چگونه با میوه ها ماسک صورت درست کنیم؟

طرز تهیه ماسک صورت

راهکارهایی وجود دارد که با فرآورده‌های طبیعی مانند میوه‌ها و مواد غذایی، بتوانیم سلامت و زیبایی پوست خود را تأمین کنیم یکی از آنها درست کردن ماسک به میوهای خانگی است.

ماسک ها موادی هستند که معمولاً از محصولات طبیعی تهیه می شوند و برای پاکیزه کردن، خروج مواد زائد از منافذ پوستی، نرم کردن و لطیف کردن پوست، به کار می روند. هر ماسک را باید به مدت بیست تا سی دقیقه بر روی پوست قرار داد و سپس آن را به وسیله شستوی کامل با آب پاک کرد. می توان به جای شستشو با آب، ماسک را به وسیله پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست پاک کرد.

 جهت نرم کردن دست های خشن و تیره می توان از مخلوط آب پرتقال و عسل استفاده کرد.

در اینجا به برخی از ماسک های مفید و رایج اشاره می کنیم :

– ماسک آناناس

این میوه تأثیر جالبی بر جوش های غرور به ویژه گلوله های چربی زیر پوستی (جوش های کیستیک) دارد. برای تهیه ماسک آناناس کافی است که یک آناناس رسیده را پوست بکنید و در مخلوط کن بریزید تا به صورت مخلوط غلیظی در بیاید.

سپس به اندازه وزن آن به آن الکل میوه ( الکل اتیلیک ) بیفزایید و یک لیوان روغن آفتابگردان به مخلوط حاصل اضافه کنید. حال می توانید روزی یک بار، هر بار بیست تا سی دقیقه ، این مخلوط را به صورت ماسک بر روی صورت خود قرار دهید و سپس آن را با آب سرد بشویید.

– ماسک پرتقال

یک پرتقال را پوست بکنید، هسته ها و پوست های نازک پره های آن را جدا کنید، روی پوست صورت خود بخوابانید و پس از بیست دقیقه با آب سرد بشویید. این ماسک برای درمان جوش  های غرور جوانی ( آکنه ) مؤثر است ولی

افرادی که پوست خشک دارند نباید آن را مصرف کنند.

– ماسک آلوی قرمز

هفت یا هشت عدد آلوی قرمز تهیه کنید و هسته های آنها را خارج کنید. سپس آنها را با افزودن ده قطره روغن بادام کاملاً با یکدیگر مخلوط کنید تا به صورت یک ماده خمیری درآید. آنگاه این مخلوط را به مدت بیست دقیقه روی صورت خود قرار دهید و سپس با آب بشویید. این ماسک به ویژه در کسانی که منافذ پوستی آنها مثلاً در پوست بینی، باز و زشت منظره شده مؤثر است و پوست را زیبا می کند.استفاده از این ماسک را به افرادی که پوست چرب دارند توصیه می کنیم.

– ماسک خیار

یک یا دو خیار را رنده کنید و به صورت ماسک بر روی پوست صورت خود قرار دهید و بیست دقیقه بعد آن را با آب یا پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست خود پاک نمایید.ماسک خیار تأثیر زیادی در ایجاد طراوت و شادابی و لطافت پوست دارد.

 – ماسک زرده تخم مرغ

به کسانی که پوست خشک دارند توصیه می شود که از این ماسک استفاده کنند تا پوستشان نرم و لطیف شود. زرده تخم مرغ مملو از چربی و کلسترول است و چربی پوست را تأمین می کند. برای تهیه ماسک زرده تخم مرغ کافی است یک زرده تخم مرغ را با چند قطره سرکه سیب و چند قطره روغن بادام یا زیتون یا آفتابگردان مخلوط کنید و به مدت بیست دقیقه روی پوست قرار دهید. سپس آن را به وسیله ی آب یا پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست پاک کنید.

– ماسک سیب

یک سیب را پوست بکنید و آن را نصف کنید و یک نیمه آن را خرد کنید و با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط نمایید و خوب هم بزنید. سپس آن را بر روی صورت و گردن بمالید، آنگاه پوست را با نوک انگشتان ماساژ دهید. برای این کار، ماساژ را از پایین گردن شروع کنید و به طرف بالا بیایید. سپس از سمت راست گردن به سمت چپ و بالعکس ماساژ دهید. آنگاه با نوک انگشتان به پوست صورت خود ضربات آرامی بزنید تا جریان خون پوست بیشتر شود.

حال کمی صبر کنید تا ماسک خشک شود و پس از بیست دقیقه آن را بشویید.این ماسک باعث جلوگیری و  درمان چروک   صورت و سبب طراوت و تقویت پوست می شود.

– ماسک سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ را با همان مقدار الکل طبی (الکل سفید) مخلوط کنید و آن را با نوک انگشتان خود بردارید و روی پوست بگذارید و ماساژ دهید. روش ماساژ باید از پایین به بالا و از سمت راست به چپ و چپ به راست باشد.

سپس کمی صبر کنید تا ماسک خشک شود و بیست دقیقه بعد بشویید.این ماسک نیز برای رفع چین و چروک صورت مناسب است.

 – ماسک هلو

برای تهیه این ماسک کافی است سه یا چهار هلوی تازه را بشویید و هسته آنها را خارج کنید. (لازم نیست پوست هلوها را بکنید.) هلوها را له کنید و با یک زرده تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری پودر جوانه گندم کاملاً مخلوط کنید و بر روی پوست صورت بمالید و بیست دقیقه بعد آن را با آب سرد یا پنبه آغشته به گلاب پاک کنید.این ماسک در رفع خشکی پوست و ایجاد طراوت و تازگی و جلوگیری از چروک صورت بسیار مؤثر است.

 ماسک لیموترش

این ماسک برای پوست های خشک مفید است. برای تهیه این ماسک، آب یک لیموترش تازه را بگیرید و با یک زرده تخم مرغ و چند قطره روغن بادام یا آفتابگردان مخلوط کنید و بر روی پوست بمالید و ماساژ دهید و پانزده دقیقه بعد آن را بشویید.

 – ماسک گلابی 

این ماسک برای پوست های چرب بسیار مفید است . استفاده از این ماسک را به افرادی که منافذ پوستی آنها واضح و نازیبا شده توصیه می کنیم. برای تهیه آن کافی است که یک گلابی رسیده را خرد کنید و بر روی پوست صورت بمالید و بیست دقیقه ی بعد آن را با آب یا پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست خود پاک کنید.

 هر ماسک را باید به مدت بیست تا سی دقیقه بر روی پوست قرار داد و سپس آن را به وسیله شستوی کامل با آب پاک کرد. می توان به جای شستشو با آب، ماسک را به وسیله پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست پاک کرد.

 مراقبت از پوست دست

– جهت نرم کردن پوست  دست، مقدار برابر گلیسیرین و گلاب را مخلوط کرده و به کار برید.

– جهت نرم و سفید کردن دست، مقداری عسل و آب لیموترش را مخلوط نموده به مدت پانزده تا بیست دقیقه روی دست ها بمالید و سپس بشویید.

– جهت نرم کردن دست های زبر و خشن ، دو عدد زرده تخم مرغ را با دو قاشق چایخوری روغن بادام شیرین به همراه بیست و پنج گرم گلاب و بیست و شش قطره تنتور ساده بنژوان مخلوط کرده و دست ها را آغشته نمایید و با یک دستکش نخی بپوشانید و پس از چند ساعت بشویید. (یک تا دو بار در ماه)

ماسک برای  پوست چرب :

ماسک از زاج سفید و سفیده تخم مرغ :
سفیده تخم مرغ را بهم بزنید و یک قاشق  چای خوری زاج را (که در عطاری ها فروخته می شود )به آن اضافه کنید و در نیم استکان آب حل نمایید .
پارچه نرمی را در این محلول تر کنید و بمدت ۱۰ تا ۱۶ دقیقه بر روی پوست نگه دارید ن دست های خشن و تیره می توان از مخلوط آب پرتقال و عسل استفاده کرد.

 ماسک سفیده و لیمو :
سفیده را هم بزنید تا کف کند ،در وقت هم زدن مقدار یک قاشق چای خوری آب لیمو را قطره قطره به آن بیفزائید ،این ماسک برای پوستهای نا هموار و پر لک و چرک استفاده  می شود . اگر پوست خشک یا نرمال باشد باید حتما قبل از استفاده از ماسک با کرم یا روغن زیتون چرب شود .


ماسک از گل همیشه بهار :

یک قاشق چای خوری محلول الکلی گل همیشه بهار را با نیم قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید پارچه نرم را در این محلول تر نمایید و بمدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی پوست بگذارید .

 ماسک هویج :
هویج را رنده کنید و روی پوست بگذارید . آب هویج برای پوست های چرب ،جوش دار و رنگ پریده مفید است .

ماسک گوجه فرنگی :
گوجه فرنگی را رنده کنید یا قاچ قاچ ببرید و بر روی پوست قرار دهید .غده ترشحی را باریک و پوست را خوشرنگ می کند .

 ماسک هویج و سفیده تخم مرغ :
آب هویج را با سفیده تخم مرغ تا وقت کف کردن هم بزنید اگر محلول رقیق است به آن آرد اضافه کنید تا به غلظت خامه برسد .

ماسک زرد آلو :
زرد آلو را له کنید ،پوست آن را بگیرید و به نسبت یک به یک با ماست مخلوط کنید .


ماسک کلم :
برگهای کلم را از چرخ گوشت بگذرانید و با سفیده تخم مرغ خوب مخلوط کنید .

 
ماسک انگور :
چند حبه انگور را بکنید و با آب آن صورت را مالش دهید و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب سرد صورت را بشوئید

ماسک برای  پوست خشک  :

ماسک مرطوب کننده پوست خشک :
پوست را تمیز کنید و بعد با مقدار کمی کرم یا روغن زیتون آتن را خوب چرب نمایئد . پنبه ای به ضخامت انگشت را در آب نرم (آب بدون نمک ،که صابون در آن به آسانی کف می کند )یا در آب مقطر تر کنید و بر روی پوست بمدت نیم ساعت قرار دهید . در این مدت چشمها را باز نگه دارید.
روی پنبه را می توان با پلاستیک پوشاند و روی آن حوله قرار داد . این کمپرس پوست را مرطوب و با طراوت می کند.

ماسک روغنی :
پارچه را در روغن نباتی (روغن زیتون ) گرم مرطوب نمائیئ و بر روی پوست صورت و گردن قرار دهید  در صورتی که ماسک را با کاغذ مخصوص یا حوله بپوشانید تاثیر آن بیشتر است .

در هر نیم استکان روغن یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری محلول علف بابونه اضافه نمائید (محلول باید گرم باشد ) یعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ماسک را بردارید و پوست را با لوسیون تمیز و بعد با حوله خشک کنید .این ماسک برای گرم کردن و طراوت بخشیدن پوست خشک و چروک مفید است .بجای روغن نباتی می توان از کرم تغذیه کننده استفاده نمود .

ماسک زرده و عسل روغنی :
یک زرده تخم مرغ ،یک قاشق چای خوری عسل رقیق و یک قاشق چای خوری روغن زیتون گرم شده مخلوط کنید بعد از استفاده ماسک را با پنبه روغنی تمیز کنید و پوست را با آب سر بشو.ئید ،این ماسک برای پوست های چروک و خشک و نرمال مفید است .

ماسک هویج و شیر :
این ماسک برای پوست های خشک مناسب است .قبل از استفاده پوست را با کرم یا روغن زیتون چرب نمائید .یک قاشق چای خوری سرشیر را با یک ثاشق چای خوری آب هویج مخلوط کنید و بر روی پوست بمالید .بهتر است که ماسک را با جوشیده علفهای کیاهی بشوئید .

ماسک شیر و کلم :
برگهای تازه کلم را خوب خرد کنید و در شیر بجوشانید و بمدت ۲۰ دقیقه در روی پوست بگذارید و سپس با آب گرم و بعد با آب سرد بشوئید .

ماسک از برگ کاهو :
برگهای کاهو را ریز ببرید ،بکوبید و با روغن زیتون مخلوط کنید سپس یک قاشق چای خوری آب لیمو به آن اضافه کنید .

ماسک کدوی سفید :
کدو مسمای خام را ورق ورق ببرید و بر روی پوست صورت و گردن بگذارید و بمدت ۲۰ دقیقه نگاه دارید .سپس صورت و گردن را با لوسیون تمیز نمایئد.

پوست چرب: پیلینگ

افرادی که پوست چرب دارند، می ‌خواهند لایه‌ برداری انجام دهند تا پوست روشن تری داشته باشند.

یکی از فرآورده‌های طبیعی برای این کار شامل مواد زیر است:

دو قاشق غذاخوری ماست، یک قاشق غذاخوری پوست پرتقال رنده شده، یک قاشق غذاخوری آرد جوانه گندم ، یک قاشق غذاخوری روغن بادام.

تمام این مواد را به خوبی هم می ‌زنیم تا خمیر یک دستی به وجود آید و سپس آن را روی پوست پخش می‌ کنیم و بعد از ۱۰ دقیقه ماساژ، از روی پوست پاک می ‌کنیم.

 پوست چرب: روشن‌کننده

برای روشن شدن پوست چرب می‌ توان از یک عدد سفیده تخم‌مرغ و یک عدد لیمو ترش تازه استفاده کرد. سفیده تخم مرغ را به طور کامل بزنید تا کف کند، سپس آب لیمو ترش را درون آن ریخته و خوب مخلوط کنید. کمی‌‌ حرارت دهید تا غلیظ ‌‌تر شود. سپس ماسک را به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت قرار دهید و بعد با آب ولرم شستشو دهید.

 پوست خشک: ترمیم منافذ

متأسفانه پوست خشک اغلب آنقدر حساس است که کمتر می ‌توان آن را دستکاری کرد، اما با مواد طبیعی می‌ توان کیفیت آن را بهبود بخشید.

نمونه‌ای از این مواد طبیعی ترکیب چهار قاشق غذاخوری عسل با دو قاشق غذاخوری روغن بادام است. این مواد را باهم ترکیب کنید و آنقدر بزنید تا حالت نیمه سیالی به خود بگیرد. در حالت آرامش کامل، ماسک مزبور را همراه با ماساژ به صورت لایه‌ نازک روی پوست قرار دهید و پس از ۲۰ دقیقه آن را بشویید.

 پوست خشک: ضد چروک

شاید بر اساس تجربه، یکی از بهترین محصولات ضد چروک طبیعی ترکیبی از این مواد باشد: روغن بادام یک قاشق غذاخوری، روغن زیره سبز یک قاشق غذاخوری، روغن هسته زرد آلو دو قاشق غذاخوری، روغن زیتون یک قاشق غذاخوری، روغن جوانه گندم یک قاشق غذاخوری، آب‌لیموی تازه دو قاشق غذاخوری.

تمام روغن‌ها را به همراه لانولین در ظرف فلزی ریخته و به وسیله بخار آب گرم حرارت دهید تا مخلوط شوند و مدام مخلوط را به هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند. آب‌لیمو را در انتها به آن اضافه کنید و حرارت را قطع کنید و بگذارید تا سرد شود. سپس آن را در ظرف دربسته‌ای نگهداری کنید.

 پوست خشک: پاک‌ کننده و پیلینگ

برای پاک و پیلینگ کردن پوست خشک می ‌توان از این مواد استفاده کرد:

پوست گریپ فروت خرد شده یک قاشق غذاخوری، آرد جوانه گندم یک قاشق غذاخوری، وازلین یک قاشق غذاخوری، اسید بوریک یک قاشق چای‌خوری.

تمام مواد را داخل ظرفی بریزید و آنقدر بزنید تا خمیر یکنواختی به دست آید. با انگشتان دست برای مدت ۲ تا ۴ دقیقه به حالت ماساژ چرخشی روی پوست بمالید. پس از ماساژ کامل پوست، آن را با آب گرم بشویید. روزی یک بار می ‌توان از این روش استفاده کرد.

 پوست خشک و حساس: روشن‌کننده

یک فرمول، استفاده از ۳ عدد هویج متوسط و ۱۵۰ میلی‌لیتر شیر است، به این صورت که هویج‌ها را رنده کنید. سپس داخل شیر بریزید و آنقدر به هم ‌بزنید تا به طور کامل مخلوط شوند.

فرمول دیگر، استفاده از پنج قاشق غذاخوری پودر بادام، ۳۰ میلی‌لیتر شیر و دو قاشق غذاخوری گلاب است. شیر را روی بادام‌های آسیاب شده بریزید و مدام به هم بزنید و چند ساعت این کار را تکرار کنید. سپس مخلوط را صاف کنید و گلاب را درون آن بریزید و در ظرفی دربسته نگهداری کنید.

 لک صورت

با فرا رسیدن فصل بهار و میهمانی رفتن، همه می‌ خواهند حداقل، لک روی صورت خود را از بین ببرند. در این باره چند محصول مفید داریم.

یک عدد ترب کوچک را به خوبی بشویید و با پوست، به طور کامل ریز رنده کنید. سپس آب‌لیموی تازه را روی آن ریخته و به مدت دو روز در خارج از یخچال نگهداری کنید. سپس مخلوط را صاف کنید و لوسیون را داخل شیشه نگهداری کنید.

فرمول دیگر آن است که یک استکان گوش ماهی را که خوب شسته اید با آسیاب به طور کامل خرد کنید تا به صورت پودر درآید. سپس سه قاشق غذاخوری از این پودر را با سه قاشق غذاخوری آب‌لیمو درون ظرفی دردار ریخته و برای مدت ۱۰ روز آن را کنار بگذارید و گاهی ظرف را تکان دهید. بعد از این مدت، مایع را صاف کرده و در ظرفی نگهداری کنید و یک روز در میان استفاده کنید.

تا این لحظه ۵نظر ثبت شده
  1. رمينا:

    فقط ماسک خیار یکمی خوب نبود اما در کل دستتون ردد نکنه

  2. ارينا:

    در کل خوب بود اما از کجا معلوم جواب بده

  3. صدف ازتهران:

    فک میکنم ماستم خیلی براپوست خوب باشه خسته نباشید

  4. ساحل:

    مطالب خیلی جالبی بود ازتون ممنونم

  5. کیمیا حکمت پور:

    خیلی خوب بود ولی کاشکی در مورد پوست نرمال هم مطلب می دادید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.