ژئوپارک‌های آینده ایران

جام جم آنلاین: امروزه ژئوپارک‌ها جایگاه ارزشمند خود را در معرفی و حفظ میراث زمین‌شناختی کشورها یافته است.

۷۷ ژئوپارک در ۲۵ کشور جهان به ثبت رسیده است، حرکتی پرشتاب که از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و بسرعت طرفداران فراوانی بین علاقه‌مندان به علوم زمین در سراسر جهان یافت.

ایران که یکی از کشورهای دارای گوناگونی زمین‌شناسی کم‌نظیر است، مطالعات مربوط به ژئوپارک‌ها را از سال ۱۳۷۹ میلادی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور آغاز کرد و نتیجه آن، ثبت نخستین ژئوپارک جهانی ایران و خاورمیانه در جزیره قشم بود.

ثبت ژئوپارک قشم از سوی سازمان منطقه آزاد قشم و به پیشنهاد و با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور سرآغازی بود برای حرکتی گسترده در سراسر کشور جهت شناخت و معرفی مناطق دارای توان برای ثبت ژئوپارک‌های جدید.

امروزه پژوهشگران و دانشجویان زیادی در دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌های گوناگون به موضوع ژئوپارک‌ها و ژئوتوریسم علاقه‌مند شده و مطالعاتی در این زمینه به انجام رسانده‌اند. نتایج این پژوهش‌ها به صورت پایان‌نامه‌ها، مقالات و کتاب‌ها منتشر شده است.

سال ۱۳۸۸ نخستین اطلس توانمندی‌های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و با همکاری پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور منتشر شد که در آن، مهم‌ترین ژئوسایت‌های کشور همراه عکس‌های پرشمار و نقشه‌ها و اطلاعات گوناگون معرفی شدند.

در این کتاب همچنین ۲۰ منطقه که اولویت بالاتری برای ثبت ژئوپارک‌های جدید در سطح جهانی دارد، معرفی شده که در تصویر ، محدوده و نام آنها مشخص شده است.

نکته مهم این است که توانمندی کشور برای ثبت ژئوپارک‌های جدید به این فهرست ختم نشده و مناطق ارزشمند دیگری نیز در کشور یافت می‌شود که می‌توان آنها را حداقل در فهرست ژئوپارک‌های ملی قرار داد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.