چین، ژاپن را تهدید کرد: اقتصاد شما را ۲۰ سال مختل می کنیم

به گزارش بی بی سی هزاران چینی با تجمع در برابر سفارت ژاپن در پکن خواستار پایان دادن ژاپن به ادعای خود بر این جزایر شدند.
درهمین حال خبرگزاری شینوا گزارش داد ارگان حزب کمونیست چین تهدید کرده که در صورت اعمال تحریم از سوی چین، اقتصاد ژاپن برای ۲۰ سال مختل خواهد شد. پیش از این چند شرکت بزرگ ژاپنی از جمله “کانن” و “پاناسونیک” فعالیت‌های خود را در چین متوقف کردند. همچنین بسیاری از شرکت‌های ژاپنی مستقر در چین از کارمندان خود خواسته‌اند تا به دلایل امنیتی از خانه بیرون نروند.
اختلافات چین و ژاپن بر سر مجمع‌الجزایری خالی از سکنه در شرق چین است. چین جزایر مورد منازعه را “دیاویو” می‌نامد و ژاپن به آن‌ها “سنکاکو” می‌گوید.
پارلمان ژاپن اخیرا تصمیم گرفت سه جزیره از این مجموعه را از مالک خصوصی آن‌ها بخرد و دولتی کند. چین هم بلافاصله اعلام کرد که با ارسال کشتی به این منطقه از حاکمیت خود بر این جزایر دفاع خواهد کرد.
بعد از آن تظاهرات ضد ژاپنی در چین بالا گرفت و تظاهرکنندگان به ساختمان‌های شرکت‌های ژاپنی خساراتی وارد کردند. تویوتا و هوندا دو شرکتی بودند که اعلام کردند دفاتر آن‌ها در یکی از شهرهای شرقی چین به شدت آسیب دیده است.
دولت چین تا کنون رسما سخنی از تحریم های تجاری علیه ژاپن به میان نیاورده است و این تهدید تاکنون در سطح حزب کمونیست چین و روزنامه های این کشور مطرح شده است اما تحلیلگران براین باورند که اگر ژاپن به اقدامات تحریک‌آمیزش ادامه دهد، چین نمی‌تواند از این اقدام خودداری کند. تحریم‌های احتمالی می‌تواند صنایع تولیدی و مالی ژاپن را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین صادرات و سرمایه‌گذاری ژاپن در چین و همچنین واردات مواد اولیه ضروری می‌توانند تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار گیرند.

۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.