چرا قیمت سکه با دلار مرجع حساب نمی شود؟

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با تاکید بر اینکه سکه در روز پنجشنبه و جمعه حباب نداشته است، گفت: محاسبه نرخ سکه با ارز مرجع باعث خروج طلا از کشور خواهد شد.
به گزارش ممتازنیوز، محمد کشتی‌آرای در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت سکه و طلا براساس ارز مرجع و یا ارز غیرمرجع محاسبه نمی‌شود و ملاک بانک مرکزی قیمت ارز آزاد در بازار است اظهار داشت: اگر قیمت سکه براساس قیمت دیگری جز قیمت ارز آزاد محاسبه شود باعث می‌شود تا طلا (به واسطه ارزان تر شدن قیمت نسبت به خارج از کشور) از کشور خارج شود، لذا باید قیمت سکه و طلا بر اساس ارز آزاد محاسبه شود.
بر اساس این گزارش، در حالی که تنها وارد کننده طلا و عرضه کننده سکه بانک مرکزی است و ظاهراً برای بانک مرکزی تنها ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی یا به تازگی ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارزی معتبر است، ولی طلا و سکه بر اساس ارز بازار آزاد محاسبه می شود و با این توجیه مسئولان بانک مرکزی معتقدند که قیمت سکه حباب ندارد.
وی درباره تاثیر احتمالی افزایش قیمت سکه و طلا بر اقتصاد و نرخ تورم افزود: طلا جزو‌ کالاهای اساسی و مایحتاج مردم نیست بلکه نوعی کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود بنابراین تاثیر حداقلی دارد.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: روز چهارشنبه قیمت سکه حباب داشت اما روز پنجشنبه و جمعه قیمت‌ها متعادل بود و هیچ حبابی نداشت.
وی در خصوص مرکز مبادلات ارزی گفت: این مرکز تازه کار خودش را آغاز کرده است، برخی کارشناسان معتقدند روند آن مثبت است و برخی دیگر معتقدند که آثار منفی در بازار دارد اما به عقیده من باید به این مرکز فرصت داد تا پس از گذشت مدت‌زمانی درباره آن اظهار‌نظر کرد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.