چکنوارایان سمفونی شمس و مولانا را می‌سازد

به گزارش خبرنگار مهر،‌ نشست خبری ویژه برنامه‌های موسسه اکو در مورد سالروز تولد مولانا جلا‌الدین تحت عنوان “راه خورشید”،  در این موسسه و با حضور حجت‌الله ایوبی؛ مدیر اکو و محمد حیدری؛ هنرمند خوشنویس و مدیر نگارخانه اکو برگزار شد.

در ابتدای این نشست، ایوبی با اشاره به حرکت کاروان هنرمندانی ایران در قالب ویژه برنامه‌های راه خورشید از شهرهای شاهرود،‌ تبریز، ‌خوی در ایران، بلخ و هرات در افغانستان و  قونیه در ترکیه می‌رسند این حرکت را یک حرکت نمادین برای بسط ارتباطات فرهنگی بین کشورهای ده گانه عضو اکو دانست. وی افزود: ۱۰ کشور عضو اکو در جست‌وجوی هویت تاریخی خود سرانجام به ایران می‌رسند و همان‌طور که می‌بینید به مفاخر فرهنگ و هنر ایران از جمله مولانا،‌ رودکی، کمال خجندی، ‌فارابی و …افتخار می‌کنند.

وی بیان کرد: بسیاری از سازمان‌های جهانی با اراده سیاسی و با پیشینه جنگ بین آن‌ کشورها گردهم آمده‌اند اما کشورهای عضو اکو به بیش از ۴۰۰ میلیون نفر از ساکنان عضو کشورهای عضو اکو یادآوری می‌کند که دارای فرهنگ و پیشینه تمدنی واحدی هستند و هدف اصلی این مؤسسه نیز همگرایی فرهنگی در منطقه است.

ایوبی  شخصیت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی را یک شخصیت جهانی دانست و ادامه داد: مولانا به‌عنوان نماد مؤسسه فرهنگی و هنری اکو است و  این شخصیت به‌عنوان نماد وحدت میان کشورهای عضو اکو تلقی می‌شود.هم‌اکنون چهار کشور ایران، ‌ترکیه، افغانستان و تاجیکستان مدعی رسمی مولانا هستند که اخیراً‌ پاکستان نیز بر این مدعیان اضافه شده است. در فعالیت‌های مؤسسه اکو، خط فارسی را در رشته‌های هنری آن به صورت پر رنگ‌تر مورد توجه قرار دادیم.
 
وی در ادامه درباره برنامه‌های این مؤسسه برای زادروز مولانا توضیح داد: کاروان هنرمندان ما به مناسبت زادروز مولانا با توافق کشورهای ترکیه و افغانستان برنامه‌هایشان را از شهرهای شاهرود،‌تبریز و خوی آغاز می‌کنند و بعد از برگزاری برنامه‌های کارگاه هنرهای خوشنویسی و نقاشی، جلسات مولاناپژوهی،‌ نمایش، موسیقی، و… به شهرهای بلخ و احتمالاً‌ هرات در افغانستان خواهند رفت و پس از آن در روز “عرس” که در آ‌ذرماه خواهد بود به شهرهای استانبول و قونیه خواهند رسید.

وی ادامه داد: در این سه روز برنامه‌های کارگاه خوشنویسی، ‌نقاشی، گرافیک و عکس خواهیم داشت که از روز پنج‌شنبه ۶ مهرماه آغاز خواهد شد. کارگاه گرافیک و عکس را سیف‌الله صمدیان اداره می‌کند، کارگاه خوشنویسی با حضور استادانی چون محمد حیدری اداره می‌شود و کارگاه نقاشی به مدیریت حبیب‌الله صادقی برگزار خواهد شد.

معاون سابق وزیر کشور به برگزاری کارگاه‌های خوشنویسی در برنامه‌های سه روزه راه خورشید اشاره‌ای داشت و افزود: در این سه روز جملاتی برگزیده از مقالات شمس تبریزی را استاد امیرخانی و حیدری به خط نستعلیق نوشته‌اند که به نمایش درخواهد آمد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به حضور لوریس چکناواریان در بخش موسیقی این برنامه اشاره کرد و گفت: استاد چکناواریان در حال نوشتن اپرای شمس و مولانا در هفت پرده هستند که قرار است تا قبل از سالروز  تولد مولانا در سال آینده به مرحله نهایی برسد و امکان اجرای آن نیز فراهم شود. با شناختی که از استاد چکناواریان دارم،‌این اثر نهایی برای اجرا به دیگر کشورهای دنیا نیز راه پیدا خواهد کرد.

وی درباره حمایت از ساخت فیلم با موضوع مولانا هم گفت: این مؤسسه آرزو دارد که از ساخت فیلم مولانا حمایت کند و معتقدیم که چنین فیلمی را باید کارگردنان بزرگ ایرانی بر اساس اندیشه‌های واقعی مولانا بسازند اما متأسفانه ساخت این فیلم‌ها نیاز به حمایت‌های مالی بزرگی دارد که خارج از توان مؤسسه ماست.

ایوبی در پاسخ به سوال مهر درباره حضور خوشنویسان مختلف در برنامه‌های کارگاهی مؤسسه و توجه بیش از حد اکو به انجمن از سویی و بی‌توجهی با کسانی که با انجمن خوشنویسی مشکل دارند مانند اخوین و یا خروش توضیح داد: ما با هیچ هنرمند و به خصوص خوشنویسی مشکل نداریم و دعوت‌نامه برای حضور همه استادان طراز اول خوشنویس کشور به منظور همکاری و ارائه آثارشان ارسال شده است و کسانی که ابراز تمایل کرده‌اند در این کارگاه‌ها حضور دارند.

 وی در بخش دیگری از این نشست در مورد ساخت مقبره شمس تبریزی توضیح داد: مسابقه طراحی و ساخت مقبره شمس تبریزی با همکاری بنیاد معماری میرمیران، برگزار شد که از میان بیش از ۱۵۰۰ اثر ارسالی حدود ۲۴۰ اثر انتخاب شد که ماکت آن ساخته شده و در برج آزادی به نمایش درآمد. قرار است آبان‌ماه با حضور داوران بین‌المللی اثر برگزیده این مسابقه انتخاب و سپس ساخته شود که تصور می‌کنم ساخته شدن مقبره شمس تبریزی، هدیه‌ای به حضرت مولانا خواهد بود.

در ادامه این نشست محمد حیدری؛ چهره نام‌آشنای خوشنویسی ایران و دبیر بخش خوشنویسی برنامه راه خورشید و نیز مدیر گالری اکو گفت: روز پنج‌شنبه و جمعه ۶ و ۷ مهرماه کارگاه خوشنویسی با حضور استادان خوشنویسی جواد بختیاری و احمد فلسفی برگزار خواهد شد و بنده نیز به جای آقای کابلی که در سفر حضور دارند، در این کارگاه حضور خواهم داشت و کارگاه‌های نقاشی نیز با حضور استادان احمد خلیلی‌فرد، مرتضی حیدری و حبیب‌الله صادقی برپا خواهد شد و در روز جمعه نیز استادان هنرهای تجسمی با حضور غلامحسین امیرخانی سخنرانی خواهند داشت و نمایشگاهی از آثار خلق شده نیز برپا می‌شود.

وی افزود: در بخش خوشنویسی ۷ اثر از غلامحسین امیرخانی و ۱۵ اثر من با موضوع مقالات شمس تبریزی روی دیوار خواهد رفت و همچنین ۱۵ اثر از یدالله کابلی و ۷ اثر از امیراحمد فلسفی با موضوع اشعار مولانا به نمایش درخواهد آمد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.