چند پیشنهاد پزشکی – ورزشی به بانوان

۱۹فروردین۱۳،

44444.jpg

نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی معتقد است ورزش و تحرک عامل مهم پیشگیری و بخشی از مراحل درمان در بیماری‌های شایع زنان است.

دکتر لاله حاکمی در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تفاوت‌های فیزیولوژیکی و هورمونی زنان و مردان، اظهار کرد: این تفاوت‌ها سبب شده است که مردان توان هوازی بیشتری داشته باشند. از طرفی حجم قلب و وضعیت عضلانی در این اشخاص بیشتر است که همین تفاوت‌ها شامل طول قد و اندام‌هایی مثل لگن، زانو و آرنج است، سبب تفاوت الگوهای پیشنهادی برای ورزش زنان می‌شود.

وی دربارهٔ بیماری پوکی استخوان و میزان شیوع آن در بین زنان گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات زنان در میانسالی ابتلا به پوکی استخوان است. در این سن و بعد از یائسگی، به سبب تغییرات هورمونی استخوان‌ها به شدت شکننده و ضعیف می‌شوند و ممکن است با کوچک‌ترین ضربه شکستگی ایجاد شود. به همین سبب برای تراکم استخوان بهتر و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان باید از همان سنین کودکی دختران را به انجام ورزش و تحرک ترغیب کرد و با برنامه‌های ورزشی شامل ورزش‌های متحمل وزن و مصرف کافی لبنیات از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

حاکمی همچنین به آسیب دیدگی‌ رباط صلیبی قدامی در زنان اشاره و تصریح کرد: یکی از شایع‌ترین صدمات در زنان، آسیب دیدگی‌ رباط صلیبی قدامی است. معمولا دختران دیرتر از پسران و از سن ۱۲ – ۱۱ سالگی که در حال قد کشیدن می باشند آغاز به ورزش و فعالیت می‌کنند، در این سن عضلات و تاندون‌ها در حال کشش می باشند و همین فعالیت‌ها ممکن است سبب ایجاد صدمات ریز و به تدریج و بروز شکستگی‌ها و مشکلات تاندونی در آنها شود.

نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی،‌خاطر نشان کرد: در بیشتر جوامع زنان – به خصوص زنان خانه دار – از فعالیت بدنی کمی برخوردارند و انگیزه تحرک در این قشر وجود ندارد که سبب آن هم می‌تواند کمبود امکانات باشد. کم تحرکی سبب بروز چاقی می‌شود که همین اضافه وزن مقاومت فرد به انسولین را افزایش می‌دهد. به طور کلی در همه این موارد ورزش علاوه بر پیشگیری از چاقی، نقش درمانی هم خواهد داشت. بیشتر اشخاصی که دیابت نوع دو دارند می‌توانند با یک برنامه ورزشی مناسب و تغذیه صحیح قند خون خود را کنترل کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.