چین در ساخت ابررایانه‌ها از آمریکا پیشی می‌گیرد

۰۱م آذر ،

به گزارش خبرگزاری مهر، چین با ارائه ابررایانه هایی با عملکرد بالا که از سرعتهای موشکی برخوردارند بسیاری از تحلیلگران را تحت تأثیر قرار داده است. درحال حاضر ۷۲ سیستم این کشور در صدر فهرست ۵۰۰ ابررایانه جای‌گرفته و آن را به کاربر شماره ۲ ابررایانه ها در جهان تبدل کرده است.

این درحالی است که طی پنج سال قبل تنها ۱۰ سیستم چینی در این فهرست ۵۰۰ موردی جای داشت.

درکنار مسیر به دست آوردن اهداف ساخت ابررایانه هایی با علمکرد بالا، چین اقدام به ساخت تیان‌هه -یک A کرد که زمانی قدرتمدترین ابررایانه دنیا بود.

درحال حاضر ایالات متحده با داشتن ۲۵۰ سیستم ابررایانه با عملکرد بالا در این فهرست ۵۰۰ ابررایانه برتر پیشگام است، چرا که شرکتهای فناوری مستقر در این کشور تاکنون اکثر سیستمهای جهانی را ساخته اند.

این درحالی است که سلطه امروز آمریکا در این عرضه تضمین کننده موفقیت آینده نیست، هفته قبل در کنفرانس سالانه ابررایانه ها، یک پانل از محققان ابررایانه با عملکردبالا از شرکت کنندگان چینی دربارهٔ طرحهای این کشور در رابطه با محاسبات مقیاس اگزا سوال کرد.

دپی ایان استاد دانشگاه بیهانگ و مدیر موسسه آلمانی – چینی نرم افزار مشترک اظهار داشت که از نظر تاریخی چین ۵ سال با آمریکا فاصله دارد. اگرچه در سالهای اخیر چین تلاش کرده این شکاف پنج ساله را پرکند و من تصور می کنم که ظرف سه تا پنج سال آینده این امر به واقعیت تبدیل شود.

بخشی از تلاشهای چین دربرگیرنده ساخت یک صنعت فناوری بومی است. براساس اظهارات پیت بکمن مدیر موسسه فناوری محاسبات مقیاس اگزا در آزمایشگاه ملی آرگان، نکته جالب این است که چین تلاش می کند که اقتصاد بومی برای این صنعت فراهم کند و این امر از شیوه های ساخت سیستمها مشخص است.

چین برای سیستم تیان‌هه-یک A به چیپهای ایالات متحده روی آورد، اما از یک اینترکانکت چینی استفاده کرد. برای ساخت ابررایانه سانی وی بلولایت چین از چیپ خود استفاده کرد اما اینترکانکت آن را از برند اینفینی باند برگزید.

تلاش برای ساخت یک سیستم مقیاس اگزا که ۱۰۰۰ برابر قویتر از سیستمهای پتافلاپ باشد امروز بزرگترین چالش در عرصه ساخت ابررایانه ها با عملکرد بالا است. این امر نیازمند مدلهای برنامه سازی و شیوه های مدیریت اطلاعات و حافظه در کنارحالت ارتجاعی سیستمهای بهبودیافته است.

محققان ابررایانه ها با عملکرد بالا درسطح جهان با درجات مختلف با هم همکاری می کنند تا یک نرم افزار برای سیستم مقیاس اگزا تولید کنند.

ویلیام هارود مدیر بخش تحقیقات در محاسبات علمی پیشرفته در دفتر علوم وزارت انرژی ایالات متحده با تأکید بر این همکاری بین المللی اظهار داشت: شخصا اعتقاد دارم که این اهداف توسط یک دولت و یک کشور حاصل نمی شود بنابراین همکاری در این عرصه ضروری است.

ایالات متحده هنوز برای ابتکار محاسبات مقیاس اگزا خود بودجه تعیین نکرده است و گفته می گردد که این بودجه باید میلیاردها دلار باشد. انتظار می رود که کنگره این کشور بودجه توسعه سیستم مقیاس اگزا را در بودجه سال مالی ۲۰۲۲ که اکتبر آینده آغاز می گردد، دریافت کند.


MehrNews Rss Feed
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.