چرا مردم به گرانی ها عادت می کنند؟

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

ماجرای گران شدن سفرهای هوایی حدود ۵ سال قبل، با کم شدن اقبال عمومی نسبت به سفرهای هوایی و تا مرز ورشکستگی رفتن ایرلاین‌ها آغاز شد.

بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و واقعی‌شدن قیمت سوخت نیز، ستاد هدفمندی یارانه‌ها با افزایش ۱۴ درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت کرد تا ایرلاین‌ها بتوانند هزینه‌های خود را براساس درآمد تنظیم کنند؛ اما باز هم افزایش قیمت منجر به ارتقاء خدمات‌دهی نشد و همچنان کیفیت خدمات به‌‌ همان شکل سابق ملاحظه می‌شود.

این در حالی است که بلیت هواپیما در طول سال‌های قبل با شرط افزایش بهره‌وری ناوگان هوایی و همچنین خدمات مسافری افزایش پیدا کرده بود اما تغییر خاصی در این دو زمینه ملاحظه نشد و  به بیان بهتر شرکت‌های هوایی تنها دست به افزایش قیمت بلیت زدند و دیگر ملزومات این افزایش قیمت که در مقابلش مسئولیت داشتند را نادیده گرفت.

بعد از روی کار امدن دولت تازه اما، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام خبرآزاد سازی قیمت بلیط ها،  مهم‌ترین هدف از آزادسازی قیمت هارا ایجاد یک محیط رقابتی برای فعالیت ایرلاین‌ها دانست وگفت: آزادسازی قیمت‌ها در یک پروسه کوتاه کمتر از چهار ماه عملیاتی می‌شود.

هر چند پهلوانی دربارهٔ افزایش یا کاهش قیمت بلیت هواپیما چیزی نگفت اما بسیاری از فعالان حوزه حمل ونقل این سخن معاون وزیر را به معنای گران شدن دوباره پرواز ترجمه کردند.

به این ترتیب بود که در پی این افزایش قیمت طی  این  ماه ها روند تقاضای سفرهای هوایی روند کاهشی به خود گرفت، اما مسئولین می گویند شهریور ماه امسال میزان تقاضای سفرها به روال عادی خود بازگشت و به نقل از آنها مردم به این نرخ‌ها عادت کردند!

محمدرضا عبدالرحیمی، معاون شرکت فرودگاه‌های کشور دربارهٔ تاثیرات افزایش نرخ بلیت هواپیما در میزان سفرهای هوایی طی یک سال اخیر گفت:‌ به‌طور کلی مجموع پروازهای مسافری و تعداد مسافران در شش ماهه‌ اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹‌درصد کاهش داشت که البته نشانه‌های بهبود از شهریور ماه نمایان شد.

عبدالرحیمی با بیان این‌که افزایش قیمت در کوتاه‌مدت بر تعداد مسافرت‌های هوایی اثر گذاشت، اظهار کرد: در پنج ماهه‌ پایان سال قبل یعنی از آبان‌ تا اسفند‌ ماه، ۱۴ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۹۷۴ مسافر در فرودگاه‌های کشور جابه‏جا شدند که این میزان در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۶ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۷۳۹ مسافر بود؛ بنابراین کاهش ۵/۱۰‌درصدی جابه‌جایی مسافر را در این مدت تجربه کردیم.

 معاون شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان این‌که به‌دلیل تورم و افزایش هزینه‌های زندگی مردم تاثیرات افزایش ۶۵‌درصدی قیمت بلیت آنچنان که باید و شاید تاثیری نداشت، گفت: به‌دلیل شرایط اقتصادی و تورمی که شاهد بودیم سایر هزینه‌های زندگی مردم نیز افزایش یافت.

از سوی دیگر همچنین دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز افزایش ۶۵‌درصدی قیمت بلیت هواپیما را در میزان تقاضا و تعداد مسافران هوایی چندان تاثیرگذار ندانست.

حمید غوابش در این باره گفت: این موضوع در ابتدا میزان تقاضا را کاهش داد، اما بعد از مدتی به‌دلیل شرایط اقتصادی کشور این موضوع شکل دیگری به خود گرفت.

وی ادامه داد: افزایش هزینه‌های عملیاتی سوخت و ارز، تورم عمومی، افزایش حقوق کارکنان در صنعت و به دنبال آن کاهش ارزش پول ملی از جمله عواملی بود که سبب شد افزایش قیمت بلیت جایگاه خود را از دست دهد و تقاضای سفرهای هوایی به حالت عادی بازگشت.

به این ترتیب به نظر می رسد مردم با گرانی بلیط هواپیما ها کنار آمدند اما این مساله که مسئولین عنوان کنند مردم به گرانی ها عادات می کنند سبب خوبی برای گران کردن و بالا بردن هزینه ها نیست!

از سوی دیگر این عادت کردن ها به زعم مسئولین! سبب می گردد گرانی های متعدد آسان تر شود و شاید مردم باید در فرهنگ خرید حود تغییراتی ایجاد کنند تا دیگر شاهد عادت به گرانی های بی سبب و بدون بالا بردن کیفیت نباشیم!

منبع:پارسینه-گروه اقتصادی


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.