه و مسوولیت خود، ظرفیت های اعلامی از سوی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برای پذیرش دانشجو را مورد بررسی قرار می دهد و رشته هایی که مجوز پذیرش دانشجو را ندارند از این فهرست کنار می گذارد.

به این ترتیب، بخشی از کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در کنکور امسال به نداشتن مجوز رشته ها در برخی دانشگاهها باز می گردد.

با توجه به آنکه اعلام ظرفیت پذیرش دانشجو در آزمونی به فراگیری کنکور و تعداد زیاد مخاطبان آن، ایجاد تغییرات آماری بویژه هنگامی که به کاهش ظرفیت پذیرش منجر می شود، اثرات نامطلوبی بر روحیه داوطلبان برجای می گذارد و ممکن است کاهش اعتماد عمومی به آمارها و برنامه ریزی های صورت گرفته را بدنبال داشته باشد، بنابراین از مسوولان آموزش عالی و دانشگاه ها انتظار می رود قبل از گرفتن مجوزهای لازم برای پذیرش دانشجو، در اطلاع رسانی های مربوطه با حساسیت بیشتری برخورد کنند.

مشاورعالی سازمان سنجش آموزش کشور در تیر ماه با بیان آنکه بیشترین پذیرش کنکور ۹۱ در گروه ریاضی و کمترین در علوم تجربی پیش بینی شده است، تاکید کرد: بر اساس ظرفیت های ایجاد شده در آزمون سراسری امسال، ۲۱۸ هزار داوطلب در گروه علوم ریاضی و فنی، ۱۷۰ هزار داوطلب در گروه علوم انسانی، ۱۴۵ هزار داوطلب در چند‌گروهی‌ها، ۸۸ هزار داوطلب در گروه علوم تجربی، ۲۱ هزار داوطلب در گروه آزمایشی هنر و ۱۸ هزار داوطلب در گروه آزمایشی زبان های خارجی پذیرفته خواهند شد.

اکنون با تغییرات صورت گرفته، آمار پذیرش دانشجو در گروه های پنجگانه رقابتی کنکور امسال دچار تحولاتی شده است، بگونه ای که معاون سازمان سنجش اعلام کرد: براساس ظرفیت های مندرج در دفترچه انتخاب رشته، بیشترین میزان ظرفیت پذیرش به گروه علوم انسانی با ۱۶۱ هزار و ۷۲ نفر اختصاص یافته و در گروه علوم ریاضی ۱۴۶ هزار و ۵۴۱ نفر و در گروه علوم تجربی ۹۲ هزار و ۶۷۵ نفر پذیرفته خواهند شد.

طباطبایی افزود: در گروه هنر ۱۸ هزار و ۶۹۳ نفر، در گروه زبان های خارجی ۱۷ هزار و ۵۰۵ نفر و در چندگروهی ها نیز تعداد ۱۳۶ هزار ۵۸ نفر پذیرفته می شوند.

وی یادآور شد: بیشترین میزان پذیرش دانشجو در آزمون سراسری امسال با تعداد ۲۹۷ هزار و ۵۷۶ نفر به دانشگاه پیام نور تعلق دارد و دوره روزانه ۹۸ هزار و ۷۹۸ نفر، دوره شبانه ۲۶ هزار و ۱۳۸ نفر، دوره نیمه حضوری یک هزار و ۹۲۰ نفر، دوره های غیرانتفاعی ۱۱۳ هزار و ۸۱۸ نفر، دوره تربیت معلم ۲۸ هزار و ۷۰ نفر، دوره های آموزش مجازی چهار هزار و ۶۱۰ نفر، دوره های بین الملل یک هزار و ۲۲۰ نفر و مناطق محروم ۳۹۴ نفر پذیرش دانشجو خواهند داشت.

براساس برنامه زمانی پیش بینی شده، نتایج اولیه داوطلبان آزمون سراسری به همراه کارنامه آنها نیمه مرداد ماه منتشر می شود و داوطلبان مجاز نیز از ۱۷ تا ۲۳ مرداد ماه باید برای انتخاب رشته الکترونیکی آزمون خود اقدام کنند.

نتایج نهایی آزمون و انتشار فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی رشته های متمرکز آزمون سراسری سال ۹۱ در فاصله زمانی ۱۵ تا ۱۷ شهریور ماه روی پایگاه اینترنتی سنجش قرار خواهد گرفت.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.