چرخه خواب کودکانتان در فصل بهار را تنظیم کنید

طولانی شدن روز باعث برهم خوردن خواب کودکان می شود که این مساله، «مدیریت خواب» کودک را ضروری می سازد.

چرخه خواب کودکانتان در فصل بهار را تنظیم کنیدگروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر) – فریبا خان احمدی: با آغاز فصل بهار نور زیادی به زمین سرازیر می‌شود اما بهار فصلی است که  برنامه‌ریزی خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از یک سو طولانی شدن ساعت روز باعث می‌شود والدین زمان زیادی را با کودک شان در بیرون از خانه صرف کنند و از سوی دیگر کودکان با آغاز فصل بهار یک ساعت دیر به رختخواب می‌روند و این مساله با بر هم زدن چرخه تنظیم خواب، مشکلاتی ایجاد می‌کند.

برای تنظیم چرخه خواب کودک به راهکارهای زیر توجه کنید:

قبل از تغییر زمان و آغاز فصل بهار، به تدریج از کودک بخواهید به رختخواب برود.

شش روز قبل از تغییر زمان از کودک بخواهید ۱۰ دقیقه زودتر به رختخواب برود. این فرایند کمک خواهد کرد تا ساعت بیولوژیک بدن کودک به‌صورت خودکار عمل کند و با تغییر زمان، او یک ساعت زودتر به رختخواب برود.

زمان خواب را به‌صورت روزانه تنظیم کنید. گاهی کودکان وسوسه می‌شوند قبل از خواب کتاب داستان بیشتری برایشان خوانده شود، پاسخ به درخواست‌های کودک در زمان خواب، تنظیم روتین ساعت خواب را به هم می‌زند.

برای عمل به چنین درخواستی از او بخواهید یک ساعت زودتر از معمول به رختخواب برود زیرا باعث توسعه عادت‌های جدید و بد در کودکان می‌شود.

روزهای طولانی یکی از بهترین قسمت‌های فصل بهار است اما روزهای طولانی بهار سختی‌هایی را هم برای کودکان به همراه دارد و باعث می‌شود تا آن‌ها شب دیر به خواب روند. یکی از مسایلی که کمی به حل این مساله کمک می‌کند، تاریکی اتاق خواب کودک است.

خواب کم به عملکرد ضعیف کودک کمک می‌کند و باعث ایرادگیری در کودکان می‌شود. کج خلقی و نق‌نق کردن و ناله‌های مداوم، نتیجه کمبود خواب کودک است.

قبل از این‌که نسبت به این نوع رفتار‌های فرزند واکنش نشان دهید، نفس عمیقی بکشید و به خود یادآوری کنید زمان خواب کودک فرا رسیده است.

خواب و استراحت خود را قربانی خواب کودک نکنید. بسیاری از والدین برای اطمینان از دریافت خواب کافی کودک با تغییر زمان، چرخه خواب شان را به هم می‌زنند.

به یاد داشته باشید شما زمانی بهترین پدر و مادر خواهید بود که استراحت  کافی داشته باشید، بنابراین به برنامه خوابتان اهمیت بدهید.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.