چطور بیمه‌شده‌ای می‌تواند مدعی شود در کارگاهی مشغول به کار بوده؟

۲۰ آبان ،

IMAGE634803781688349609.jpg

در چه صورت بیمه شده‌ای می‌تواند مدعی شود که در کارگاهی مشغول به کار بوده و حق بیمه وی پرداخت نشده است؟ این امر از دیگر سوالات مکرر بیمه‌شدگان تامین اجتماعی است که در حال حاضر این سازمان دستورالعمل خاصی برای ثابت شدن ادعای اشخاص دارد و آن ارائه مدارک مستند از سوی اشخاص است.

به گزارش تفسیری سرویس «اجتماعی» ایسنا، به این ترتیب چنانچه بیمه‌شده‌ای، مدارک مستندی همچون فیش حقوقی، حکم استخدام و غیره دال بر این که در قبل در کارگاهی اشتغال داشته، می‌تواند به شعبه تامین اجتماعی فعلی خود ارائه دهد.

در این جهت کمیته‌ای این مدارک را در شعبه مورد بررسی قرار می‌دهد و چنانچه صحت اظهار بیمه‌شده تایید شود، سوابق بیمه‌شده مطابق مقررات این سازمان تکمیل و حق بیمه از کارفرمای ذی‌ربط اخذ می‌شود.

در صورت اخراج یا استعفای یک بیمه شده، تکلیف دفترچه درمانی وی چیست‌؟ در این مورد هم می‌توان یادآور شد: در سال ۱۳۶۷،‌ یک دستور اداری صادر شد که بر اساس آن کارفرما موظف شد چنانچه کارگر اخراج شود یا استعفا دهد یا از کار بیکار شود، دفترچه درمانی کارگر توسط کارفرما اخذ و به شعبه تامین اجتماعی تحویل داده شود.

سازمان تامین اجتماعی در مورد پسران تحت تکفل بیمه شده که هنوز مشغول به کار نشده‌اند، چه بخشنامه‌ای صادر کرده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به قانون اصلاح سن فرزندان ذکور مشمولان صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری، سازمان تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها در برخورداری از خدمات درمانی مصوب مجلس، در حال حاضر ارائه حمایت‌های درمانی به فرزندان ذکور تا پایان ۲۲ سالگی و به شرط عدم اشتغال به کار انجام می‌پذیرد.

حق بیمه مربوط به سنوات خدمت سربازی بیمه‌شدگان چگونه محاسبه می‌شود؟ این موضوع نیز از سوالات پرطرفدار بیمه‌شدگان است که در توضیح آن باید گفت: کسانی که طبق کارت پایان خدمت، خدمت نظام وظیفه را انجام داده‌اند، می‌توانند با ارائه مدارک به شعبه پرداخت‌کننده حق بیمه، درخواست احتساب سوابق خدمت سربازی کنند.

لذا پس از ارائه کارت پایان خدمت از سوی متقاضیان و احراز شرایط مقرر از جمله:

۱- بیمه‌پردازی در وقت ارائه تقاضا

۲- دارا بودن حداقل ۷۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه پیش از تقاضا،‌ مبلغ حق بیمه متعلقه مدت مزبور، بر اساس ۳۰ درصد میانگین حقوق و مزایای ماهانه مبنای کسر حق ظرف آخرین دو سال پیش از تاریخ تقاضا (مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف آخرین دو سال تقسیم بر ۲۴) محاسبه و به ترتیب به نسبت و از متقاضی و دولت مورد وصول قرار می‌گیرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.