چه وقتی از روز برای ورزش بهتر است؟

مجله ایده آل: به نظر شما صبح، بعدازظهر یا شب کدام برای رفتن به باشگاه ورزشی بهتر است؟ شما از کدام دسته هستید؟ آیا نمی توانید روز خود را بدون دویدن آغاز کنید یا اینکه ترجیح می‌دهید پس از یک روز کاری پراسترس خستگی خود را در باشگاه ورزشی از تن به‌در کنید؟ورزش در هر زمانی از روز همیشه بهتر از این است که ساعت‌ها وقت خود را برای تماشای تلویزیون بگذرانید و به حالت ساکن در یک جا بنشینید اما آیا تفاوتی بین ورزش صبح یا عصر وجود دارد؟

صبح ورزش کنید شب بهتر بخوابید

پژوهش اخیر در دانشگاه آپالاچیان نشان داده است در صورتی که می‌خواهید خواب شبانه بهتری داشته باشید، ورزش شامگاهی بهتر است. پژوهشگران الگوی خواب افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله‌ای را که هفته‌ای ۳ بار به مدت ۳۰ دقیقه روی تردمیل راه می‌روند را مورد بررسی قرار داده‌اند. شرکت‌کنندگان در سه زمان مختلف ورزش می‌کردند: ۷ صبح، دو بعد از ظهر یا ۷ شب. در نهایت پژوهشگران به این نتیجه رسیدند، کسانی که ساعت ۷ صبح از تردمیل استفاده می‌کنند، خواب طولانی‌تر و چرخه خواب عمیق‌تری دارند. افراد سحرخیز کاهش ۱۰درصدی میزان فشارخون را در طول روز و کم شدن ۲۵ درصدی آن را در شب تجربه می‌کنند.طبق گفته پروفسور اسکات کالیر، راهنمای مؤلف این پژوهش و استادیار بخش دانش سلامت و ورزش دانشگاه آپالاچیان، تغییرات در خواب که با ورزش صبحگاهی رخ می‌دهد می‌تواند بدن ما را از لحاظ ذهنی و جسمی دگرگون سازد. پروفسور کالیرمی‌گوید: «هر چه بهتر بخوابید، برای بدنتان بهتر است. این مسئله سلامت قلب را افزایش داده، از استرس و نگرانی به تعادل وزن بدن و پایین نگه‌داشتن فشارخون کمک می‌کند. به علاوه، هرچه زمان بیشتری را در خواب عمیق بگذرانید، به بدن زمان بیشتری برای ترمیم خودش خواهد داشت.»

کمتر آسیب ببینید

اگردر پایان روز به باشگاه ورزشی یا پیاده‌روی برویم، کمتر مستعد صدمات می‌شویم. به این دلیل که درجه حرارت مرکز بدن در آن زمان بالاتر است و این عضلات و مفاصل را بیشتر با ورزش سازگار می‌کند. فلیشیا استولر، متخصص فیزیولوژی ورزش و مولف کتاب «لاغر زندگی کردن با ژن چاقی: روش سالم برای کم کردن وزن و داشتن احساس خوب»، تاکید می‌کند که ورزش شب هنگام با کمترین میزان آسیب همراه است اما در عین حال بیدار شدن از خواب برای ورزش به معنای این نیست که شما به بدن خود جراحت وارد می کنید. استولر می‌گوید: «اگر هنگام ورزش صبحگاهی اول حرکات نرمشی انجام نشود، باعث ایجاد صدمات خواهد شد.» اما این به این معنی نیست که حرکات کششی‌ای که استولر می‌گوید وقتی عضلات شما گرم نشده‌اند می‌تواند سبب آسیب‌دیدگی شود. در عوض، او انتخاب پیاده‌روی سریع، دویدن نرم یا طناب‌بازی را توصیه می‌کند.

پیچیده‌ها در عصر

در حالی که ورزش صبحگاهی می‌تواند این امتیازات را داشته باشد، ورزش بعدازظهر نیز فواید جسمی خود را به همراه دارد. یک پژوهش نشان داده که ورزش بعدازظهر عملکرد تمرینات جسمی را افزایش می‌دهد. پژوهشگران گروهی از دوچرخه‌سواران را که ساعت ۶ صبح یا ۶ عصر تمرین می‌کردند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند که ورزشکاران عصرها بازده قدرتی بالاتری دارند. آنها استدلال کردند که حرکات پیچیده‌تر نیاز به استقامت بیشتری دارند، و زمان انجام‌دادن تمرینات می‌تواند عملکرد و کارآیی عضلات را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارت دیگر، ممکن است شما ورزش‌های پیچیده‌تری مثل شنا یا دوچرخه‌سواری را در مقایسه با ورزش ساده‌ای مثل پیاده‌روی بعدازظهرها بهتر انجام دهید.

بـــرای لاغر‌شدن عصر‌ها ورزش کنید

وقتی قرار است ورزش سبب کاهش وزن شود، بین ورزش صبح یا عصر شک به‌وجود می‌آید. در پژوهشی روی خانم‌های پیش از سن یائسگی، شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول صبح‌ها به پیاده‌روی می رفتند، در حالی که گروه دیگر عصرها را برای پیاده‌روی انتخاب کردند. در پایان این مطالعه، کاهش وزن و از بین رفتن توده چربی در کسانی که عصرها پیاده‌روی می‌کردند، نسبت به کسانی که صبح پیاده روی می کردند، بیشتر بود. از سوی دیگر، بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد که ورزش ناشتا، که معمولا پیش از خوردن صبحانه است، به دلیل این که بدن ما درصد بیشتری چربی به جای تکیه بر کربوهیدرات‌های غذا به عنوان سوخت در هنگام ورزش می‌سوزاند، برای کاهش وزن بهتر است.

مهم‌ترین نکته ورزش کردن است

نتیجه نهایی : برای تعیین زمان ورزش حساسیت زیادی به خرج ندهید و فقط هر زمانی که می توانید ورزش کنید. استولر می‌گوید: «وقتی می‌خواهید لاغر شوید راه حل این است که در هر زمانی که برایتان امکان دارد ورزش کنید. گفتن اینکه شما باید در وقت خاصی ورزش کنید همیشه واقع‌گرایانه نیست. ورزش بدون در نظر گرفتن زمان آن همیشه مفید است.»

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.