چه زمانی برای سرفه با دکتر تماس بگیریم؟

۲ م دیماه ،
ممتاز نیوز: سرفه کردن عملی است که وقتی چیزی گلویتان را اذیت می کند انجام می دهید، خواه گرد و غبار، خواه یا آبریزش بینی از پشت حلق باشد. سرفه کردن درعین حال به تمیز شدن شش ها و راه های هوای نیز کمک می کند. بسیاری از سرفه ها مانند هنگامسرماخوردگییا آنفولانزا ، خود به خود خوب می  شوند. اگر سرفه شما بر اثر یک بیماری باشد، باید سبب آن را درمان کنید.

درمان سرفه در منزل

مایعات بسیار بنوشید یا از یک بخور آرام بخش یا بخار ساز جهت تسکین گلوی تحریک شده و نرم کردن مخاط استفاده کنید.  هنگام خواب سر خود را به وسیله تعدادی بالش بالا نگه داشته و قبل از خواب کمی عسل میل کنید. مطالعات نشان داده که عسل می تواند در کمتر کردن سرفه کمک کند.  البته  به کودکان زیر ۱۲ ماه عسل ندهید.

تسکین سرفه تر

اگر با سرفه خلط نیز بالا می اید، دارویی که روی آن “expectorant ” اکسپکتورانت نوشته شده باشد تهیه کنید. این دارو با شل کردن خلط کمک می کند تا آن را با سرفه خارج بیاورید. اگر به میزان بسیاری خلط هنگام سرفه بالا می اید باید با پزشک خود در مورد اینکه چه دارویی برای شمامناسب است مشورت کنید. همچنین قبل از استفاده از  داروی ضد سرفه برای مواردی جدی تر مانند : نفخ، ذات الریه، برونشیت مزمن، یا آسم و تنگی نفس با پزشک خود مشورت کنید. به کودکان زیر ۴ سال ، بدون مشورت پزشک ، داروی ضد سرفه و سرما خوردگی ندهید.

تسکین سرفه خشک

سرفه خشک ممکن است بر اثر سرما خوردگی یا آنفلولانزا باشد یا استنشاق چیزی که سبب تحریک گلو شود مانند گرد و غبار و دود.  مصرف یک متوقف کننده ” سوپرسانت” از ادامه سرفه جلوگیری می کند. بعلاوه اینکه کمک می کند بهتر بخوابید. قطره سرفه – یا حتی آبنبات های سفت- می توانند خارش پشت گلو را متوقف کنند. به کودکان زیر ۴ سال قطره سرفه ندهید.

داروی سرفه و کودکان

هیچگاه به کودکان زیر ۴ سال داروی سرفه ندهید، چون عوارض جانبی شدیدی دارد. برای کودکان ۴ تا ۶ سال قبل از دادن دارو های سرفه وسرماخوردگیبا پزشک مشورت کنید. این دارو ها بعد از ۶ سالگی کاملاً بی خطر می باشند. برای کودکان بالای ۱ سال  تا ۱ قاشق چای خوری عسل استفاده کنید تا کمک کنید هنگام سرفه خلط بالا بیاورند.

آیا آنتی بیوتیک ها سرفه را متوقف می کنند؟

معمولا خیر. زیرا بیشتر سرفه‌ها بر اثر عفونت ویروسی مانند سرما خوردگی و آنفولانزا می باشند که در طول یک هفته بهتر میشوند. آنتی بیوتیک‌ها فقط در مورد عفونت هایی که باکتری مسبب آنهاست موثرند. اگر سرفه شما بعد از یک هفته بهتر نشد برای تشخیص اینکه سرفه شما بر اثر بیماری باکتریایی مانند عفونت سینوس ها یااست یا خیر نزد پزشک بروید. در صورتی که بیماری باکتریایی بود نیاز به آنتی بیوتیک دارید.

سرفه های حساسیتی و آسمی

حساسیت ها می توانند سبب سرفه ، عطسه  یا هردوبا هم شوند. در این صورت داروی  ضد حساسیت می تواند به شما کمک کند. انواع تازه آنها که اثر خواب آور ندارند را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید. اگر صدای خس خس مانند سوت زدن در هنگام نفس کشیدن می‌شنوید- امکان این وجود دارد که آسم داشته باشید و باید به پزشک مراجعه کنید.

سرفه سیگاری ها

اگر سیکار می کشید احتمال سرفه کردن ، بویژه هنگام صبح.، وجود دارد. اما این سرفه ممکن است نشانه چیزی جدی تر باشد. گاهی دود راه های هوایی را تحریک کرده و سبب التهاب آنها شده که منجر به برونشیت مزمن می گردد. همچنین می‌تواند نشانه‌ی اخطار از بروز سرطان باشد. اگر سرفه حالتی غیر عادی داشت و اگر بعد از ترک سیگار به مدت یک ماه، ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید.

چه چیزهای دیگری سبب سرفه می شوند؟

اگر سرفه شما بیش از ۸ ماه ادامه پیدا کرد می توان به تعدادی عوامل دیگر اشاره کرد. سرفه ها ی مزمن ممکن است بر اثر برگشت اسید، یا برگشت مایع گوارشی معده باشند.این سرفه ها می توانند عوارض جانبی داروهای بازدارنده آنزیم تبدیل آنژیوتنزین که برای فشار خون بکار می رود ، باشد. این سرفه ها می توانند حتی نشانه سیاه سرفه یا نارسایی قلبی باشند. تمام این شرایط نیاز به توجه پزشکی دارند.

چه زمانی برای سرفه با دکتر تماس بگیریم؟

در صورت داشتن سرفه های طولانی مدت ، با ملاحظه هر یک از علائم زیر، با پزشک تماس بگیرید:

– اگر سرفه عمیق همراه با مقدار بسیاری خلط یا خلط همراه با خون داشته باشید

– خس خس کردن سینه ، تنگی نفس یا احساس تنگی در سینه کنید

– تبی داشته باشید که بعد از ۳ روز پائین نیاید.

– کودکتان لرز یا تشنج شبانه داشته باشد

– پس از ۷ روز سرفه بهتر نشده باشد.

منبع: مجله پزشکی مادر

       

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.