چهارمین اجلاس همکاری‌های حمل و نقل جاده‌ای ایران و افغانستان برگزار شد

۲۹ام بهمن ،

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط‌ عمومی سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌ای، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: این اجلاس با هدف مروری بر توافقات سه اجلاس قبلی، بررسی موارد و مسایل حمل و نقل کالا و مسافر و چگونگی توسعه روابط حمل و نقل بین المللی جاده ای بین دو کشور برگزار شد.

ˈشهریار افندی‌زادهˈ افزود: باتوجه به عدم عضویت افغانستان در کنوانسیون CMR و نظر به جایگاه این کنوانسیون در روند توسعه همکاری‌های حمل ونقل بین‌المللی جاده‌ای بین دو کشور، در این نشست توافق شد، جمهوری اسلامی ایران نسبت به ارایه دوره‌های آموزشی برای کارشناسان وزارت حمل و نقل و هوانوردی افغانستان اقدام کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص سایر موارد مطروحه در این نشست اظهار داشت: پیشنهاد ساخت مجتمع ‌های خدمات و رفاهی در جاده ‌های ترانزیتی افغانستان توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کشورمان و نقش این مجتمع‌ها در افزایش بهره‌وری، ایمنی و امنیت ناوگان جاده‌ای مطرح و مقرر شد ، طرف افغانی از شرایط و ضوابط جذب سرمایه‌گذاری در این بخش حداکثر ظرف مدت سه ماه طرف ایرانی را مطلع کند.

وی با اشاره به موافقت اصولی دو کشور بافعالیت سازمان های مستقر در پایانه‌های مرزی مشترک به صورت شبانه‌روزی افزود: مقرر شد نتایج اقدامات طرفین به یکدیگر حداکثر ظرف مدت شش ماه با هدف تسریع و تسهیل در امر تردد ناوگان جاده‌ای کالا و مسافر اعلام شود.

نماینده ویژه دولت در امر ترانزیت یکی دیگر از توافق‌های انجام شده را موافقت دو کشور با احداث پل مرزی سواره رو دوم بر روی رودخانه مرزی هیرمند در منطقه میلک در استان سیستان و بلوچستان با توجه به روند رو به رشد تردد ناوگان جاده ای کالا و مسافر، بیان کرد و افزود: مقرر شد طرفین پیگیری و اقدامات لازم را در کشورهای متبوع خود دراین خصوص انجام دهند.

وی همچنین از توافق دو کشور با برگزاری هر دو ماه یکبار نشست‌های مشترک مرزی با حضور نمایندگان تمام دستگاه های ذی‌ربط مستقر در پایانه‌های مرزی طرفین، خبر داد و افزود: این طرح همزمان با بازدید از پایانه‌های مرزی یکدیگر با هدف بررسی و تسهیل در تردد کامیون ها و اتوبوس ها و اتخاذ راهکاری عملی برای سرعت بخشیدن به برنامه های اجرایی خواهد بود.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: در این نشست مقرر شد، طرف ایرانی دستورالعمل مربوط به حمل مواد خطرناک و همچنین دستورالعمل مربوط به وسایل نقلیه تانکردار را به منظور رعایت آنها توسط شرکت های حمل و نقل افغانی اعلام کند.

وی افزود: پیشنهاد الحاق افغانستان به موافقتنامه همکاریهای حمل ونقل بین‌المللی و ترانزیتی منعقده بین جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان، ازبکستان، عمان و قطر مطرح شد و افغانستان موافقت خود را با بررسی و اعلام نتیجه بیان داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی موافقت دو کشور با برگزاری اجلاس سه‌ جانبه همکاری های ترانزیتی بین ایران، افغانستان و هندوستان در بندر چابهار با هدف توسعه همکاری های ترانزیتی و حمل ونقل بین‌المللی با محوریت بندر چابهار را از دیگر موارد مطروحه در این نشست اعلام کرد.

اقتصام (۱) ** ۱۵۷۴ **۱۵۶۱

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.