چگونه در ‘پزشک خانواده’ ثبت نام کنیم؟

دکتر سید رضا مظهری با اعلام باز شدن سایت می گوید ثبت نام سرپرست خانوار برای ثبت‌نام در برنامه پزشک خانواده و انتخاب پزشک مربوطه کافی است و لزومی ندارد تک‌ تک اعضای خانواده برای ثبت‌نام در این برنامه اقدام کنند.

ایسنا: سایت www.1590.ir برای ثبت‌نام مردم و انتخاب پزشک خانواده،باز شده است .
 
 دکتر سید رضا مظهری با اعلام باز شدن سایت می گوید ثبت نام سرپرست خانوار برای ثبت‌نام در برنامه پزشک خانواده و انتخاب پزشک مربوطه کافی است و لزومی ندارد تک‌ تک اعضای خانواده برای ثبت‌نام در این برنامه اقدام کنند.

سرپرست خانوار می‌تواند پس از کامل کردن ثبت نام خود در سایت www.1590.ir، با باز کردن صفحات مربوطه در این سامانه، نسبت به ثبت دیگر اعضای خانوار و همچنین انتخاب پزشک خانواده اقدام کند.

هر خانواده یک پزشک

هر چند آزادی عمل برای انتخاب پزشک خانواده توسط تک‌ تک اعضای خانوار وجود دارد، اما از آنجا که هدف از اجرای این برنامه آن است که یک پزشک برای تمام اعضای خانواده باشد و همچنین با توجه به ارتباط و تاثیر خانواده در بیماری‌های یکدیگر، توصیه می‌شود تمام اعضای خانواده به صورت مشترک یک پزشک را به عنوان پزشک خانواده خود انتخاب کنند.

مطب نزدیک به محل سکونت خود را انتخاب کنید

پس از تعیین محل سکونت توسط سرپرست خانوار در سایت مربوطه، صفحه مربوط به پزشکان خانواده آن شهر باز شده و در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. در این زمینه نیز توصیه می‌شود افراد نزدیک‌ترین مطب به محل سکونت را به عنوان پزشک خانواده خود انتخاب کنند.لیست اسامی پزشکان خانواده در سایت www.1590.ir در هر شهرستان و از جمله تهران همچنان در حال اضافه شدن است. به این ترتیب اگر نام پزشک مورد نظر یک فرد در سامانه www.1590.ir وجود نداشت، آن فرد می‌تواند ثبت نام خود را انجام داده و برای انتخاب پزشک خانواده خود تا زمان اضافه شدن نام پزشک مورد نظر به سامانه منتظر بماند.

مدارک لازم برای ثبت نام در برنامه پزشک خانواده

برای ثبت‌نام در برنامه پزشک خانواده لزومی ندارد افراد حتما به سایت www.1590.ir مراجعه کنند. برای ثبت‌نام مردم در این برنامه سه فرمت در نظر گرفته شده است؛ ابتدا آنکه پرسنل وزارت بهداشت به درب منازل مراجعه کرده و سرشماری انجام می‌دهند و مردم می‌توانند از لیست اسامی پزشکانی که همراه پرسنل وزارت بهداشت است، یک نفر را به عنوان پزشک خانواده خود انتخاب کنند.

روش دیگر آن است که فرد می‌تواند به صورت حضوری به مطب پزشک خانواده که با نصب تابلو در محل آن مطب مشخص می‌شود، مراجعه کرده و برای ثبت‌نام اقدام کند. در این زمینه همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی و همچنین مدرکی نظیر قبض آب، برق، گاز یا تلفن به منظور احرازهویت محل سکونت فرد لازم است.

با مراجعه به سایت www.1590.ir نیز افراد می‌توانند برای ثبت‌نام در برنامه پزشک خانواده اقدام کنند. پس از ثبت‌نام در برنامه پزشک خانواده، کد رهگیری به سرپرست خانوار ارائه می‌شود. در این مرحله نیز مدارک افراد ثبت‌نام شده در برنامه پزشک خانواده توسط مرکز مجری پزشک خانواده کنترل می‌شود و با تایید مدارک توسط پزشک خانواده مسوول، پرونده مربوطه برای افراد شکل می‌گیرد و در مرحله بعدی ویزیت پایه آغاز می‌شود.

ارتباط باپزشک از طریق اس ام اس

در سامانه www.1590.ir کارتابلی به صورت اختصاصی برای هر خانوار در نظر گرفته می‌شود که افراد می‌توانند از این طریق با پزشک خانواده خود در ارتباط باشند، پیام‌ها، پرسش‌ها و شکایات احتمالی خود را به سوپروایزرهای شهرستانی و ملی انتقال داده و پاسخ لازم را نیز دریافت کنند. پزشک خانواده نیز به صورت موردی اگر کاری با افراد تحت پوشش خود داشته باشد، می‌تواند از این طریق با آنها ارتباط برقرار کند. در مجموع علاوه بر راه‌اندازی سیستم پیام‌ کوتاه و انتقال اطلاعات از این طریق، افراد می‌توانند از طریق کارتابل الکترونیکی نیز اطلاعات لازم را دریافت کنند. به محض آنکه ثبت‌نام افراد در برنامه پزشک خانواده قطعی شود، کارتابل الکترونیکی اختصاصی آن خانوار نیز فعال می‌شود.

اطلاعات صحیح بدهید

از آنجا که در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اطلاع‌رسانی از طریق پیام‌ کوتاه انجام می‌شود و این اطلاع‌رسانی می‌تواند متناسب با بیماری فرد جنبه‌های آموزشی نیز داشته باشد، افراد اطلاعات خود را به صورت کامل و صحیح در سامانه وارد کنند و شماره‌ تلفن‌های همراه خود را نیز از طریق سامانه وارد کنند. همچنین از آنجا که وظایف تیم سلامت بر اساس سن جمعیت تحت پوشش تعیین می‌شود، لازم است افراد تاریخ تولد خود را نیز به صورت صحیح در سامانه اعلام کنند تا بتوانند از آخرین اقدامات و تغییرات باخبر شوند.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.