ژاکت هوشمند,اتصال به شبکه‌های اجتماعی!!

محققان مرکز تحقیقاتی SINTEF ICT نروژ به سرپرستی «بابک فرشچیان»، دانشمند ایرانی موفق به طراحی نمونه اولیه‌ای از ژاکت هوشمند شده‌اند که امکان اتصال به شبکه‌های اجتماعی در شرایط اضطراری را فراهم می‌کند.

 

 Smart.jacket

 

 در زمان بروز تصادف، آتش سوزی یا وقوع بلایای طبیعی، اعضای تیم‌های امدادی نمی‌توانند به راحتی از تلفن همراه خود برای ارسال و دریافت پیام های اضطراری استفاده کنند.

 

استفاده از تلفن همراه با صفحه نمایش کوچک نیاز به استفاده همزمان از هر دو دست دارد که این مسأله در زمان امدادرسانی به مجروحان تقریبا غیر ممکن است.

 

همچنین نیروهای آتش نشانی در زمان اعزام به مأموریت، وقت کافی برای برداشتن تلفن همراه و استفاده از آن در طول انجام عملیات را ندارند.

 

محققان مرکز تحقیقات فناوری SINTEF ICT برای رفع محدودیت امکان استفاده از تلفن همراه و در عین حال فراهم کردن شرایط ارسال و دریافت پیام های متنی و صوتی، ژاکت هوشمندی طراحی کرده‌اند که یک صفحه نمایش کوچک بر روی آستین لباس آن تعبیه شده است.

 

«بابک فرشچیان» سرپرست تیم تحقیقاتی این طرح تأکید می کند: برقراری ارتباط بین لباس هوشمند با تلفن همراه با سیستم عامل آندروید از طریق بلوتوث انجام می شود که نیاز به استفاده از کابل های اضافی را از بین می برد.

 

حسگرهای مورد استفاده درون لایه داخلی لباس کار گذاشته می شوند و مدار کنترل کننده عملکرد میکروفن و حسگرها درون جیب لباس قرار می گیرد.

 

پیام های متنی به صورت خطی بر روی صفحه نمایش نشان داده می‌شوند و فرد با احساس لرزش در ناحیه گردن، متوجه دریافت پیام جدید می شود؛ همچنین ارسال و دریافت پیام های صوتی نیز از طریق میکروفن و بلندگوی تعبیه شده داخل ژاکت امکان پذیر است.

منبع:ایسنا

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.