چگونگی برقراری ثبات در بازار خودرو

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

صنعت خودروسازی یکی از قدرتمندترین صنایع کشور بوده که طی سال های قبل متاسفانه با مشکلات فراوانی رو به رو شده است و البته عمده مشکلات در دولت دهم در صنعت خودرو رخ داده است و سبب آن نیز سیاست گذاری نا درست در صنعت خودرو بوده است.

طی یک سال قبل و به واسطه افزایش قابل توجه قیمت ها مشکلات صنعن خودرو در صدر مشکلات موجود در صنایع کشور قرار گرفته است و این در شرایطی است که در صنایع کشور تنها صنعت خودرو سازی با مشکل رو به رو نیست و با عدم حمایت دولت در راستای اجرای قانون هدفمندی بسیاری از صنایع کشور با مشکل رو به رو شده اند.

اما در بحث قیمت گذاری خودرو به طور طبیعی باید مسئولان با در نظر گرفتن وضعیت تورم و محاسبه قیمت تمام شده محصولات قیمت ها را افزایش می دادند و در این میان از افت تولید به واسطه بروز مشکلات مالی جلوگیری می کردند که متاسفانه این اتفاق رخ نداده و هم اکنون شاهد بروز چنین مشکلاتی هستیم.

هم اکنون مشکل اصلی صنعت خودرو رکود در بازار و عدم برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا است و در این شرایط که افت تولید خودرو دا شاهد هستیم باید به این نکته توجه کنیم که با قیمت گذاری دستوری خودرو مشکل حل نمی شود.

در شرایطی که بتوانیم با حمایت های مناسب از صنعت خودرو تولید را افزایش دهیم به واسطه آن تعادل در بازار برقرار می گردد و می توان به حل شدن مشکلات بازار امیدوار بود.

هم اکنون یک میلیون خودرو در طول سال تولید می گردد و این در شرایطی است که زیرساخت های لازم برای تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال فراهم است و اگر به این میزان تولید برسیم مشکلات بازار خودرو برطرف خواهد شد.

اما سوالی که این زورها مطرح می گردد این است که آیا قیمت خودرو به یک سال قبل باز می گردد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که به طور حتم قیمت خودرو به یک سال قبل باز نمی گردد، در شرایطی که سیاست های مناسب در صنعت خودرو اتخاذ شود به طور مثال دیگر شاهد افزایش ۸ میلیون تومانی قیمت پراید نخواهیم بود.

باید تولید خودرو در ایران تا اندازه ای افزایش یابد که خودرو سازان از متقاضیان در خواست خرید خودرو کند و اگر این اتفاق رخ دهد ثبات قیمتی برقرار خواهد شد. اگر با اتخاذ سیاست های مناسب از سوی مسئولان وزارت صنعت به این سمت حرکت کنیم می توانیم شاهد برقراری ثبات در بازار خودرو و از بین رفتن رکود در بازار باشیم اما به طور حتم قیمت خودرو کاهش چشم گیری نخواهد داشت.

*نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.