«چمران» فیلم ویترینی نیست

جام جم آنلاین: مهدی کریمی تهیه‌کننده فیلم «چ» که براساس دو روز از زندگی شهید چمران ساخته می‌شود ضمن تاکید بر لزوم ساخت این فیلم یادآور شد: فیلم زندگی شهید چمران اثری ویترینی نیست.

به گزارش «جام‌جم»، ابراهیم حاتمی‌کیا فیلمساز شناخته شده سینمای ایران، این روزها درگیر پروژه «چ» یا همان چمران است.

کسی که حاتمی‌کیا سال‌ها دوست داشت به عنوان یک انسان کامل او را به تصویر بکشد،آنچنان که در یادداشتی درباره شهید چمران نوشت: چمرانی که ما دوست داریم؛ چمرانی است مسلمان، ایرانی، مدافع اسلام و از عاشقان امام.حاتمی‌کیا در پروژه «چمران» سراغ دو روز و دو شب از زندگی شهید چمران رفته است و از ۲۵ تا ۲۷ مرداد ۱۳۵۸ زندگی شهید چمران را روایت کرده است.

در این فیلم سینمایی که «فریبرز عرب‌نیا» در نقش شهید چمران ظاهر خواهد شد، تاکنون حضور سعید راد، مریلا زارعی و اسماعیل سلطانیان قطعی شده است.

فیلمبرداری فیلم «چ» که برعهده حسین جعفریان است، در مناطق پاوه، کرمانشاه و استان تهران انجام می‌شود و چهار ماه به طول خواهد انجامید.

مهدی چمران برادر شهید چمران درباره تولید فیلم سینمایی «چ» گفت: فیلمنامه این اثر مطالعه شده و از چند سال قبل با آقای حاتمی‌کیا در این باره بحث و تبادل‌نظر داشتیم، چند بار هم به پاوه رفتیم و با افرادی که در عملیات پاوه حضور داشتند، از نزدیک صحبت کردیم و فیلمنامه بر اساس اینها نوشته شد که به نظرم فیلمنامه‌ای قوی است.

او با اشاره به انتخاب «فریبرز عرب‌نیا» در نقش شهید چمران گفت: انتخاب بازیگر در تخصص آقای حاتمی‌کیاست ولی اگر نظری از من هم بخواهند، در خدمتشان هستم. ضمن این‌که به عقیده من انتخاب آقای عرب‌نیا مناسب است، شباهت‌ها بوجود می‌آید ولی مسأله این است که این قدرت و توانایی باید در یک بازیگر وجود داشته باشد تا چالاکی، توانایی و قدرت شهید چمران را به تصویر بکشد.

مهدی چمران ضمن ابراز امیدواری به موفقیت گروه فیلم سینمایی «چ»، گفت: حاصل این کار را خدا می‌داند، ولی با کمک الهی و الطافش و کمک شهید چمران این فیلم ان‌شاء‌الله فیلم خوبی خواهد شد و گوشه‌ای از شخصیت چند وجهی، عجیب و بی‌نظیر ایشان به تصویر کشیده می‌شود.

او با اشاره به توانایی‌های ابراهیم حاتمی‌کیا در ساخت این فیلم، به جام‌جم گفت: حاتمی‌کیا از جمله بهترین و توانمندترین افرادی است که در بحث دفاع مقدس و فیلم‌های ارزشی و معنوی کار کرده است. از طرفی این فیلم فقط محدود به عملیات پاوه نیست و نگاه و شخصیت شهید چمران، زندگی خانوادگی، کودکی و عرصه‌های مختلفی را که طی کردند طی دو شب عملیات پاوه می‌بینیم.

شباهتم با شهید فلاحی برایم جالب بود

سعید راد، نقش سردار فلاحی را در این پروژه بازی می‌کند. او درباره همکاری با حاتمی‌کیا گفت: من به عنوان بازیگر، برایم خیلی جالب بود که با ابراهیم حاتمی‌کیا کار کنم، چون او به عنوان یکی از فیلمسازان نسل پس از انقلاب کارهایش مورد تحسین قرار گرفته است.

او افزود: از طرفی چون بازی کردن شخصیت برای من اهمیت خاصی دارد و چندان علاقه‌مند به بازی تیپ نیستم، برایم جذاب بود که در نقش شهید فلاحی بازی کنم، بخصوص وقتی دیدم شباهتی با ایشان دارم.

بازیگر فیلم سینمایی «چ»، با بیان این مطلب که نقش شهید فلاحی دقیقا همان نقشی است که دنبال می‌کرده، گفت: من پیش از این در سریال در چشم باد هم ایفای نقش چنین شخصیت‌هایی را تجربه کرده بودم و به نظرم برای بازیگری در شرایط من، بازی در چنین نقشی بسیار خوب است.

او درباره گروه بازیگران این فیلم، گفت: به نظر من حاتمی‌کیا از جمله کارگردانان مولفی است که بازیگر را می‌شناسد و به خوبی گروه بازیگران این فیلم را انتخاب کرده است.

فیلمبرداری به طریقه سوپر۳۵

حسین جعفریان، مدیر فیلمبرداری این فیلم هم به جام‌جم گفت: حدود سه روز است که به این پروژه پیوسته‌ام و در وهله اول تصمیم ما بر این است که فیلمبرداری به صورت سوپر ۳۵ انجام شود و برنامه‌ای برای فیلمبرداری دیجیتال آن نداریم.

پیش از این فیلم سینمایی «فرزند صبح» هم به طریقه سوپر۳۵ میلیمتری فیلمبرداری شده بود. در این شیوه که دوربین مخصوص به خود را دارد و در گیت و اندازه تصویر متفاوت است، فیلم را می‌توان به صورت اسکوپ اکران کرد.

بودجه «چ» را اعلام می‌کنیم

مهدی کریمی که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی این اثر را تهیه می‌کند، درباره ضرورت و اهمیت ساخت چنین فیلمی گفت: ما سال‌های سال است که به ضرورت ساخت فیلمی درباره شهید چمران رسیده‌ایم. سال‌هاست که دورخیزهایی از طرف افراد مختلف برای ساخت فیلمی درباره شخصیت جهانشمول، علمی و عرفانی شهید چمران صورت گرفته است که به امید حق امسال این تصمیم عملی می‌شود.

او گفت: تمام تلاش ما این است که فیلمی آبرومند از زندگی این شهید بسازیم. اگر ما شخصیت‌های معاصرمان را حفظ کنیم و وجوه خاص شخصیتی آنها را به نسل امروز معرفی کنیم، بهترین خدمت را به کشورمان کرده‌ایم.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «چ» با اشاره به ابعاد گسترده این پروژه گفت: آنقدر که تولید این فیلم اهمیت دارد، بقیه مسائل مثل مشکلات مالی، حمایت‌ها، شعارها، کوتاهی‌ها و تنگ‌نظری‌ها اهمیت ندارد.

او با بیان این مطلب که میلیاردی بودن هزینه‌های «چ» افتخاری برای سازندگانش محسوب نمی‌شود، افزود: این فیلم یک اثر پرهزینه و ویترینی نیست که به فکر رکوردزنی مالی باشیم. این فیلم بیش از هزینه‌های معمول یک فیلم سینمایی هزینه دارد، چون این فیلم‌ها معمولا ۶۰ روز فیلمبرداری دارند، در حالی که «چ»، حداقل چهار ماه فیلمبرداری دارد. به همین دلیل هزینه‌هایش زیاد خواهد بود.

کریمی گفت: مشکلی نداریم که حتی هزینه‌های معمول این فیلم را هم زمانی که پروژه جلوتر رفت، اعلام کنیم. چون زیاد بودن بودجه فیلم مدالی برای ما به ارمغان نمی‌آورد.

فیلم سینمایی «چ» این روزها در مرحله دورخوانی بازیگران قرار دارد، فارغ از هزینه‌های مصروفه یک فیلم معمولی متفاوت است و چهار ماه فیلمبرداری‌اش طول می‌کشد. طبق برنامه ریزی قبلی فیلمبرداری «چ» از ۱۵ تیر آغاز خواهد شد.

آزاده کریمی – گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.