چگونه از ضعیف شدن حافظه خود جلوگیری کنیم؟

 

معمولا” وقتی سن ما بالاتر می رود حافظه ما ضعیفتر می شود اما مغز ما هم مانند ماهیچه های ما با تمرین کردن تقویت می شود و هرچه بیشتر از آن استفاده کنیم قویتر می شود . بنابراین اصلا” نیاز نیست که برای حفظ حافظه خود در دوران پیری از محصولات و داروهای عجیب و غریب استفاده کنید فقط با بکارگیری چند روش ساده می توانید مغزتان را برای سالها جوان نگه دارید.

از مغزتان کار بکشید:

همیشه بازیهای فکری مثل پازل انجام دهید و تمرینات مخصوص حافظه که مهارتهای کلامی شما را هم تقویت می کنند را هرگز فراموش نکنید.

غذاهایی که برای مغزتان مفید است بخورید:

در رژیم غذایی روزانه خود از مواد غذایی سرشار از امگا ۳، کربوهیدرات های مفید ( غلات ) و آنتی اکسیدانها استفاده کنید.علاوه براین، سعی کنید مقدار غذایی را که در هر وعده غذایی می خورید کاهش دهید و در عوض تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید.

استرس خود را کاهش دهید:

استرس باعث می شود که بدن ماده ای با نام کورتیزول تولید کند و بنابر نتایج بدست آمده ، کورتیزول مرکز حافظه در مغز را کوچک می کند و در نهایت منجر به کم شدن حافظه می شود. علاوه براین محققان به این نتیجه رسیده اند که مدیتیشن برای بهبود حافظه خیلی مفید است.

میزان آهن بدنتان را چک کنید:

آهن به انتقال دهنده های عصبی که برای حافظه ما ضروری و حیاتی هستند کمک می کند که عملکرد بهتری داشته باشند. نتایج یک تحقیق نشان داده است ، عملکرد زنان ، دارای فقر آهن در پاسخ به سئوالات مربوط به حافظه ، تقریبا” نصف زنانی است که میزان آهن بدنشان کافی است.

هرگز چند کار مختلف را باهم و بطور همزمان انجام ندهید:

اگر در هنگام گوش کردن به اخبار تلویزیون مجله هم بخوانید ، توانایی شما برای بخاطر سپردن و یاد آوری مطالبی که شنیده اید و خوانده اید خیلی کمتر می شود. وقتی شما چند کار مختلف را بطور همزمان انجام می دهید مغز شما دائما”در حال سویچ کردن از یک منطقه به منطقه دیگر است و در نتیجه جزئیات کمتری به یاد شما می ماند.

کلسترول خود را کنترل کنید :

تجمع پلاکتها که از عوارض کلسترول بالای خون است نه تنها به رگهای قلب ما آسیب می زند بلکه ممکن است با مسدود کردن رگهای مغزی مانع از رسیدن مواد مغذی و با ارزش به مغز شود و در نهایت منجر به کم شدن حافظه شود.

داروهایی که مصرف می کنید را چک کنید:

بعضی از داروها می تواند به حافظه شما صدمه بزند و وقتی سن شما بالاتر می رود ، داروها مدت بیشتری دربدن شما باقی می مانند.

مترجم: فرشته مشاور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.