چماق دولت تنها برسر تولیدکننده

 

عکس: علی پوردهقان/ جوان

فعالان بخش کشاورزی از وضعیت موجود تولید گله کردند

چماق دولت تنها برسر تولیدکننده

 

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ساعت ۰۰:۰۰

به گزارش «جوان» در شرایطی که وزیر جهاد کشاورزی معتقد است با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار نبود به پیک نیک برویم و مشکلات موجود چندان حاد نیست، فعالان بخش کشاورزی از پرداخت نشدن یارانه این بخش خبر می‌دهند و می‌گویند که مدیریت نادرست این وزارتخانه در سال‌های اخیر موجب پررنگ شدن نقش واسطه‌ها و از بین رفتن تولید شده است و برای حمایت از تولید‌کنندگان این بخش هیچ اقدام مهمی صورت نگرفته است.
قانون اجرا نمی‌شود
مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران معتقد است اجرای قانون ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی کشور می‌‌تواند خودکفایی و توسعه اقتصادی کشور را رقم بزند. سلطانی می‌افزاید: به رغم اینکه تسهیلات و اعتبارات لازم به بخش دامداری داده نمی‌شود اما در مورد شیر و فرآورده‌های آن به غیر از کره به خودکفایی رسیده‌ایم و وابستگی به واردات کره نیز بیشتر بحث سیاسی است. سلطانی با بیان اینکه برخی رسانه‌ها تولید‌کنندگان را گرانفروش عنوان می‌کنند، می‌گوید: به جای ریشه‌یابی مشکلات تولید‌کنندگان آنها را متهم و در برخی موارد تعزیراتی می‌کنند در حالی که با بالارفتن بیش از اندازه قیمت علوفه و نهاده‌ها هنوز افزایش قیمت تولید‌کنندگان زیر میزان تورم جامعه است.
یارانه تولید داده نشد
وی در گفت‌و‌گو با فارس تأکید می‌کند: بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها که قرار شد، ۳۰ درصد درآمد آن به بخش تولید اختصاص یابد هنوز هیچ کمکی را در این بخش شاهد نیستیم. از سوی دیگر با اجرای هدفمندی یارانه‌ها که قرار شد کرایه حمل و نقل بیش از ۲۰ درصد افزایش نیابد اما شاهد افزایش ۶۰ درصدی هم بودیم. هزینه‌های کارگری نیز تا ۱۸ درصد افزایش یافت و بهره‌های بانکی ۵ الی ۷ درصد بیشتر شد. وی ادامه می‌دهد: به هرحال از نظر کارشناسی این متغیرها باید تعیین کند که قیمت به چه اندازه باشد اما دولت همچنان چماق تعزیرات خود را بر سر تولید‌کننده‌ها می‌چرخاند و این درست نیست که متغیر نهاده در نوسان باشد اما قیمت‌ها ثابت بماند. مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران تأکید می‌کند: به رغم اینگونه مشکلات تولید‌کنندگان تولید خود را کم نکرده‌اند اما انتظار داریم تا دولت با اجرای قوانین مصرح در قانون بهره‌وری کشاورزی و نظام جامع دامپروری با تعیین قیمت خرید تضمینی قیمت‌ها را در یک سطح نگه دارد اما در کنار آن نهاده‌ها را هم با قیمت منطقی در اختیار تولید‌کنندگان بگذارد.
در ادامه سلطانی در پاسخ به سؤالی که واکنش شما به تثبیت قیمت ۶۳۰ تومانی شیر خام چیست، گفت: ما به دنبال افزایش قیمت نیستیم اما اگر دولت نهاده‌ و خوراک دام با قیمت مناسب در اختیار بگذارد هر آنالیزی که آنها اعلام کنند عمل خواهیم کرد. در صورتی که نهاده مورد نیاز تأمین و به قیمت منطقی عرضه شود.
حذف یارانه شیر مغایر قانون است
سلطانی همچنین می‌افزاید: براساس قانون یارانه دولت نباید نسبت به سال قبل کمتر باشد در حالی که سال ۱۳۸۸ یارانه ۴۸۸ میلیارد تومانی شیر حذف و در سال ۹۰ هم یارانه‌ای اختصاص نیافت که این موضوع با عملکرد دولت در سایر بخش‌ها تناقض دارد زیرا در شرایط مشابه اگر یارانه نان برداشته شد قیمت نان از ۸۰ به ۵۰۰ تومان رسید در حالی که در مورد شیر خام چنین نبوده است. سلطانی همچنین عامل گرانی گوشت را واردات بی‌رویه دانست که تحت مشاوره غلط مشاورانی است که به تصمیم‌گیران می‌دهند و آنها نیز به صحبت‌های کارشناسان توجهی نمی‌کنند.
ارز دولتی نمی‌دهند
حسین مقدم‌نیا، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی نیز با انتقاد از عدم تخصیص ارز می‌گوید: در حال حاضر ۳۵ درصد سرانه پروتئین کشور از این بخش تأمین می‌شود، ۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه ثابت و ۸ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش دارد و قرار است امسال یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن مرغ تولید شود تا نیاز کشور تأمین شود اما به رغم این اهمیت حمایتی انجام نمی‌گیرد. سال گذشته ۱۰ ماه مرغداران زیر قیمت تمام شده محصولات خود را فروختند در حالی که وزارت جهاد کشاورزی قیمت تمام شده مرغ را ۲ هزار و ۳۶۵ تومان اعلام کرده بود اما تولید‌کنندگان بین ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰ تومان فروختند. طی این مدت دولت و متولیان بازار هیچ واکنشی نشان ندادند اما بعد از اینکه قیمت نهاده‌ها تا سه برابر افزایش یافت و قیمت مرغ تا حدودی بالا رفت تا زیان سال گذشته جبران شود دولت واکنش نشان داد اینها در حالی است که ارز دولتی نیز برای تشکل‌ها داده نشد تا بتوانند خوراک طیور را در بازار تعدیل کنند.
وی ادامه می‌دهد: در حالی که سال گذشته مازاد تولید داشتیم و جایزه صادراتی هم تعیین شد اما به هیچ عنوان عملی نشد و به دلیل مشکلاتی که در اواخر سال گذشته در تأمین نهاده‌ها به وجود آمد ادامه روند افزایشی تولید متوقف شد.
تولید‌کنندگان مقصر افزایش تولید نیستند
مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران تخمگذار میهن با اشاره به اینکه تولید‌کنندگان مقصر افزایش قیمت تولید نیستند، می‌گوید: در حال حاضر به دلیل تغییرات ارز قیمت‌های جهانی و به تبع آن نوسان نهاده‌های بخش کشاورزی آسیب‌پذیرتر است اما در این میان رسانه‌ها نقش مهم‌تری دارند و باید دلیل افزایش قیمت‌ها را به مردم اطلاع‌رسانی کنند و هیچ وقت چنین استنباط نشود که تولید‌کننده‌ها باعث گرانی هستند چرا که عوامل مؤثری در تولید نقش دارد که اگر این متغیرها در نوسان باشد تولید را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
هدایت اصغری با بیان اینکه در حال حاضر قیمت تخم‌مرغ ۵۰ درصد زیر قیمت به فروش می‌رسد عامل آن را عدم اجرای خرید تضمینی عنوان کرده و می‌افزاید: این اقدامات حذف گله‌های جوان و کاهش تولید را به همراه خواهد داشت اگر چه پیش‌بینی می‌شود تا ۱۵۰ هزار تن مازاد تولید داشته باشیم اگر فرصت صادرات مهیا شود سود مناسبی به دلیل تزریق ارز ۱۷۰۰ تومانی به کشور خواهیم داشت در غیر این صورت تولید کاهش می‌یابد. اصغری معتقد است اعلام دیرهنگام حذف تعرفه ۷۰ درصدی واردات فرصت‌های صادراتی را از دست داد.
سناریوی واردات را سودجویان می‌نویسند
عفت رئیسی سرحدی، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران هم معتقد است: به دلیل شیب تند هدفمندی در فاز اول تولیدات این بخش با مشکلاتی مواجه شد و در فاز دوم اجرا باید این شیب اصلاح شود. رئیسی می‌گوید: قانون بهره‌وری کشاورزی که مدیریت واردات و صادرات به وزارت جهاد کشاورزی تفویض کرده بود و همچنین قانون نظام جامعه دامپروری به درستی اجرا نشد. وی ادامه می‌دهد: تولید داخل بیشتر از تحریم‌های داخلی ضرر می‌بیند تا اثرات افزایش قیمت ناشی از تحریم‌های خارجی. رئیسی می‌افزاید: در حالی که تولید‌کنندگان به دنبال حمایت هستند شرکت پشتیبانی در وزارتخانه دیگری غیر از حمایت از تولید فعالیت می‌کند.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.