چرا گوشت ارزان نشد!؟

رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی با بیان اینکه دام سبکی که ۲۸ درصد ارزان شده، دام گله است نه دام سوا شده، گفت: دامی که سوا می‌شود و به دست قصاب می‌رسد یا برای تهران آورده می‌شود، به مراتب قیمت متفاوت‌تری دارد، به همین دلیل کاهش قیمتی در گوشت تحویلی به مردم نداشته‌ایم.

علی‌اصغر ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه اخیرا مدیرعامل اتحادیه دامداران اعلام کرد که نسبت به ابتدای سال، قیمت دام سبک ۲۸ درصد ارزان شده اما قیمت گوشت تحویلی به مردم کاهشی نداشته است، علت این موضوع چیست!؟ اظهار کرد: دامی که گفته شده ۲۸ درصد ارزانتر از دست دامدار خریداری می‌شود مربوط به قیمت دام گله است، اما دامی که قصاب خریداری می‌کند، دام سوا شده بوده و قیمت آن ارزان نشده است.

وی اضافه کرد: دامداران و عشایر وقتی می‌خواهند دامی را بفروشند به صورت گله این کار صورت می‌گیرد. در گله بز، میش و گوسفند سنگین نیز وجود دارد. اما دامی که سوا می‌شود و به دست قصاب می‌رسد یا برای تهران آورده می‌شود، به مراتب قیمت متفاوت‌تری دارد.

رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی در ادامه گفت: در حال حاضر گوشت حدود ۸۰ هزار تومان توسط مغازه‌دار خریداری می‌شود و با توجه به نوع آن یعنی چرب، ممتاز یا فانتزی با قیمت‌های متفاوت‌تری به دست مصرف‌کننده می‌رسد. به عبارت دیگر مغازه‌دار گوشت گوسفند شیشک یکدست را بین ۷۹ تا ۸۱ هزار تومان می‌خرد و با  ۱۰ درصد سود عرضه می‌کند.

به گفته وی، گوشت شقه بدون دنبه درب مغازه‌ها حدود ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سرانه مصرف گوشت پایین آمده است

ملکی در پاسخ به اینکه مدیرعامل اتحادیه دامداران مدعی ضررده شدن این صنف شده است، گفت: علتش این است که مردم همچون گذشته گوشت نمی‌خرند و گوشت دست دامدار باقی می‌ماند. طبق اعلام سازمان دامپزشکی کشتار بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به گذشته کم شده‌ است و در هفته‌ای که تهران تعطیل بود، مغازه‌ها و کسبه با کسادی مواجه بودند. از طرفی قدرت خرید مردم هم کاهش یافته است و به طور کل سرانه مصرف گوشت کم شده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.