چک وارد فضای مبادلاتی مدرن می‌شود

۲۶م دیماه ،

چک وارد فضای مبادلاتی مدرن می‌شود | چاپ |
سه شنبه ۲۶ دی ساعت ۱۵:۲۷

بینا- مدیر کل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی گسترش ارائه خدمات بانکی از طریق تلفن همراه را نیازمند تعامل و راهبردی پایدار بین بانک مرکزی و اپراتورهای تلفن همراه دانست و گفت: طرح سپاس در همین راستا تدوین و راه اندازی شده است.
ناصر حکیمی که در دومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت صحبت می‌کرد ارائه خدمات بانکی از طریق تلفن‌های همراه یکی از خواسته‌های اصلی مشتریان بانکی قلمداد کرد و افزود: با ارائه امکانات مورد نیاز توسط شرکت‌های سازنده گوشی و از طرف دیگر علاقه مشتریان بانک برای استفاده از امکاناتی که دروقت و هزینه‌های آن صرفه جویی ایجاد کند بر روی نظام‌های بانکی در سراسر جهان فشار ایجاد شد که ارائه خدمات از طریق تلفن همراه را فعال کند.
وی ادامه داد: کشور ما نیز از این سیر مستثنی نیست. اما برای گسترش این نوع خدمات باید تعامل فعال بین بانک مرکزی و اپراتورهای تلفن همراه به وجود آید. از طرفی اپراتورها نسبت به ارائه خدمات راغب می باشند و از طرفی بانک مرکزی علاقه‌ای ندارد نظام گردش پولی کشور از دسترسش خارج شود. طرح سپاس به همین منظور طراحی شده است تا تعاملی مناسب بین نظام بانکی کشور و اپراتورها ایجاد شود.
مدیر کل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی در مورد این توضیح داد: برای بالا بردن توان کنترلی بانک مرکزی طرح سپاس (سامانه پرداخت الکترونیکی سیار) همه مسیرهای مبادلاتی را در یک مسیر واحد تجمیع می‌کند تا هزینه‌ها و زمان نظارتی کاهش یابد و بانک مرکزی نیز کنترل خود بر روی مبادلات مالی کشور را حفظ کند.
حکیمی همچنین از طرح وارد کردن “چک” به نظام مالی تازه کشور خبر داد و تصریح کرد: چک یکی از تنها بازمانده‌های نظام اقتصادی سنتی است که با وجود ابزارهای تازه هنوز به حیات خود ادامه می‌دهد. در سیستم‌های تازه امکان نظارت و محاسبه در لحظه به وجود ‌آمده اما چک باید به صورت دستی و در آخر وقت اداری ثبت شود به همین سبب باید راه حلی اندیشیده شود تا با حفظ جایگاه چک در اقتصاد اهرم‌های نظارتی بر آن افزایش یابد در همین راستا بانک مرکزی طرح هایی درنظر گرفته شده که با عملیاتی شدن آن نیز چک وارد فضای مبادلاتی مدرن خواهد شد.


RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.