چرخاندن اوباش در محلات، ارزش شده است

یک آسیب‌شناس گفت: گرداندن مجرمان در ملاء عام یک ارزش در فرهنگ اوباش محسوب می‌شود و تنها موجب قوت این افراد در محلات می‌شود.
 
مجید ابهری در گفت‌و‌گو با ایلنا در رابطه با اعدام در ملاء گفت: از دید رفتار‌شناسی، هم نوا شدن با هنجارهای عرف و قوانین در دو شکل صورت می‌گیرد که به صورت تطابق عمقی و نهادینه شدن هنجار‌ها در رفتارهای فردی و پذیرش سطحی قواعد و ضوابط حاکم در جامعه است.
 
وی ادامه داد: از دید آسیب‌شناسی اجتماعی، مجازات باید در جهت هم نوا شدن عمقی فرد با هنجار‌ها اجرا شود به طوری که باعث کنترل و مقابله با بزهکاری‌ها شود و در واقع مانند یک اهرم در امر پیشگیری ایفای نقش کند.
 
این آسیب‌شناس در رابطه با اجرای مجازات قانونی و شرعی اعدام در ملاء عام در مواردی مثل اجرای حدود شرب خمر و یا رفتارهای ناهنجار می‌تواند در امر پیشگیری موثر باشد.
 
وی در رابطه با اعدام در ملاءعام تاکید کرد: اجرای حکم اعدام در ملاءعام دارای آثار مثبت کوتاه مدت پیشگیری و آثار منفی بلند مدت رفتاری است به طوری که اجرای این گونه احکام در ملاءعام باعث بالارفتن سطح خشونت، اضطراب و استرس در جامعه بویژه در کودکان و افراد کم سن وسال می‌شود.
 
این جامعه‌شناس در رابطه با عوارض اعدام در ملاءعام تصریح کرد: اجرای این گونه احکام در مناطق مسکونی و عمومی موجب ایجاد بستر برای تبلیغات سوء با بزرگنمایی این حوادث از نگاه حقوق بشری و آثار روانی می‌شود.
 
ابهری در رابطه با اعدام تبهکاران در مناطق عمومی بیان کرد: اعدام این افراد در ملاءعام تنها باعث کندی در اقدامات تبهکارانه می‌شود ولی تاکنون هیچ تاثیری در ریشه کن کردن این جرائم نداشته است.
 
وی در رابطه با پیشگیری از جرائم در کشور تصریح کرد: در جامعه باید فرهنگ سازی شود لذا بیان زمینه‌های بروز جرم می‌تواند عامل اصلی در پیشگیری ار جرائم شود.
 
این آسیب‌شناس در رابطه با اجری حکم اعدام در سایر کشور‌ها افزود: در بسیاری از کشور‌ها اعدام به صورت تزریق سم، صندلی الکتریکی و…. صورت می‌گیرد ولی اعدام در ملاءعام، باعث افزایش خشونت در جامعه می‌شود.
 
ابهری در رابطه با نکات اعدام در محافل عمومی بیان کرد: این اقدام در دراز مدت نمی‌تواند عامل پیشگیری از جرائم باشد و صرفا می‌تواند در یک بازه زمانی کوتاه مجرمان را بترساند.
 
وی راهکار اصلی در پیشگیری از جرایم را فرهنگ سازی خواند و گفت: فرهنگ سازی، بستر سازی مناسب برای مدیریت رفتاری در ابعاد پیشگیری و جدا نمودن بزهکارانی که سابقه تکرار جرائم را دارند از اجتماع، عوامل موثر در پیشگیری ازارتکاب به جرم است.
 
این آسیب‌شناس در رابطه با محل اجرای اعدام علنی گفت: اگر مسئولان ضرورت اعدام‌های علنی در جامعه را احساس می‌کنند بهتر است که این احکام در مناطق تحت کنترل و خارج از مناطق مسکونی و شهری انجام شود و از ورود افراد زیر ۱۸ سال و گروه‌های حساس جلوگیری کنند تا از عوارض دراز مدت آن در جامعه تا حد زیادی کاسته شود.
 
وی در رابطه با چرخاندن اراذل و اوباش در محلات تهران گلایه کرد و افزود: این اقدام کاملا منسوخ شده است چرا که چرخاندن این افراد در محلات یک ارزش در فرهنگ اوباش محسوب می‌شود و تنها موجب قوت این افراد در محلات می‌شود.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.