چین، عراق و امارات عمده بازارهای صادراتی ایران

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران عمده کشورهای صادراتی ایران را چین، عراق و امارات متحده عربی اعلام کرد.

هوشنگ رضایی‌ثمره معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: ایران در ۹ ماهه اول سال جاری، ۲۹ میلیارد و ۲۴۱ میلیون دلار به بیش از ۱۵۰ کشور جهان صادرات داشته است.

 
وی افزود: در همین مدت میزان واردات ایران از کشورهای دیگر، ۳۳میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار می‌باشد.
 
ثمره با بیان اینکه عمده کشورهای صادراتی ایران چین با پنج میلیارد و ۲۰۶ میلیون دلار، عراق با چهار میلیارد و ۴۰۸ میلیون دلار و امارات با دو میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار می‌باشد، اظهار داشت: رتبه چهارم بازار صادراتی ایران کشور هند با یک میلیارد و ۹۵۲ میلیون دلار و رتبه پنجم افغانستان با یک میلیارد ۸۵۳ میلیون دلار است.
 
ثمره‌ ادامه داد: ایران در مبادلات خود با کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان ، مصر و آذربایجان از تراز مثبت بازرگانی برخوردار است.
 
معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین تراز بازرگانی ایران با کشورهای امارات، کره‌جنوبی، سوئیس،‌آلمان و ترکیه منفی اعلام کرد، گفت: ایران از ابتدای سال جاری تاکنون شش میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار واردات از امارات، دو میلیارد و ۷۲۹ میلیون دلار واردات از کره‌جنوبی، ۷۱۳ میلیون دلار از سوئیس، یک میلیارد و ۷۰۴ میلیون دلار واردات از آلمان و دو میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار واردات از ترکیه داشته است.
 
رضایی‌ثمره عمده کالاهای صادراتی ایران به بیش از ۱۵۰ کشور جهان را شامل سنگ آهن، متانول، اوره، قیر، پروپان، بوتان، سیمان، پلی اتیلن و انواع پسته اعلام کرد و گفت: همچنین استان تهران با صادرات پنج میلیارد و ۶۰۱ میلیون دلار، ۲۴٫۴۸ درصد ارزش ریالی کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.
 
وی ادامه داد: همچنین میزان صادرات استان تهران از نظر وزنی ۱۹ هزار و ۱۰۰ تن که در هشت ماهه اول سال جاری است که ۳۲٫۵ درصد از کل صادرات ایران را تشکیل می‌دهد.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.