چه حوادثی پس از شهادت شش ماهه امام حسین(ع) رخ داد؟

امام حسین(علیه السلام) علی اصغر را چون علی اکبر شبیه‌ترین مردم به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) معرفی کرد؛ از این رو اگر علی در این معرکه شهید نمی‌شد، به مقام عصمت گام می‌نهاد؛ گو این که در آن لحظه هم آنگونه بود.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛

سپس امام حسین (علیه السلام) فرمود:

«هوّن بی، ما نزل بی انّه بعین الله(۱۳)؛ پروردگارا هر چه بر سر من می‌آید، در برابر چشمان توست؛ از این رو (همگی) بر من آسان است.»

 سپس ادامه دادند:

«پروردگارا اگر یاری‌ات از آسمان را از ما دریغ داشتی پس آن (نصر و یاری) را برای کسی (مهدی) که از ما بهتر است قرار ده، و انتقام ما را از این ستمکاران بگیر. و آنچه بر ما می‌گذرد ذخیره آخرتمان قرار ده.»(۱۴)

و نیز گزارش شده که امام(علیه السلام) به درگاه خداوند چنین عرض کرد:

«پروردگارا! تو شاهد بر قومی هستی که آنها شبیه‌ترین مردم به رسول تو محمد(صلی الله علیه و آله) را کشته‌اند»(۱۵)

 به دنبال این سخنان امام بود، که ندایی شنیده شد: «دعه یا حسین فانّ له مرضعاً فی الجنه(۱۶)؛ ای حسین! علی را واگذار، او در بهشت دایه‌ای خواهد داشت» پس از آن امام، علی را از اسب پایین آورد و برای او با شمشیر، قبری حفر فرمود و بدن کوچکش را دفن کرد. بدن کودک، غرق در خون شده بود. امام بر او نماز گزارد.(۱۷) و نیز گفته شده که او را در کنار سایر شهیدان اهل بیت نهاد.(۱۸)

درسی که می‌توان گرفت:
امام حسین(علیه السلام) علی اصغر را چون علی اکبر شبیه‌ترین مردم به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) معرفی کرد؛ از این رو اگر علی در این معرکه شهید نمی‌شد، به مقام عصمت گام می‌نهاد؛ گو این که در آن لحظه هم آنگونه بود.

نوزادی شهید در کربلا

یعقوبی می‌گوید: امام (علیه السلام) بر اسب خود سوار و عازم میدان بود، کودکی که در همان ساعت متولد شده بود نزد آن حضرت آوردند. امام (علیه السلام) در گوش فرزند خود اذان گفت و کام او را برداشت. در آن هنگام تیری به حلق آن طفل اصابت کرد و او را به شهادت رسانید. امام آن تیر را از حلق طفل بیرون کشید و کودک را به خونش آغشته ساخت و گفت:

«به خدا سوگند، تو گرامی‌تر از ناقه (ناقه صالح) در پیشگاه خدای تعالی هستی و جد تو رسول خدا، نزد خداوند گرامی‌تر از صالح پیامبر است» آنگاه بدن خون آلود کودک را نزد سایر فرزندان و برادرزادگان خود نهاد. (۱۹)

سماوی می‌گوید: این که برخی گفته‌اند حضرت علی اصغر در کربلا ولادت یافته چندان درست نیست.(۲۰) شاید هم عبدالله رضیع در کربلا به دنیا آمده و غیر از حضرت علی اصغر(علیه السلام) باشد.

پی‌نوشت‌ها:

۱۳- انه بعینک یا ارحم الرّاحمین. اللهوف، ص ۵۰؛ الملهوف علی قتلی الطفوف، ص ۱۶۹ .

۱۴- مثیرالاحزان، ص ۷۰؛ مقتل الحسین خوارزمی، ج۲، ص ۳۲، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۴۴۸ .

۱۵- المنتخب للطریحی، ص ۴۳۱ .

۱۶- تذکره الخواص، ص ۲۵۲ .

۱۷- مقتل الحسین خوارزمی، ج۲، ص ۳۲ .

۱۸- الارشاد، ج ۲، ص ۱۰۸؛ مثیرالاحزان، ص ۷۰٫

۱۹- تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص ۲۴۵٫

۲۰- ابصارالعین، ص ۵۴ .

برگرفته از کتاب یاران شیدای حسین بن علی علیهماالسلام، استاد مرتضی آقا تهرانی


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.