چرا مفتی اهل سنت بر جنازه “وسام الحسن” نماز نخواند؟

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

سالهاست که در لبنان رسم است که بالاترین مقام مذهبی هر طایفه بر جنازه مقامات ارشد متوفی نماز می خواند اما این بار برخلاف رسم موجود، مفتی اعظم اهل سنت در مراسم نماز میت و تشییع بر جنازه وسام الحسن مقام امنیتی ارشد لبنان که دست راست سعد حریری به شمار می آمد؛ حاضر نبود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ، در مراسم تشییع وسام حسن، مالک شعار شیخ متجدد و مفتی شمال لبنان در مراسم حاضر و بخلاف انتظار به جای مفتی اعظم بر جنازه الحسن نماز خواند.

وی پس از نماز، در سخنانی متملقانه تجدید بیعت مردم اهل سنت با سعد حریری و فواد سنیوره را اعلام کرد.

کارشناسان سیاسی بر این باورند که او برای تکیه بر جایگاه مفتی اعظم چنین چابلوسانه و به دور از جایگاه یک شخصیت برجسته سخن گفته است.

 ** سخنانی که باعث غضب بر قبانی شد

این عدم دعوت از مفتی قبانی پشت پرده جالبی دارد و به موضع هفته گذشته قبانی در حمایت از حزب الله و حمله به حزب المستقبل بر می گردد.

مفتی اعظم اهل سنت لبنان لبنان روز سه شنبه در مراسمی در بیروت با انتقاد شدید از مواضع گستاخانه احمد الاسیر شیخ سلفی این کشور گفت: آینده لبنان بدتر از اوضاع جاری کشورهای سوریه، مصر و تونس خواهد بود؛ چرا که کلیه مقدمات آغاز بحران از اسلحه گرفته تا حس انتقام جویی و سخنان تحریک آمیز سیاسی در این کشور وجود دارد.


مراسم تشییع وسام الحسن بدون حضور مفتی اعظم برگزار شد

قبانی با اشاره به نقشه رژیم صهیونیستی در ایحاد اوضاع آشفته و بحرانی در کشورهای عربی با هدف تجزیه آنها اظهار کرد: کشورهای بزرگ دنیا و برخی گروهها در داخل کشور به دنبال اجرای طرح های رژیم صهیونیستی در لبنان و تبدیل آن به کشوری شبیه عراق یا سوریه هستند.

وی با اشاره به سخنان تحریک آمیز اخیر شیخ الاسیر و هجوم وی به سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله و ایران گفت: سخنان تحریک آمیز این شیخ سلفی با درخواست دارالفتوی انجام نشده و الاسیر وابسته به ما نیست.

مفتی اهل تسنن لبنان ادامه داد: الاسیر یکی از مساجد شهر صیدا در جنوب لبنان را به اشغال خود درآورده و نه تنها من بلکه دولت نیز نمی تواند جلوی او بیایستد؛ متوقف کردن او تنها از سوی جریان سیاسی که آن را مطرح کرده، ممکن است.

وی تأکید کرد: امروز افراد زیادی مانند شیخ الاسیر که حتی بیش از ما صاحب نفوذ هستند، وجود دارند که برخی از آنها علمای غیرصالحی هستند.

قبانی با اشاره به وجود اختلاف میان دارالفتوی و جریان المستقبل افزود: افرادی مانند الاسیر، دچار خطا و اشتباه شده اند و محکومیت سخنان آنها از سوی دارالفتوی کافی نیست، چرا که انسان عاقل هیچ‌گاه از حدود و مرز طبیعی خود تجاوز نمی کند؛ از این رو ما با جریان المستقبل بر سر وجود افراد غیرمسئول بر سر قدرت اختلاف داریم.

وی پرواز هواپیمای ˈایوبˈ حزب الله را بر فراز اراضی اشغالی فلسطین اقدامی استراتژیک و ممتاز توصیف کرد.

** اظهارات مفتی اعظم پس از تشییع الحسن

مفتی اهل سنت لبنان حتی اقدام طرفداران جریان المستقبل در حمله به کاخ نخست وزیری این کشور را غیرقابل قبول دانسته و محکوم کرد.

تعدادی از شرکت کنندگان مراسم تشییع ˈوسام الحسنˈ از مقامات امنیتی لبنان که روز جمعه در بیروت ترور شد، برای تصرف کاخ نخست وزیری و بیرون کردن نجیب میقاتی به سمت کاخ نخست وزیری حرکت کردند که نیروهای امنیتی آنان را متفرق کردند.

وی یکشنبه شب در کنفرانسی خبری، سرنگون کردن دولت از طریق اقدام های خیابانی را مردود دانست و گفت: پیش از این نیز تلاش به منظور سرنگون ساختن دولت ˈفواد سنیورهˈ نخست وزیر اسبق لبنان از این طریق را محکوم کرده بودیم.

قبانی از مردم لبنان خواست که راه خود را گم نکنند و افزود: تنها از طریق مجلس باید دولت ها بر سر کار آمده و کنار بروند و این امر در قانون اساسی و اصول دموکراسی نیز ذکر شده است.

وی فشار بر میقاتی را به منظور کناره گیری از دولت مردود و ممنوع اعلام کرد و گفت: ما نباید اصول و ارزش های ملی خود را به حراج بگذاریم، چرا که بدین شکل به هیچ وجه نخواهیم توانست دولتی قوی و استوار در کشورمان داشته باشیم.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.