چین: ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کنید / آمریکا: اول خروج روسیه بعد صلح

چین خواستار توقف ارسال سلاح به اوکراین شد.

چین: ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کنید / آمریکا: اول خروج روسیه بعد صلح

به گزارش ممتاز نیوز، فرستاده چین به اوکراین ضمن درخواست برای آغاز مذاکرات صلح، کشورهای غربی را به توقف ارسال سلاح به میدان جنگ فراخواند.

این درخواست در حالی از سوی دیپلمات ارشد چینی مطرح می‌شود که واشنگتن و متحدان اروپایی ایالات متحده اخیرا به روند تحویل موشک‌ها و تانک‌های پیشرفتۀ مورد نیاز نیروهای اوکراینی شدت بخشیده‌اند و گمانه‌زنی‌هایی نیز دربارۀ ارسال جت‌های جنگی به اوکراین مطرح شده است.

لی هویی، فرستاده اعزامی چین به کی‌یف همچنین بدون توضیحات بیشتر و ارائه شواهد ونشانه‌های مستدل مدعی شد که مقامات روسیه و اوکراین آماده مذاکرات صلح هستند.

دولت چین به رهبری شی جین پینگ به رغم حمایت سیاسی از روسیه می گوید که در این مناقشه بی‌طرف است و تلاش دارد تا به عنوان یک میانجی عمل کند.

تحلیلگران خارجی شانس کمی برای حصول پیشرفت در جریان بازدید‌های فرستاده چین از دو کشور اوکراین و روسیه می‌بینند زیرا به اعتقاد آنها هیچ یک از طرفین هنوز آماده توقف جنگ نیستند.

با این حال اعزام یک فرستاده از سوی چین به دو کشور درگیر جنگ، این فرصت را به پکن داده است تا نقش دیپلماتیک خود را در عرصه بین‌المللی گسترش دهد.

لی در گفتگو با خبرنگاران خطاب به کشورهای غربی گفت: «چین معتقد است که اگر واقعاً خواهان پایان جنگ هستیم و می‌خواهیم جان انسان‌ها را نجات دهیم و صلح را محقق کنیم، باید ارسال سلاح به میدان نبرد را متوقف کنیم، در غیر این صورت تنش‌ها بیشتر خواهد شد.»

چین یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی برای روسیه و اوکراین و تنها کشور بزرگ و تاثیرگذاری است که با هر دو کشور روابط خوبی دارد.

تصمیم شی برای اعزام فرستاده‌ای به دو کشور، مورد استقبال دولت اوکراین قرار گرفت، اما انگیزه‌ها و حسن نیت چین برای ایفای نقش یک میانجی بی‌طرف پس از تاکید پکن بر دوستی و نزدیکی بدون حد و مرز و دیرین با مسکو، نزد تحلیل‌گران با ابهام‌هایی همراه شد.

پکن فوریه گذشته نیز یک طرح صلح برای جنگ اوکراین پیشنهاد کرد اما متحدان اوکراین اصرار داشتند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه باید قبل از هرگونه مذاکره و آتش‌بس، ابتدا نیروهای خود را از خاک همسایه غربی خارج کند.

لی هویی، که پیش‌تر سفیر چین در مسکو بود در ادامه به خبرگاران گفت که هدف کشورش «ترویج گفتگوهای صلح و توقف خصومت‌ها است».

با این حال واشنگتن و برخی کشورهای اروپایی نسبت به احتمال کمک‌های نظامی چین به روسیه نگرانند و نسبت به تحقق چنین حمایتی هشدار داده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پیش‌تر به چین نسبت به هرگونه ارسال سلاح و تجهیزاتی با کاربرد نظامی در حمایت از تهاجم نظامی روسیه هشدار داده بود.

بلینکن: بدون خروج روسیه از اوکراین آتش‌بس و توافق صلحی در کار خواهد بود

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه تاکید کرد که آتش‌بس در جنگ اوکراین تنها می‌تواند بخشی از یک توافق صلح «عادلانه و پایدار» باشد که متضمن خروج نظامیان روسیه باشد.

بلینکن تصریح کرد: «آتش‌بسی که خطوط کنونی نبرد را حفظ ‌کند و به ولادیمیر پوتین امکان دهد تا کنترل بر سرزمین‌های اشغالی را تثبیت و برای حمله‌ای دوباره تجدید قوا کند، نمی‌تواند بخشی از یک توافق صلح عادلانه و پایدار باشد.»

بلینکن در جریان بازدید از فنلاند، کشوری که اخیراً به ناتو ملحق شده و مرز طولانی با روسیه دارد، در سخنانی خاطرنشان کرد که روسیه همچنین باید به دلیل آغاز تهاجم تمام عیار خود به کشور همسایه در فوریه ۲۰۲۲ پاسخگو باشد و سهمی از بازسازی اوکراین را بپردازد.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، دادن امکان به مسکو برای حفظ یک پنجم خاک اوکراین که آن را اشغال کرده، پیامی اشتباه برای روسیه و «سایر متجاوزان احتمالی در سراسر جهان» خواهد بود.

آنتونی بلینکن در ادامه یادآور شد که واشنگتن آماده حمایت از تلاش‌های صلح سایر کشورها، از جمله اقدامات اخیر چین و برزیل برای پایان دادن به جنگ اوکراین است اما هر توافق صلحی باید متضمن اصول حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال اوکراین باشد.

آمریکا مهم‌ترین متحد غربی اوکراین و تامین کننده اصلی نیازهای تسلیحاتی و کمک‌های نظامی کی‌یف برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه است.

انتهای پیام/


جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.