چرا عربستان بالاخره درباره اعزام سفیر ایران به یمن کوتاه آمد؟

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اعزام سفیر از سوی ایران به یمن بعد از ۵ سال اظهار کرد: این موضوع یک نقطه روشنی در تحولات یمن است و اعزام سفیر از سوی ایران به این کشور که در محاصره عربستان است می تواند باعث شود که انصارالله دست بالاتری در تصمیم گیری های سیاسی در این کشور داشته باشد.

حسن هانی زاده، در گفت وگو با ایسنا در مورد اعزام سفیر از سوی ایران به یمن بعد از چندین سال که امکان آن وجود نداشت، گفت: بحران پنج ساله یمن با شکست نظامی و سیاسی عربستان در حال رسیدن به نقطه پایانی خود است.

وی با بیان اینکه ائتلاف عربستان سعودی که حدود پنج سال پیش علیه مردم یمن شکل گرفت در حال فروپاشی است و بسیاری از کشورهای عضو ائتلاف نیروهای مزدور خود را از آن خارج کرده اند ،خاطرنشان کرد: در چنین وضعیتی عربستان تنها مانده است و از دیگر سو این تحلیل در بین مقامات سعودی نیز وجود دارد که احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا ترامپ با شکست روبرو شود و بایدن رغیب دموکرات وی پیروز انتخابات شود. این موضوع سیاست انتظار را در ریاض به وجود آورده و همچنین باعث شده که عربستان در برخی از سیاست های خود بازنگری کند.

هانی زاده با بیان اینکه عربستان در حال حرکت به این سمت است که شورای ریاست جمهوری یمن را به رسمیت بشناسد و به این نتیجه رسیده که منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن توان تسلط بر این منطقه را ندارد، گفت: به همین دلیل ابتکار میدانی و سیاسی در یمن در اختیار انصارالله قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اعتقاد بر اینکه اعزام سفیر از سوی ایران به صنعا نشان می دهد که تغییرات و تحولاتی در عرصه تحولات یمن و نوع رویکرد عربستان به این موضوع به وجود آمده است ، اظهار کرد : در حال حاضر عربستان در موضع ضعف قرار گرفته است این در حالی بود که دولت ریاض پیش از این مانع حضور سفیر ایران در صنعا می شد ولی در حال حاضر چندان در مسائل یمن دخالت نمی کند و ابتکار عمل بیشتر در دست انصارالله است و ایران به درخواست این گروه سفیر خود را به یمن اعزام کرده است.

وی با بیان اینکه روند تحولات نشان می دهد که انشالله در آینده وضعیت سیاسی و نظامی در یمن به نقطه قابل قبولی خواهد رسید و این مردم یمن خواهند بود که در مورد آینده این کشور تصمیم می گیرند، افزود : اعزام سفیر ایران به یمن یک نقطه روشنی در تحولات جاری در این منطقه است و این موضوع باعث می شود که انصارلله دست بالاتری در تصمیم گیری های سیاسی و میدانی در یمن داشته باشد و یک موازنه سیاسی بین عربستان و یمن به وجود آید.

هانی زاده خاطرنشان کرد : سعودی ها در حال حاضر از نتایج انتخابات در آمریکا نگران هستند و سیاست انتظار را در پیش گرفته اند و اکنون با توجه به شرایط، موضوع یمن در درجه اول توجه ریاض قرار ندارد و آنها در این مدت سعی کرده اند موضع معتدل‌تری را در مورد تحولات تا حدودی اتخاذ کنند.

❊ به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، حسن ایرلو، سفیر جدید ایران روز گذشته وارد صنعا شد و قرار است استوارنامه خود را تقدیم مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن کند. آخرین سفیر ایران در یمن پنج سال پیش صنعا را ترک کرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.