چه خبر از سه‌گانه فیلم «محمد رسول‌ الله (ص)»؟

فیلم «محمد رسول‌ الله (ص)» مجید مجیدی که قرار بود یک سه‌گانه باشد فعلا فقط با تقاضاهای متعددی برای پخش تلویزیونی روبروست و خبری از ساخت قسمت دوم آن نیست.

چه خبر از سه‌گانه فیلم «محمد رسول‌ الله (ص)»؟

به گزارش ممتاز نیوز، شش سال از ساخت و اکران فیلم «محمد رسول الله (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی می‌گذرد؛ فیلمی که تنها مقطعی از تولد و کودکی محمد (ص) را تا ۱۲ سالگی روایت کرد و دست‌اندرکاران این پروژه عظیم سینمایی قصد داشتند قسمت دوم و سوم این فیلم را با محوریت سال‌های بعد زندگی پیامبر اسلام بسازند اما به نظر نمی‌رسد این اتفاق به راحتی قابل انجام باشد و مشخص نیست سازمان سینمایی که یک ترکیب اقتصادی و پرنفوذ برای هیات مدیره بنیاد سینمایی فارابی چیده، قصد حمایت و صرف پول برای ساخت چنین پروژه‌هایی را دارد یا خیر.

در این باره محمدرضا صابری – مدیر شرکت نور تابان که تهیه‌کنندگی فیلم «محمد رسول الله (ص) را برعهده داشت، با بیان اینکه «ساخت قسمت اول این فیلم ارتباطی به وزارت ارشاد نداشت و حتی بعید است فعلا در خاورمیانه بتوان پروژه‌ای مشابه ساخت»، درباره تولید قسمت‌های بعدی و وضعیت پخش و اکران جهانی فیلم ایسنا توضیح داد: اکران جهانی فیلم پیامبر (ص) در ترکیه و تاجیکستان و چند کشور دیگر خیلی خوب پیش می‌رفت و حتی در پنج روز اول اکران ترکیه رکورد فروش زد ولی چون مفتی‌های این کشور اکران فیلم را حرام اعلام کردند فیلم از پرده سینماها پایین کشیده شد و به همین دلیل اتفاقی که انتظار می‌رفت در اکران ترکیه رخ نداد. عربستان هم همانطور که بارها اشاره کرده‌ام به دلیل اینکه این فیلم توسط یک کشور شیعه ساخته شده بود تمام نیروی خود را صرف دیده نشدن فیلم کرد، ولی با این حال فیلم در شبکه‌های تلویزیونی ترکیه پخش شد و رکوردهای خیلی خوبی هم در میزان مخاطب داشت.

او افزود: فیلم «محمد رسول‌ الله (ص)» یک قرارداد خوب برای نمایش در هند دارد و با اینکه تا مراحل پایانی پیش رفتیم، هنوز مفتی‌ها اجازه اکران آن را در هند نداده‌اند.  همچنین روسیه مجددا درخواست اکران فیلم را داشته است. البته با توجه به اینکه فیلم مصطفی عقاد هم در سینما توفیق چندانی نداشت و در نمایش تلویزیونی موفق بود، امیدواریم با توجه به درخواست‌های زیادی که برای پخش از تلویزیونی داریم مسلمانان بتوانند فیلم «محمد رسول‌ الله (ص)» را در کشور خود تماشا کنند.

صابری در ادامه درباره ساخت قسمت‌های بعدی این فیلم هم گفت: نمی‌توان این کار را کلا منتفی دانست ولی فعلا در دستور کار نیست. اگر قرار باشد قسمت بعدی توسط مجید مجیدی ساخته شود باید شرایطش فراهم شود، به هر حال ساخت این فیلم به زیرساخت‌هایی احتیاج داشت از جمله همان شهرک سینمایی که الان داود میرباقری سریال «سلمان فارسی» را در آنجا می‌سازد. این زیرساخت‌های خوب به برکت همین فیلم حاصل شد و الان به لحاظ تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شرکت نورتابان تجهیزاتی را در اختیار دارد که هیچ شرکت دیگری ندارد، بنابراین امیدواریم با همراهی بنیاد مستضعفان یا آنطور که شما اشاره کردید بنیاد سینمایی فارابی، با آقای مجیدی صحبتی کنند تا شرایط ساخت قسمت دوم مهیا شود.

فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» داستان کودکی پیامبر است که قصه‌ی آن از روزهای آخر شعب ابوطالب آغاز می‌شود و حدود ۲۰ دقیقه زمان فیلم به حصر پیامبر (ص) در شعب ابوطالب می‌گذرد و سایر صحنه‌ها به صورت فلاش بک قبل از تولد تا مقطع ۱۲ سالگی پیامبر (ص) را روایت می‌کند. این فیلم در اکران سال ۹۴ به فروش بیش از ۱۴ میلیارد تومان در سینماهای ایران دست یافت که در زمان خود رکوردهایی را در فروش جابه‌جا کرد.

مجیدی فیلم خود را که نام رسمی «محمد رسول‌الله (ص)» را داشت، با حضور عوامل ایرانی و خارجی مطرحی ساخت که از بین آن‌ها به چند چهره اسکاری مثل ای. آر. رحمان (آهنگساز)، ویتوریو استرارو (فیلمبردار) می‌توان اشاره کرد. کارگردان این فیلم؛ علیرضا شجاع نوری (عبدالمطلب)، مهدی پاکدل (ابوطالب)، ساره بیات (حلیمه، دایه پیامبر)، مینا ساداتی (آمنه)، داریوش فرهنگ (ابوسفیان) و محسن تنابنده (ساموئل تاجر یهودی) که بازیگران اصلی فیلم بودند را بزرگ‌ترین سورپرایزهای «محمد رسول‌الله (ص)» معرفی کرده بود.

برای ساخت این مقطع تاریخی، شهرکی سینمایی به نام پیامبر اعظم (ص) در خارج از تهران با چشم‌انداز ۳۰ ساله و مساحت ۲۲۰ هکتار ساخته شد.

زمستان سال ۹۳ برای اولین بار درهای این شهرک به روی اهالی رسانه  با برپایی یک نشست خبری باز و هزینه‌ ساخت فیلم بیش از ۶۲۳ میلیارد ریال اعلام شد که به‌صورت جزئی برای فیلمنامه ۳ میلیارد، تحقیق و پژوهش ۶ میلیارد، پیش تولید ۱۵۲ میلیارد، تولید ۳۱۰ میلیارد و پس از تولید ۱۵۱ میلیارد ریال پرداخت شده بود.

مجیدی در مقطعی در تاکیدی چندباره درباره انتخاب مقطع کودکی حضرت رسول برای ساخت فیلم اظهار کرده بود: «برای ساخت فیلم حضرت محمد(ص) خیلی مطالعه کردم و بعد از پژوهش‌های فراوان دوران کودکی نبی مکرم اسلام (ص) را انتخاب کردم، چراکه این دوران کمترین اختلاف را در منابع فرق مختلف اسلامی داشت و با ساخت این فیلم به‌دنبال تقویت وحدت امت اسلامی بودم.»

منبع: ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.