چگونه کامپیوتر خود را مخصوص بازی کنیم؟

این روزها بازی‌های فراوانی برای رایانه‌ها منتشر شده است و اتفاقا خیلی از بازی‌های این فصل مانند سال‌های گذشته به توان سخت‌افزاری بالاتری نیازمند هستند.

 به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بسیاری از سئوالاتی نیز که در هفته‌های گذشته برای ما ارسال شده، به ناتوانی‌های احتمالی سخت‌افزاری برای اجرای بازی‌ها اشاره دارد. این جاست که در این فصل سرد، می‌توان با استفاده از تکنیک‌های ساده اورکلاکینگ، کمی به توان سخت‌افزاری رایانه افزود.

شرکت‌های سازنده پردازنده معمولا یک سرعت مطمئن برای فرکانس پردازنده‌های خود تعیین می‌کنند. به عنوان مثال یک پردازنده خاص ۲٫۵ گیگاهرتزی است یعنی در هر ثانیه این پردازنده ۲٫۵ میلیارد بار کلاک می‌اندازد. کلاک، پالس‌های متناوبی است که پردازنده با هر یک از آن‌ها، آن یک یا چند عمل منطقی انجام می‌دهد.

وقتی می‌گوییم یک پردازنده ۲٫۵ گیگاهرتزی است یعنی این پردازنده با خیال راحت و بدون درد سر تا ۲٫۵ گیگاهرتز در هر ثانیه فرکانس دارد و آسیب نمی‌بیند، در حالی که خیلی از پردازنده‌ها و شاید همه آن‌ها می‌توانند خیلی سریع‌تر پردازش کنند. در پردازنده‌های مدرن امروزی، پردازنده به هنگام نیاز سرعت فرکانس را بالاتر می‌برد و با اورکلاک می‌توان این سرعت را بیشتر نیز کرد. به عمل افزایش آگاهانه سرعت پردازنده توسط کاربر، اورکلاکینگ می‌گویند که گاهی می‌تواند بسیاری از مشکلات بازیکنان را رفع کند. البته اورکلاکینگ یک عمل خطرناک است که تنها افراد ماهر در مسائل سخت‌افزاری باید به انجام آن دست بزنند.

پردازنده داغ‌ترین قطعه رایانه است و یک هیت‌سینک و یک یا چند فن یا پنکه دائما آن را خنک می‌کنند. پردازنده باید همیشه خنک بماند تا مواد تشکیل دهنده آن آسیب نبیند و به قول خودمانی‌تر نسوزد. بزرگترین مانع بر سر راه اورکلاکینگ، داغ شدن بیش از حد پردازنده است. پردازنده در حالت معمول کاری خود نیز خیلی داغ می‌شود و اگر عمل اورکلاکینگ روی آن انجام شود، این حرارت افزایش می‌یابد. به همین دلیل تنها در شرایط خاصی عمل اورکلاکینگ انجام می‌شود. البته فصل زمستان، به شرطی که اتاق رایانه را خیلی گرم نکنید، فصل مناسبی برای اورکلاکینگ محسوب می‌شود.

متخصصان برای افزایش کارآیی رایانه‌ها، عمل اورکلاکینگ را روی پردازنده‌ها انجام می‌دهند اما قبل از آغاز این کار، مقدمات فراوانی انجام می‌دهند. مهم‌ترین کار، شناخت ویژگی‌های پردازنده است. ممکن است یک پردازنده خاص بتواند تا ۱ گیگاهرتز اورکلاک شود و هیچ اتفاقی برای آن رخ ندهد و پردازنده دیگری با افزایش ۲۰۰ مگاهرتزی سرعت کلاک بسوزد. پس عمل اورکلاکینگ تنها برای پردازنده‌هایی مجاز خواهد بود که «جنبه اورکلاک شدن را داشته باشند»!

با جست‌وجو در اینترنت به سادگی می‌توان به این موضوع پی‌برد که آیا پردازنده این جنبه را دارد یا نه! در قدم دوم باید امکانات خنک‌سازی پردازنده را تا حد زیادی افزایش داد. در اورکلاک‌های ساده، افزایش تعداد پنکه‌ها کافی است اما این گفته به شرطی صحت خواهد داشت که سرعت پردازنده را از ۱۰۰ یا ۲۰۰ مگاهرتز بیشتر افزایش ندهید. یکی از این راه‌ها، استفاده از خنک کننده‌های آبی است. یعنی مانند موتور ماشین، پردازنده نیز به یک رادیاتور کوچک مجهز می‌شود تا بیشتر از گذشته خنک شود، چرا که آب گرمای بیشتری را جذب و منتقل می‌کند.

در مسابقات اورکلاکینگ سرعت پردازنده را با استفاده از نیتروژن مایع، گاهی تا دو برابر افزایش می‌دهند. نیتروژن مایع در دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتیگراد می‌جوشد. در این مسابقات با استفاده از ظرف‌های مخصوص، نیتروژن مایع را روی پردازنده می‌ریزند و نیتروژن با حرص زیادی تمام گرمای پردازنده را به خود جذب می‌کند و حتی گاهی باعث یخ زدن پردازنده می‌شود. اگر شما نیز قصد انجام این عمل را دارید، بهتر است از نرم‌افزارهای موجود برای این کار استفاده کنید.

 معمولا برای هر برند خاص از پردازنده و البته کارت گرافیک، نرم‌افزارهای خاصی وجود دارد که سازنده اصلی سخت‌افزار یا شرکت‌های دیگر برای افزایش راندمان این قطعات طراحی شده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.