چرا ظریف در مذاکرات وین حضور نمی یابد؟

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

کد مطلب : ۱۷۳۰۰۳

چرا ظریف در مذاکرات وین حضور نمی یابد؟

در آستانه دور تازه مذاکرات هسته ای میان ایران و ۵+۱؛

چرا ظریف در مذاکرات وین حضور نمی یابد؟

خبرگزاری ایمنا: این دور از مذاکرات نه در سطح ظریف و اشتون بلکه در سطح معاونان وزرا انجام می شود. آنگونه که سید عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران روایت کرده این مذاکرات در چارچوب رایزنی های دوجانبه برگزار می شود.

یکشنبه ۲۳ آذر – ۱۵:۱۹

به گزارش ممتاز و به نقل از سایت مثلث، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه این کشور در رأس تیم مذاکره کننده آمریکا در قالب گروه ۱+۵ با ایران ۱۵ و ۱۶ دسامبر در ژنو با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو می‌کند. این دیدار دوجانبه در راستای مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ خواهد بود.
همچنین در برخی از این دیدار دوجانبه هلگا اشمید معاون کاترین اشتون شرکت خواهد کرد. همچنین ۱۷ دسامبر شرمن در نشست معاونان وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ شرکت می‌کند.
تیم مذاکره کننده آمریکا متشکل از رابرت مالی مدیر ارشد امور ایران، عراق و کشورهای خلیج فارس، جیمز تیمبی مشاور ارشد معاون کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی است. پل ایروین رئیس عدم اشاعه، نول‌ های اسمیت مشاور حقوقی وزارت امور خارجه، کوین ویل رئیس دفتر راستی‌آزمایی هسته‌ای و امنیت از وزارت انرژی، فلیسیا سوئیندلز مشاور سیاسی تحریم‌ها از وزارت خزانه‌داری، جولیا جاکوبی دستیار ویژه وزارت امور خارجه است.
همچنین دفتر دیپلماتیک اتحادیه اروپا روز جمعه تعیین کرد که ایران و شش کشور جهان در دور جدیدی از مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی این هفته با یکدیگر در ژنو دیدار می‌کنند. بر اساس این بیانیه دیپلمات‌های ارشد قرار است روز چهارشنبه در ژنو با یکدیگر دیدار کنند که این نشست در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به راه‌حل جامع است.
اما علت اینکه محمد جواد ظریف در این مذاکرات حضور ندارد چیست؟ آیا این به معنای توقف مذاکرات و یا فرسایشی شدن آن است ؟ البته این امر سابقه داشته که در برخی مذاکرات، سید عباس عراقچی در دیدار با معاونان مذاکرات را پیش برده تا به سطحی از توافق رسیده و بقی مذاکرات با حضور محمد جواد ظریف دنبال شود اما غالبا این طور بوده که محمد جواد ظریف در سفر هسته ای حضور داشته است. برخی معتقدند اینکه محمد جواد ظریف راهی این سفر نخواهد شد به دلیل تغییرات صورت گرفته در اتحادیه اروپاست. به این معنا که کاترین اشتون دیگر از جایگاهقبلی خوددر اتحادیه اروپا قرار ندارد و این موگرینی است که به نظر می رسد رایزنی های گسترده ای را برای در اختیار گرفتن پرونده هسته ای و کنار گذاشتن کاترین اشتون آغاز کرده است. پیشتر وب‌سایت خبری «یورو آبزرور» در تحلیلی با اشاره به اینکه زمان آن فرا رسیده تا پرونده هسته ای ایران به دست فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا بی‌افتد، تصریح کرده بود که پرونده هسته‌ای ایران یک پروند کمیاب و نادر است که می‌تواند برای مسئول سیاست خارجی اروپا یک فرصت باشد تا یک نقش مهم در عرصه بین المللی داشته باشد.
این نشریه با اشاره به اینکه ایفای نقش در مذاکرات هسته‌ای برای مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۶ نه تنها به عنوان نماینده این اتحادیه بلکه نماینده ۵+۱ هم بوده است، تصریح کرد که در شرایط کنونی مذاکرات همچنان توسط کاترین اشتون مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدیریت می‌شود درحالی که مسئولیت وی در ماه اکتبر به پایان رسید.
یورو آبزرور با اشاره به تمدید هفت ماهه مذاکرات میان ایران و ۵+۱ تصریح کرد که در شرایط فعلی زمان آن فرارسیده که تا فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جای کاترین اشتون را که تحت عنوان هماهنگ کننده ۵+۱ در مذاکرات حضور دارد، بگیرد.
این وب‌سایت خبری در ادامه با اشاره به اینکه بحث‌هایی میان سران اتحادیه اروپا درباره جایگزین شدن موگرینی بجای اشتون در مذاکرات هسته‌ای با ایران انجام شده تاکید کرد که سران اروپایی به سرعت باید جابجایی محتمل را اعلام کنند چراکه این مسئله (مذاکرات هسته‌ای) امری فنی است. از سوی دیگر توافق جامع می تواند یک ضربه غیر ضروری به اعتبار اتحادیه اروپا در عرصه امنیتی و سیاست خارجی باشد.
به نظر می رسد همین مساله فعلا مذاکرات را به این سطح رسانده است.

Share/Save/Bookmark

– .
Want something else to read? How about ‘Grievous Censorship’ By The Guardian: Israel, Gaza And The Termination Of Nafeez Ahmed’s Blog

خبرگزاری ایمنا – آخرین عناوین سیاسی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.