چگونه بهترین دوربین موبایل را انتخاب کنیم؟

فروردین ۱۴۰۳

برای انتخاب دوربین موبایل باید ابتدا نیازهای خود از آن را مشخص کنید.

به گزارش اورژانس IT ممتاز نیوز،این روزها بیشتر تلفن‌های هوشمند به حداقل یک یا گاهی دو دوربین مجهزند و باید گفت که دوربین به بخشی جدا نشدنی از تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها تبدیل شده است. این در حالی است که ممکن است برخی از کاربران هیچ گاه از این دوربین‌ها استفاده نکنند یا کاملا برعکس، این دوربین‌‌ها نتوانند نیاز آن‌ها را برطرف کنند. همان‌طور که ذکر شد، بسیاری از تلفن‌های هوشمند امروزی به دو دوربین مجهزند. دوربین پشتی که به عنوان دوربین اصلی دستگاه شناخته می‌شود، دوربینی توانمندتر است که برای عکاسی و فیلمبرداری به کار گرفته می‌شود و دوربین جلویی، اصولا برای گفت‌وگوهای تصویری از طریق خدمات نسل سومی یا چت تصویری در بستر اینترنت طراحی شده است. پس اگر اطمینان دارید اهل گفت‌وگوهای تصویری نیستید، بد نیست که از این گزینه صرف نظر کنید.

اولین خصوصیت دوربین‌ تلفن‌های هوشمند که بیشتر از دیگر خصوصیات آن ذکر می‌شود، اندازه تصویر آن است. دوربین ۵، ۸، ۱۱ یا گاهی ۴۰ مگاپیکسلی! نمونه‌هایی از توصیفات عمومی دربارهٔ دوربین تلفن‌های هوشمند است. هر اندازه که حسگر‌های یک دوربین بزرگ‌تر و حساس‌تر باشند، تصویر حاصل از عکسبرداری با آن دوربین بزرگ‌تر خواهد بود. هر اندازه که تصویر یک دوربین بزرگ‌تر باشد، امکان نمایش جزئیات بیشتر در تصاویر حاصل از آن بیشتر خواهد بود اما نه لزوما همیشه. توجه به این نکته بسیار مهم است که بزرگ بودن اندازه تصویر به تنهایی نمی‌تواند کیفیت عکاسی را ارتقا دهد. عامل بسیار تاثیرگذار لنز، گاهی نقش موثرتری در ارتقای کیفیت عکس‌های یک دوربین دارد. در صورتی که یک دوربین چند مگاپیکسلی از لنز خوبی بهره برداری نکند، می‌تواند عکس‌هایی بزرگ اما کم کیفیت بگیرد و این چنین دوربینی اصولا به درد نمی‌خورد؛ در حالی که خریدار آن هزینه قابل توجهی برای آن پرداخت کرده است. به همین دلیل برخی از گوشی‌های هوشمند امروزی از لنز‌های نام آشنا و مشهور استفاده می‌کنند و در تبلیغات خود نیز بر وجود این لنزها تاکید دارند. البته باید به این نکته نیز توجه کنید که از دوربین گوشی‌های هوشمند به اندازه خودشان انتظار داشته باشید و مقایسه این دوربین‌ها با دوربین‌های DSLR منطقی نیست.

عامل بسیار مهم دیگر در افزایش کیفیت عکاسی، نور است. از آن جا که در اکثر قریب به اتفاق دوربین‌های تلفن‌های هوشمند، سرعت عکسبرداری، اندازه روزنه لنز و دیگر خصوصیات عمومی دوربین ثابت است، تغییر میزان نور محیط. تاثیر زیادی در کیفیت عکاسی این دوربین‌ها می‌گذارد؛ به طوری که با کاهش نور به شدت از کیفیت عکس کاسته می‌شود. به همین دلیل وجود فلش برای این دوربین‌ها در هنگام تاریکی ضروری به نظر می‌رسد. از همین رو بد نیست به وجود فلش و میزان قدرت فلش توجه داشته باشید.

در کنار عکاسی دوربین‌ تلفن‌های همراه هوشمند فیلمبرداری نیز می‌کنند. در نمونه‌های جدیدتر تقریبا بیشتر این دوربین‌ها قادر به فیلمبرداری با حداقل کیفیت ۷۲۰ و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه می باشند. ۷۲۰ بیانگر رزولوشن تصاویر حاصل از فیلمبرداری است و سرعت، تعداد فریم‌های ثبت شده در هر ثانیه را نشان می‌دهد. هر اندازه که رزولوشن تصویر بیشتر باشد امکان نمایش جزئیات بیشتر در فیلم افزایش می‌یابد اما دقیقا مثل عکسبرداری، لزوما این اتفاق نمی‌افتد. لنز، نور، میزان تحرک موضوعی که مشغول فیلمبرداری از آن هستید و موارد دیگر در کیفیت فیلم حاصل از دوربین تاثیرگذار است. البته در بیشتر اوقات کیفیت فیلمبرداری این دوربین‌ها در عمل خیلی بالا نیست و باید صرفا به عنوان یک دوربین فیلمبرداری دم دستی و سریع تلقی شوند؛ در حالی که در موارد بسیاری می‌توان روی توانایی عکاسی این دوربین‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد.

ویژگی‌های اضافی مانند GeoTaging از دیگر امکانات دوربین‌ها می باشند. این امکان به کاربر اجازه می‌دهد تا مختصات جغرافیایی محل عکسبرداری را در عکس بگنجاند. معمولا بیشتر دستگاه‌هایی که از GPS بهره می‌برند، این امکان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.