چگونه به جنگ شوره های موی سر برویم؟

گردآوری توسط گروه سلامت سایت خبری ممتاز نیوز
شوره سر با پوسته پوسته شدن پوست کف سر شناخته می‌شود و می‌تواند از عوامل دیگری هم ناشی شود. پوست خشک به طور معمول عامل پوسته پوسته شدن به حساب می‌آید اما برخی انواع شوره سر به دلیل فعالیت بیش از حد غدد چربی بروز می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،  شوره سر از مشکلات بهداشتی است که تقریبا ۵۰‌درصد مردم با آن مواجه‌اند و داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم بهداشتی مملو از محصولات مختلف برای درمان این عارضه هستند.

شوره سر با پوسته پوسته شدن پوست کف سر شناخته می‌شود و می‌تواند از عوامل دیگری هم ناشی شود. پوست خشک به طور معمول عامل پوسته پوسته شدن به حساب می‌آید اما برخی انواع شوره سر به دلیل فعالیت بیش از حد غدد چربی بروز می‌کنند.

 بهترین روش درمانی برای این عارضه تا حد زیادی بستگی به عامل به‌وجود آورنده آن دارد. زمانی‌که دلیل شوره و پوسته پوسته شدن کف سر مشخص می‌شود می‌توان راه حل برطرف کردن آن را انتخاب کرد که البته تشخیص این امر به عهده پزشک است. سایت «هلث لاین» در یک مقاله جدید چند توصیه مفید برای درمان شوره سر ارائه کرده که به شرح زیر است:

 روغن بوته چای: روغن بوته چای روش درمانی شناخته شده برای شوره سر است به خصوص در صورتی که علت این عارضه قارچ‌ها باشند. می‌توان این روغن را با شامپوهای بدون بو ترکیب و استفاده کرد. محققان استرالیایی در یک بررسی مشاهده کردند که ترکیب پنج درصد محلول روغن بوته چای با شامپو در درمان شوره سر در نیمی از شرکت کنندگان در مطالعه موثر بوده است.

 روغن اوکالیپتوس: این روغن نیز حاوی خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی است. نتایج یک بررسی در هند نشان می‌دهد محلول حاوی روغن اوکالیپتوس و نارگیل تاثیرات قابل توجهی در درمان شوره سر دارد.

 محدود کردن استفاده از محصولات آرایشی و پیرایشی: برخی شامپوها، ژل‌ها نه تنها می‌توانند موجب پوسته پوسته شدن کف سر شوند بلکه کف سر را تحریک کرده و موجب واکنش‌های حساسیت زا یا خشکی پوست می‌شوند. برخی افراد می‌توانند به راحتی و با کاهش استفاده از این محصولات علائم شوره سر را در خود کاهش دهند.

 شست و شو و شانه کردن روزانه موها: تمیز کردن موها اغلب در کاهش علائم شوره سر تاثیر دارد. شانه کردن روزانه موها جریان خون را در پوست کف سر بهبود می‌بخشد و شست و شوی مرتب سر در از بین بردن پوسته‌ها و شوره‌ها موثر است. اما مراقب باشید نوع شامپویی که استفاده می‌کنید شوره سر را تشدید نکند و متناسب با پوست سرتان باشد.

 روغن گیاه «چریش»: روغن چریش که از دانه‌های این گیاه با نام علمی «Azadirachta indica» گرفته می‌شود، بومی هند و بخش‌های دیگر آسیاست. همچنین در برخی انواع شامپوها از این روغن استفاده می‌شود که می‌تواند گزینه خوبی برای افرادی باشد که پوست سر آنان خشک و پوسته پوسته می‌شود.

صدای ایران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.