چند دستور کار وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رایزنان بازرگانی

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی غضنفری در همایش رایزنان بازرگانی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با نام تولید ملی، گفت: رایزنان باید تمام تلاش خود را برای معرفی بیشتر توانمندی های صنعتی ، معدنی و تجاری کشورمان به کار ببرند.

وی همچنین اظهارداشت: اگر چه توسعه فناوری اطلاعات و به ویژه پایگاه های اطلاع رسانی در جهان امروز دسترسی به بسیاری از اطلاعات تجاری مورد نیاز را برای بازرگانان تسهیل کرده ، اما این موضوع به هیچ وجه از اهمیت نقش رایزنان بازرگانی نکاسته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این جمله که دیپلماسی بازرگانی نوعی فعالیت ایجادکننده ارزش است، عنوان کرد: منظور از ارزش مجموع منافع ارائه شده به طرف‌های ذینفع، منهای هزینه‌های این منافع برای جامعه بازرگانی و دولت است؛ بنابراین خدمات دیپلماسی بازرگانی را می‌توان به عنوان زنجیره‌ای از ارزش تلقی کرد که به فعالیت‌های استراتژیک ذیربط تقسیم می‌شود.

غضنفری سپس این نوع خدمات شامل را دو نوع فعالیت متمایز دانست و گفت: فعالیت‌های اولیه یا اصلی در رابطه با تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی، پژوهش و فناوری، گردشگری و دفاع از بازرگانان است.

غضنفری ادامه داد: فعالیت‌های حمایتی منابع مورد نیاز برای فعالیت‌های اولیه شامل اطلاعات، ارتباطات، عملیات تبلیغی و ایجاد تصویر مثبت تجاری، پشتیبانی از مذاکرات تجاری، اجرای قراردادها و حل مسایل و مشکلات را فراهم می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: فعالیت‌های اولیه یا اصلی دیپلمات‌های بازرگانی اصولا جنبه بازاریابی دارد و او مسئولیت ، هدایت رابطه میان فروشندگان و خریداران را عهده دار است.

از نظر وی ، توسعه تجارت شامل وظایفی مانند مشارکت در نمایشگاه ‌های تجاری، همکاری در اعزام یا پذیرش هیات‌های تجاری، برگزاری همایش‌ها و عملیات تبلیغ و اشاعه نشان تجاری ملی است و رایزنان بازرگانی در توسعه گردشگری و خدمات دیگری مثل بانکداری و آموزش مشارکت می‌کنند.

وی در ادامه گفت : رایزنان بازرگانی به سبب حضور فعال خود در بازارهای هدف قادرند اطلاعات دست اولی را در مورد اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور مورد نظر، روند عرضه و تقاضا، تحولات قیمتها، فعالیتهای رقبا، نمایشگاه های تجاری، کالاهای رقیب و نظایر آنها کسب کرده و جامعه تجاری کشور متبوع خود را بیش از پیش آگاه کنند.

غضنفری با بیان اینکه ضرورت برقراری ارتباط مستقیم با شخصیت‌های تراز اول کشور مورد نظر، روسای سازمان¬ها و بنگاه‌های اقتصادی و مقامات تصمیم گیرنده به مراتب اهمیتی بیشتر از مکاتبه یا مذاکره غیرمستقیم با این افراد دارد، گفت :رایزنان بازرگانی در ساماندهی هیاتهای تجاری یا اعزام هیاتهای اقتصادی به کشور متبوع خود و کمک به موفقیت آمیز بودن مذاکرات، نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد: نظرات مشورتی رایزنان بازرگانی از دیدگاه بازرگانانی که برای نخستین بار به قلمروی فعالیت آنها وارد می شوند یا درصدد انعقاد قراردادهای تجاری، سرمایه گذاری یا اعطای نمایندگی فروش کالا را دارند ، بسیار ارزنده است.

به گفته وی ، نقش رایزنان بازرگانی در توسعه صادرات خدمات فنی – مهندسی در برخی کشورها از جمله  آسیای مرکزی و قاره آفریقا و به ثمر رساندن مذاکرات در مواردی به مراتب مهمتر از کمک آنها به توسعه صادرات کالا است .

غضنفری تصریح کرد: آگاهی از تحولات اقتصادی کشور، قوانین، مقررات و ظرفیتهای موجود در بخش صادرات شامل صنعت، کشاورزی و خدمات سازمانها و بنگاههای اقتصادی فعال در بخش صادرات یا شرکتهای نوپایی که توان بالقوه صادرات کالاهای خود را دارند، برای رایزنان بازرگانی نهایت اهمیت را داراست.

وی با یبان اینکه رایزنان بازرگانی برای دستیابی به اطلاعات فقط نباید به سازمان متبوع خود متکی باشند و ضروری است از اطلاعات سایر دستگاه ها بهره برند ، افزود: بررسی های انجام شده نشان می‌دهد که اغلب کشورهای در حال توسعه که در سال های اخیر به قطب های تجاری در منطقه تبدیل شده‌اند، از تخصص، کاردانی، ابتکار عمل و تلاشهای رایزنان بازرگانی خود در خارج بهره مند شده‌اند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه تهیه گزارش های تحلیلی در باره وضعیت اقتصادی کشوری که رایزن درآن مستقر است ، نظارت مستمر بر فعالیت های تجاری کشورهای رقیب ایران به ویژه قراردادهای بازرگانی منعقده، کالاهای صادراتی و ویژگی های آنها و کسب هرگونه اطلاعات تجاری که در امر صدور کالا یا تامین آن به قیمت های مناسب موثر باشد را از جمله وظایفی برشمرد که رایزنان بازرگانی باید در کشور هدف انجام دهد.

غضنفری گفت: رایزنان می توانند با نظرسنجی از مصرف کنندگان کالاهای ایرانی در مورد کیفیت این کالاها و نارسایی‌های احتمالی اطلاعات لازم را به دست آورند.

وی ارائه نظرات مشورتی به جامعه تجاری کشور و سازمانهای اقتصادی ذیربط، سازماندهی هیاتهای بازاریابی، برقراری ارتباط با مسئولان اقتصادی و بازرگانی کشور مورد نظر در سطوح بالا و جلب همکاری آنها برای توسعه مناسبات تجاری با ایران ، تلاش به منظور جلب سرمایه های خارجی را از دیگر وظایفی دانست که باید یک رایزن در حوزه  فعالیت خود به آن ها بپردازد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تاکید بر شناسایی راه های توسعه صادرات کالاهایی که ورود آنها به بازار هدف با مشکل مواجه است بر آگاهی از فناوری های نوین، روش های ابتکاری یا کالاهای جدیدی که رقبای تجاری به بازار عرضه می کنند، تاکید کرد.

غضنفری در پایان افزود: توسعه صادرات کشور به اقصی نقاط عالم و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در گرو تلاش همه کارشناسان، مدیران، صاحبان صنایع و همه افرادی است که ایثارگرانه برای تقویت بنیه های اقتصادی کشور از همه توانایی های خود بهره می گیرند و در این میان، رایزنان بازرگانی به سبب نوع فعالیت خود در بازارهای بین المللی از اهمیت والاتری برخوردارند و جامعه تجاری کشور قدرشناس زحمات و کوششهای مستمر و ارزشمند آنها است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.