چهارمین کتاب آلن دوباتن با یک موضوع متفاوت آمد

۲۱ام بهمن ،

برترین مجله اینترنتی ایران

همشهری جوان: آلن دوباتن و نثر سرخوشش را با «پروست چگونه می تواند زندگی شما را دگرگون کند؟» شناختیم و بعد در «هنر سیر و سفر» و «تسلی بخش های فلسفه» هم همان نثر را دیدیم که چطور می تواند از یک مقاله فلسفی، منتهی داستانی بسازد. این، چهارمین کتاب و در واقع چهارمین مجموعه مقالات دوباتن است باز هم مثل آثار قبلی او می گردد آنها رامثل یک داستان خواند و پیش رفت.

آقای فیلسوف این بار به سراغ مفهوم کار و کار کردن و «که سرمایه جاودانی است کار» رفته. حرف هایی زده دربارهٔ اینکه چطور می توان از کار کردن لذت برد و با کار به عنوان وسیله ای برای تفریح و کیفور شدن برخورد کرد. خود دوباتن هم برای اینکه نشان بدهد به حرفش معتقد است، کتابش را در مجموعه ای از سفرهای دور و دراز به سرتاسر دنیا نوشته تا به خواننده ثابت کند که تنبلی، تنها راه ممکن نیست.

کتاب از ۱۰ مقاله مختلف، یک سپاسگزاری، یک موخره مترجم و یک مصاحبه اختصاصی مترجم با دوباتن تشکیل شده. هر کدام از آن ۱۰ مقاله، حاصل یک سفر می باشند و دوباتن در آنها به گزارش وقایع سفر و ماجراهایی که در طول سفر با آن آشنا شده پرداخته. سفرهای متنوعی از یک کارخانه بیسکویت سازی تا گمرک دریایی.

چهارمین کتاب آلن دوباتن با یک موضوع متفاوت آمد

یک بار نویسنده بعدت از خریدن یک تن ماهی از فروشگاهی در لندن، دنبال این رفته که این تن ماهی از کجا آمده و همینطور سیر معکوس را گرفته و رفته تا به ماهیگیری رسیده که آن ماهی را صید کرده و دارد روی قایق، پوست ماهی را می گیرد.

در واقع دوباتن در این کتاب، تصویر کسی را نشان داده که فقط نمی بیند، بلکه نگاه هم می کند. دوباتن تلاش کرده تا به «کار» نگاه کند، وجوه مختلف آن را ببیند، بشناسد و حتی مزمزه بکند. دوباتن به کارهای مختلفی مثل کارگری کارخانه، ملوانی، سربازی، مشاوره شغلی، نقاشی، مهندسی برق، حسابداری، عکاسی و هوانوردی سرک کشید و چیزهای جذاب و از آن طرف نکات خسته کننده هر کار را پیدا کرده.

خواندن این کتاب، تجربه ای متفاوت از مواجهه با مفهوم کار است. مواجهه ای که این بار اصلا اقتصادی نیست.

ماجرای آقا ببره

قلب پنهان /دیوید آلموند / ترجمه نسرین وکیلی / نشر قطره / ۷۰۰۰ تومان

چهارمین کتاب آلن دوباتن با یک موضوع متفاوت آمد

پسربچه ای است به اسم جومالونی که همه از او توقع دارند. مادرش از او می خواهد رفتار آدم حسابی داشته باشد، معلم هایش از او می خواهند دست از شیطنت بردارد، رفیقش از او می خواهد پسر دیگری را که مزاحمشان است بزند، … اما جو نمی تواند هیچ کدام از اینها را انجام دهد چون ذهن و فکر جو همیشه جای دیگری است: به مخلوقات عجیب و غریبی که در اطراف خود می بیند، به آوازها و پچ پچ هایی که می شنود، … همه جومالونی را مسخره می کنند و به او می خندند. بعد ببری از راه می رسد و او را به داخل شب هدایت می کند، از اینجا دنیای جومالونی رنگ دیگری به خود می گیرد… دیوید آلموند، نویسنده انگلیسی برای این داستان جایزه هانس کریستین آندرسن سال ۲۰۱۰ را برده.


تمدن هم می میرد

سقوط ها، فروپاشی ها/ عبدالحسین آذرنگ/ موسسه جهان کتاب / ۷۰۰۰ تومان

چهارمین کتاب آلن دوباتن با یک موضوع متفاوت آمد

همانطور که از عنوان پیداست، این کتاب دباره تمدن هایی است که جای خود را به تمدن دیگری داده اند؛ مثل تمدن های بین النهرین، مصر، حاشیه مدیترانه، یونان باستان، روم باستان، روسیه قرن هجده، عثمانی، تمدن های سرخپوستی… به سقوط تمدن رومی و سبب های آن بیشتر از بقیه پرداخته شده است، چرا که به عقیده نویسنده، مبحث سقوط امپراتوری روم از چنان گستردگی و جامعیتی برخوردار است که می تواند انواعی از سقوط تمدنی را دربر بگیرد. در فصل های دیگری هم دربارهٔ مفهوم تمدن، «دیدگاه ها و فرضیه ها دربارهٔ تمدن» و «نظریه پردازان تمدن و تمدن شناسان» و دیدگاه آنها دربارهٔ سقوط و مرگ تمدن ها به اختصار بحث شده. کتاب به زبان سااده و برای عموم نوشته شده.


پشت کاجستان برف

چهارمین کتاب آلن دوباتن با یک موضوع متفاوت آمد

سکوت آسمان / رمان باتالیا / ترجمه محبوبه خدایی / نشر هدف نوین / ۳۳۰۰ تومان

رُمانُ (همان «رومانو» خودمان) باتالیا، شاعر و فیلسوف ایتالیایی که همین امسال درگذشته، از فلاسفه ضد مدرنیته بود؛ به طور مثال همین کتاب «سکوت آسمان» داستان هفت پسر را تعریف می کند که از شهر به دنیای فریبنده کاجستان فرار می کنند تا با معنی واقعی زندگی آشنا شوند. در کتاب با چنین متنی مواجه میباشید: «هیچ چیز، حتی سکوت. روزی متوجه احساسی که سخنان من دارند، می شوید. قبلا به شما گفتم که مجنون تنها مردی درمانده بود که در بیشه پنهان شده بود، که اسب سفید چهار نعل به سوی رویاهایش می تاخت، و لانه پرندگان به خوبی با تارهای نازک علف های ساخته شده بودند.» از باتالیا «با چشمان تو» و «رزی از دریا» هم ترجمه شده بود.


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.