چگونه پزشک خانواده خود را انتخاب کنیم؟

کدخبر: ۷۰۶۳۳

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد – ۰۲:۲۸

print نسخه چاپی

send ارسال به دوستان

چگونه پزشک خانواده خود را انتخاب کنیم؟

طرح پزشک خانواده در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عصر شنبه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از مسئولان کشوری کلید خورد.
طرح پزشک خانواده هم اکنون در ۴۰ کشور پیشرفته جهان اجرا می شود. در ایران نیز این طرح در ۴ استان مازندران، تهران، فارس و سیستان و بلوچستان در حال اجراست.
با اجرای این طرح هر فرد ایرانی می تواند یک پزشک را انتخاب کند تا براساس برنامه ریزی های صورت گرفته با گرفتن مشاوره از این پزشک، از خدمات درمانی مورد نیاز برای خود و دیگر اعضای خانواده بهره مند شود.
در این طرح پزشک خانواده فرد بیمار را تا پایان تمامی مراحل درمانی و حتی در آزمایشگاه ها همراهی می کند و از این طریق از سلامت کامل بیماران خود اطمینان حاصل خواهد کرد.
از طرفی پزشک خانواده با در اختیار گذاشتن تلفن ثابت و همراه خود به کلیه تماس های تلفنی افراد تحت پوشش پاسخ داده و نسبت به ارائه مشاوره و راهنمایی لازم اقدام می کند. و پزشک خانواده در هنگام عقد قرارداد پزشک خانواده دیگری را با عنوان جانشین خود معرفی می کند تا در شرایط خاص به جای او مراجعان تحت پوشش را پذیرفته و خدمات سلامتی لازم را برابر دستورالعمل به ایشان ارائه دهد. پزشک جانشین باید از بین پزشکان خانواده همان محله یا محله مجاور معرفی شود.
نحوه ثبت نام افراد
در هر شهری هر یک از افراد تحت پوشش یکی از بیمه های پایه حق دارند با استفاده از شماره تلفن ۸۹۹۹ یکی از پزشکان خانواده را که توسط ستاد عملیاتی معرفی می شوند به عنوان پزشک خانواده خود انتخاب کنند و نزد وی ثبت نام کنند.شخص می تواند تا دو بار در سال نظر خود را تغییر دهد و پزشک خانواده خود را عوض کند. فاصله دو بارتغییر پیاپی هیچ گاه نبایدکمتر از سه ماه باشد.
خانوارها باید پزشک خانواده خود را از بین پزشکانی که حداکثر در فاصله ۵/۱کیلومتری محل زندگی یا کارشان مستقر هستند انتخاب کنند.
به طور کلی پزشک خانواده پزشک همه اعضای خانواده یک فرد خواهد بود مگر در مواردی که به دلایل خاص این امر برای یک یا چند نفر از اعضای خانوار مقدورنباشد، در این موارد با نظر ستاد شهرستان یکی دیگر از پزشکان همان محدوده به عنوان پزشک خانواده فرد معذور انتخاب خواهد شد.
کلیه بیمه شدگان تحت پوشش بیمه ها براساس دفترچه معتبر و شماره ملی، احراز هویت شده و در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع توسط پزشک خانواده ثبت نام می شود.

شماره پیامک: ۳۰۰۰۱۵۰۵۹۸

Bookmark and Share


۵۹۸٫ir

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. محمدرضا مشائی:

    سلام این طرح بسیار مزخرفه آخه که چی بشه یکنفر درزمان بیماری به متخصص نیاز دارد این پزشک خانواده چه صیغه ای هست

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.