چرا کسی به تئاتر اتللو و هملت اعتراضی ندارد

اظهارات شمقدری درباره‌ «خیانت» در سینمای ایران

جام جم آنلاین: شمقدری در جدیدترین اظهارنظرش درباره‌ حواشی فیلم‌هایی با موضوع خیانت در سینمای ایران گفت: اگر موضوع خیانت مشکل دارد پس چرا تئاتر «اتللو» و «هملت» اینقدر مورد توجه همه هست.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به شکل‌گیری مباحثی درباره خیانت در سینمای ایران،گفت: این قضیه از جشنواره فیلم فجر شروع شد که یکی از مدیران دوره اصلاحات که در آن زمان از لحاظ سیاسی در موضع خاصی بود این بحث را شروع کرد و مطرح کرد که در این جشنواره ۱۵ فیلم با موضوع خیانت وجود دارد، در همان زمان ما بررسی کردیم و تا جایی که من خبر دارم حدود ۹ فیلم بود و فقط ممکن بود در ۲یا ۳ تای آن فیلم‌ها برداشت ما این باشد که موضوع خیانت را رد نکرده است، البته تایید هم نکرده بود اما در بقیه فیلم‌ها موضوع خیانت را صراحتا رد کرده بودند.

او ادامه داد: می‌خواهم بگویم به دنبال این صحبت‌ها بیشتر یک فضای سیاسی وجود داشت که متاسفانه به دنبال تسویه‌حساب‌های سیاسی بودند، طبیعی است که با مطرح شدن این بحث بخشی از جامعه و مجلس هم نگران می‌شوند چرا که آنها گمان می‌کنند یک فیلم ساز وقتی در یک فضای عمومی و رسانه حرفی را می‌زند مبنای حقیقی و دقیقی داشته باشد و فکر نمی‌کنند که او به دنبال مسائل دیگری باشد.

چرا کسی به تئاتر اتللو و هملت اعتراضی ندارد

او اظهار داشت: یکی از قوی‌ترین تئاترهایی که وجود دارد تئاتر هملت اثر شکسپیر است که همه هم آن را تایید می‌کنند و آن را قبول دارند اما مبنای آن براساس خیانت است حتی موضوع خیانت به نوعی در اتللو هم وجود دارد. من نمی‌فهمم دوستان چرا مباحث را به طور علمی باز نمی‌کنند اگر موضوع خیانت مشکل دارد پس چرا تئاتر اتللو و هملت اینقدر مورد توجه همه هست حتی همین افرادی که به خاطر تسویه حساب‌های سیاسی این بازی را به راه انداخته‌اند هم نمی‌توانند این دو تئاتر را رد کنند، پس باید تعریف شود که این موضوع کجا درست است و کجا نیست. اینکه فقط با یک تیتر عنوان کنیم فیلم خیانت و با این عنوان فقط فضا را ملتهب و عده‌ای را نگران کنیم از انصاف و انسانیت به دور است ولی متاسفانه عده‌ای این کار را می‌کنند.

شمقدری اذعان کرد: اینکه فیلم‌های زیادی با مضمون خیانت ساخته می‌شوند صرفا یک جنجال رسانه‌ای است چرا که بدترین فیلمی که در باب خیانت ساخته شده است در ۷ یا ۸ سال پیش بود که مادری به دخترش خیانت می‌کرد ولی صدای هیچ کس در نمی‌آمد. اینکه چه کسانی و با چه اهدافی پشت قضیه هستند کاملا مشخص است فکر می‌کنم بهتر باشد بیشتر از این ذهن مردم را مکدر نکنیم و از یک حدی فراتر نرویم، عده‌ای دوست دارند بحران سازی و التهاب آفرینی کنند، شاید نقش دولت در یک جاهایی این باشد که سکوت کرده و تحمل کند اما بالاخره یک جایی بحث‌ها مطرح شده و بازخوانی خواهد شد. (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.