چگونه هزینه‌های جاری خانه را کاهش دهیم / خانه خود را سبز کنید

پنج شیوه برای کاهش هزینه‌های روزمره با «سبزکردن» خانه‌ها بسیار موثر است.

چگونه هزینه‌های جاری خانه را کاهش دهیم / خانه خود را سبز کنید

به گزارش ممتاز نیوز، تبعات روزافزون تغییرات آب و هوایی به سطحی رسیده که مقابله با آن نه تنها به یک مساله فوری جهانی بلکه به یک مسئولیت فردی در تمامی ابعاد زندگی روزانه بدل شده است.

در حال حاضر، بریتانیا در تلاش است تا هدف به صفر رساندن تولید گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۵۰ محقق کند. رهبران اتحادیه اروپا نیز متعهد شده‌اند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را در این اتحادیه تا ۱۰ سال دیگر حداقل به میزان ۵۵ درصد در مقایسه با سطح سال ۱۹۹۰ میلادی کاهش دهند.

به باور کارشناسان تحقق این اهداف بودن همکاری تک تک شهروندان اتحادیه اروپا و بریتانیا ممکن نیست. چرا که تازه‌ترین یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد که زندگی شخصی تک تک ما در خانه‌ها یکی از بزرگترین عوامل تولید گازهای گلخانه‌ای است.

چنان که انتشار گازهای گلخانه‌ایِ خانگی حدود ۱۵ از کل گازهای کربنی تولید شده در بریتانیا را شامل می‌شود. در چنین شرایطی راه‌های آسان و مقرون به صرفه برای سبزتر کردن خانه‌ها چیست؟

لوازم خانگی را در حالت آماده به کار نگذارید

بررسی‌های نشان می‌دهد که بین ۹ تا ۱۶ درصد از مصرف انرژی خانگی در بریتانیا ناشی از دستگاه‌هایی است که در حالت آماده به کار به شبکه برق متصل مانده‌اند. تخمین زده می‌شود که این عادت مصرفی سالانه حدود ۸۶ پوند(۱۰۰ یورو) به هر خانوار هزینه تحمیل می‌کند.

بنابراین، با خاموش کردن کامل وسایل خود و کشیدن دوشاخه آنها از پریز برق در مواقعی که از آنها استفاده نمی‌کنید، نه تنها تاثیر مثبتی بر محیط زیست می‌گذارید، بلکه در هزینه خود نیز صرفه جویی می‌کنید.

منابع سوخت خود را تغییر دهید

سیستم گرمایش هر خانه به طور متوسط ​​سالانه ۲.۷ تن دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. به همین دلیل استفاده از سیستم گرمایش گازی در خانه‌های نوساز از سال ۲۰۲۳ در بریتانیا ممنوع می‌شود و ممکن است این ممنوعیت در سال‌های آینده به تمامی خانه‌های مسکونی تعمیم پیدا کند.

بنابراین، اگر سیستم گرمایش گازی شما به پایان عمر خود می‌رسد، اکنون زمان آن فرا رسیده تا آن را با یک سیستم سازگار با محیط زیست تعویض کنید. سیستم‌های گرمایش الکتریکی در مقایسه یا گازی به طور قابل توجهی با محیط زیست سازگار هستند زیرا به طور مستقیم، سوخت‌های فسیلی را برای ایجاد گرما نمی‌سوزانند. افزون بر این، سیستم‌های الکتریکی بسیار کم مصرف‌تر از گازی‌ها هستند و اکثر آنها راندمان انرژی ۹۹ درصدی دارند.

خانه خود را عایق‌کاری کنید

نتیجه گزارشی تحقیقی از دانشگاه ناتینگهام ترنت نشان می‌دهد که عایق‌بندی خانه‌ها در بریتانیا برای تحقق هدف به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار مهم است.

عایق‌بندی نه تنها از هدررفتن گرما جلوگیری می‌کند و هزینه مصرف سوخت شما را نیز کاهش می‌دهد، بلکه از نشت گازهای گلخانه‌ای به محیط زیست جلوگیری می‌کند.

بهره‌وری انرژی را افزایش دهید

بهره‌وری انرژی در خانه می‌تواند با اصلاح الگوی استفاده از لوازم خانگی بهبود یابد. مثلا اگر از ماشین لباسشویی خود چند بار در هفته و برای شستشوی تعداد کم لباس چرک استفاده می‌کنید، بهتر است که آن را یکبار و با ظرفیت کامل به کار بگیرید. همچنین بهتر است که ماشین ظرفشویی خود را تا زمانی که کاملا پُر نشده روشن نکنید. این الگوی مصرف لوازم خانگی موجب می‌شود تا همزما انرژی و آب کمتری مصرف شود.

خانه خود را سبز کنید

برای داخل خانه، توصیه می‌شود که گیاهانی را انتخاب کنید که نقش بیشتری در تولید اکسیژن دارند، مثلا گیاهان عنکبوتی یا آلوئه ورا. اما اگر در محوطه بیرونی خانه خود، باغچه‌ای دارید بهتر است در آن گیاهانی بکارید که دارای گل‌هایی باشد که گرده مورد علاقه زنبورهای عسل را تولید می‌کنند، مثلا اسطوخودوس یا دُم روباهی، چرا که این نوع گیاهان نقش موثرتری در بهبود شرایط محیط زیست دارند.

این پنج روش از جمله ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌هایی است که هر فرد می‌تواند با به کارگیری آنها نه تنها در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مشارکت کند بلکه با سبزتر کردن خانه خود در هزینه‌های سالانه نیز صرفه‌جویی کند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.