چند نکته درباره اولین نشست خبری رئیسی

اولین نشست خبری سید ابراهیم رئیسی بعد از برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ برگزار شد. نشستی که نکات مثبت و منفی مختلفی در آن وجود داشت.

به گزارش ممتازنیوز، ظهر دوشنبه ۳۱ خرداد، سید ابراهیم رئیسی به عنوان پیروز سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، اولین نشست خبری خود را با رسانه‌های داخلی و بین‌المللی برگزار کرد. این نشست خبری که قرار بود به مدت یک ساعت برگزار شود از ساعت ۱۴:۱۰ آغاز شد و حدود ساعت ۱۵:۳۰ به پایان رسید.

برگزاری این نشست خبری چند نکته داشت که به آن اشاره می‌شود:

۱. زمان این نشست با توجه به اینکه اولین نشست خبری رئیسی بعد از پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ به حساب می‌آمد و حضور تعداد زیادی از رسانه‌های داخلی و خارجی، کوتاه بود. شاید بهتر بود به جای یک ساعت، حداقل دو ساعت برای چنین نشستی، زمان در نظر گرفته می‌شد.

۲. در این نشست به خبرنگاران ۱۶ رسانه فرصت پرسیدن سوال داده شد. از رسانه‌های داخلی، خبرنگاران خبرگزاری‌های صداوسیما، مهر، فارس، ایسنا، ایلنا، روزنامه‌های جام‌جم و شرق و شبکه پرس‌تی‌وی و از رسانه‌های خارجی خبرنگاران یورونیوز (اتحادیه اروپا)، شبکه NBC (آمریکا)، الجزیره انگلیسی (قطر)، خبرگزاری راپتلی (روسیه)، شبکه CNN (آمریکا)، خبرگزاری AFP (فرانسه)، تلویزیون دولتی چین (CCTV) و شبکه المیادین (عراق)، فرصت پرسیدن سوال پیدا کردند.

۳. جای طرح سوال درباره بسیاری از مسائل اساسی داخلی مثل کرونا و بهداشت و درمان، فرهنگ و هنر، فضای مجازی، سیاست داخلی، معضلات اجتماعی، ورزش و جوانان، مباحث قومی و مذهبی و مرتبط با بانوان و… در این نشست خالی بود.

۴. رئیسی در پاسخ به برخی سوالات تلاش کرد برخی ذهنیت‌های ایجادشده درباره دولتی که قرار است تشکیل شود را تعدیل کند و از نگرانی‌هایی که درباره احتمال گرایش به تندروی و رفتارهای هیجانی برای برخی ایرانیان داخل و خارج از کشور ایجاد شده بکاهد.

۵. مباحث مهم مطرح شده از سوی رئیسی در این نشست خبری به شرح زیر است:

– خاتمه دادن به تمام بسترهای فسادزا و رانت‌زا به عنوان اولین دستور.

-توجه ویژه به رفع مشکل معیشت و مسکن مردم به عنوان اولین اقدام.

-تکیه بر ظرفیت‌های کشور به ویژه تکیه بر جوانان برای حل مشکلات.

-رونق تولید، مدیریت نقدینگی و سرازیر کردن نقدینگی به سمت تولید.

-پرجاذبه کردن تولید با کم کردن مالیات اقدامات تولیدی (از ۲۵ به ۱۰ درصد) و بی‌جاذبه کردن اقدامات اقتصادی غیرمولد با افزایش مالیات.

-ترسیم وضع مطلوب و وضع موجود و کم کردن فاصله این دو.

-قرار دادن وعده‌ها پیش روی همه مدیران دولتی برای همسو شدن آنان با وعده‌ها.

-بازگرداندن اعتماد به مردم در بازار سرمایه از طریق نگاه نکردن به بورس به عنوان قلک دولت، دادن تضمین‌های لازم به سهام‌داران خرد، فعال کردن سازوکارهای نظارتی و ایجاد صندوق توسعه و تثبیت بورس و عمق دادن به بورس با تسهیل حضور شرکت‌هایی که آمادگی حضور در بورس را دارند.

-حفظ ارتباط با مردم و رسانه‌ها.

-راه‌اندازی سامانه‌ای برای پیشنهادات مردم درباره کابینه.

-راه‌اندازی سامانه‌ای برای نخبگان، رسانه‌ها، دانشگاهیان و همه کسانی که برای اداره کشور ایده و برنامه دارند.

-راه‌اندازی سامانه‌ای برای ارتباط دائمی با مردم و همه سطوح جامعه.

-تسهیل حضور ایرانیان خارج از کشور برای ورود به ایران و سرمایه‌گذاری آنان در داخل و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری برای همه سرمایه‌گذاران به خصوص ایرانیان خارج از کشور.

-داشتن تعامل سازنده با جهان و گره نزدن شرایط اقتصادی به مذاکره فرسایشی و در عین حال شرکت در هر مذاکره‌ای که منافع ملی ایران را تامین کند.

-داشتن قطعیت در دیدار نکردن با رئیس‌جمهور آمریکا.

-اجرایی کردن طرح جامع ایران و چین.

-نظارت بر زنجیره تامین و تولید کالاهای اساسی و قطع کردن ارتباط کالاهای اساسی با دلار و رسیدن به خودکفایی واقعی.

-اولویت دان به ارتباط با همسایگان در سیاست خارجی و نداشتن مانع برای رابطه با همسایگان از جمله عربستان سعودی.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.