چرا گزارشگرهای ورزشی ما دنبال حاشیه‌اند؟

یک گزارشگر قدیمی صداوسیما دلیل عمده ای که در کار گزارشگرانمان در تمامی بخش‌ها ضعف‌های مشهودی را مشاهده می‌کنیم، به این مساله نسبت می دهد که بررسی و تحقیق کاملی در زمینه کار گزارشگری به شکل حرفه‌ای و مطابق با استانداردهای جهانی انجام نمی‌شود.
او در این زمینه ادامه می دهد: در اغلب مواقع در گزارش ها حاشیه بر متن غلبه می‌کند، اغلب گزارش‌ها شکل مصنوعی پیدا کرده است و از جذابیت‌ و هیجان هم دور می‌شود.

محمدرضا منصوریان ـ مجری و گزارشگر باسابقه ورزشی ـ در ادامه صحبت‌های بالا که در انتقاد به نحوه گزارش برخی از رویدادهای ورزشی بیان کرده است، به ایسنا گفت: به نظر من گزارشگران حال حاضر ما خوب آموزش نمی بینند و به همین دلیل است که کارشان آن طور که مطلوب است از آب درنمی‌آید.

منصوریان درباره ویژگی‌های لازم برای یک گزارشگر ورزشی عنوان کرد: یک گزارشگر جوان باید آمادگی کار کردن در هر شرایطی را داشته باشد. موضوعی را که می‌خواهد گزارش کند باید از منابع مختلف خبری پیگیری کند و خودش را همیشه در موقعیت گزارش کردن قرار دهد. توانایی‌های ذهنی‌اش را مرتبا بالا ببرد. حداقل روزانه دو تا سه ساعت در زمینه‌های مختلف مطالعه کند. حتما باید بتواند بنویسد و به زبان و ادبیات آشنایی کاملی داشته باشد. همچنین در رابطه با رویدادهای مختلف اطلاعات به روزی داشته باشد.

او افزود: گزارشگری یعنی ایجاد ارتباط صحیح با مخاطب؛ ارتباطی که همیشه باید به بهترین شکل و در سریع ترین زمان ممکن اتفاق بیفتد. بنابراین کسی که در قالب یک گزارشگر قرار می‌گیرد، باید آمادگی کامل داشته و از علم و دانش این کار بهره مند باشد. در حقیقت یک خودمراقبتی انجام دهد. در ارایه کلام و گفتار، گزارشگر باید جایگاه ویژه‌ای را داشته باشد. یک گزارشگر زمانی به این مرحله از پیشرفت می رسد که مرتبا در حال مطالعه و کسب معلومات باشد.

منصوریان تصریح کرد: در اکثر گزارش هایی که می بینیم، گزارشگر به سراغ موضوعات حاشیه‌ای بی خاصیت می‌رود. اینها دقیقا همان افرادی هستند که سواد کافی در این زمینه را ندارند و این شرایط، آن ها را مجبور به حاشیه سازی و دوری از اصل کار می‌کند. گزارشگر اگر بخواهد به شکل ایده الی یک رویداد را تعریف کند، باید خودش را به تمام این ویژگی‌ها آراسته کند.

این گزارشگر قدیمی، انتقال اتفاقاتی که در یک رویداد ورزشی به وجود می‌آید به مخاطب را وظیفه اصلی و کاربردی یک گزارشگر دانست و گفت: شخص گزارشگر باید آنچه را که می بیند با رعایت امانت کامل به بیننده و شنونده منتقل کند. اینکه گزاشگر خودسانسوری نکند اصل مهمی است. اگر گزارشگر ادبیات کلامی صحیح و مناسبی داشته باشد، حتی در بدترین شرایط هم می‌تواند با رعایت ضوابط کاری و اخلاقی کار خودش را انجام دهد. به اعتقاد من برای رسیدن به چنین موقعیتی باید همیشه اطلاع کافی از منشأ رویدادی که گزارشش می‌کند و جذابیت‌هایش داشته باشد. حتما باید منشأش را پیدا کند و ببیند این رویداد چگونه شکل گرفته است. باید به کارش مسلط باشد و تحت تاثیر رویدادی که در حال گزارش کردنش است قرار نگیرد. در واقع باید آنقدر آمادگی ذهنی بالایی داشته باشد که هیچوقت غافلگیر نشود.

محمدرضا منصوریان

منصوریان در پایان گفت: اگر قرار است کار یک گزارشگر جذاب و مورد قبول عامه مردم قرار بگیرد، باید علاوه بر دادن آگاهی کامل به مخاطبش، صداقت کاملی در گفتار و حتی ارائه احساسات مناسب خودش هم داشته باشد. موفقیت در انجام هر کاری مرتبط با روابط صادقانه و درستی است که افراد مختلف درگیرش هستند. پرهیز از انتقال اطلاعات اشتباه و بهره مندی از اطلاعات خبری روز و استفاده صحیح از واژه‌ها از جمله اصولی است که یک گزارشگر باید به درستی رعایت کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.